Sida 1 av 1
Vad har du lämnat in moppen för att laga och vad kostade det
Postat: 22 februari 2015, 02:34
av G-son
Ja, några frågor:
1: För vilka jobb har ni lämnat in era mopeder på verkstad?
2: Vad kostade det? (Helst arbetskostnad separat från reservdelskostnad, men även klumpsumman är intressant.)
3: Var i landet finns verkstaden ni använde?
Postat: 22 februari 2015, 08:24
av Wat
Nästan stamkund
Först var den inne för byte av tuta, instoppning av plugg, fixa halvljus (elfel) och kontroll av separat oljeblandare. Sen har den vart inne för en rad andra saker också, elfel halvljus igen, tuta strax efter, frambroms kärv (ej löst), byte av munstycke och nu står den inne för byte av cdi-box och halvljus :p Kört moppen sen 16 september förra året.
Har tyvärr inte kvar kvitton, men kan uppdatera när jag får moppen nån gång nästa vecka

I Dingle ligger verkstaden.
Postat: 22 februari 2015, 08:35
av Snowtiger
Wat skrev:Nästan stamkund
Först var den inne för byte av tuta, instoppning av plugg, fixa halvljus (elfel) och kontroll av separat oljeblandare. Sen har den vart inne för en rad andra saker också, elfel halvljus igen, tuta strax efter, frambroms kärv (ej löst), byte av munstycke och nu står den inne för byte av cdi-box och halvljus :p Kört moppen sen 16 september förra året.
Har tyvärr inte kvar kvitton, men kan uppdatera när jag får moppen nån gång nästa vecka

I Dingle ligger verkstaden.
Vad skulle dem ha för att byta munstycke? Alltså på ett ungefär?

Postat: 22 februari 2015, 10:29
av TheFlyingFin
Har lämnat in moppen en gång. Gällde då jag inte fick elen att fungera. Var en ren katastrof eftersom han köpte delar utan att fråga mig först (hade uttryckligen sagt att jag skall ha en digital mätare med möjlighet att kolla varvtal, men likväl satte han dit en originalmätare)
Kostnaden blev 400€ alltså runt 4000kronor. Mätaren gick på 190 och jobbet på 70€ per timme. Sen tillkom även vissa smådelar som jag inte vet vad gick på.
Gäller en finsk verkstad.
Postat: 22 februari 2015, 11:25
av Wat
Snowtiger skrev:Wat skrev:Nästan stamkund
Först var den inne för byte av tuta, instoppning av plugg, fixa halvljus (elfel) och kontroll av separat oljeblandare. Sen har den vart inne för en rad andra saker också, elfel halvljus igen, tuta strax efter, frambroms kärv (ej löst), byte av munstycke och nu står den inne för byte av cdi-box och halvljus :p Kört moppen sen 16 september förra året.
Har tyvärr inte kvar kvitton, men kan uppdatera när jag får moppen nån gång nästa vecka

I Dingle ligger verkstaden.
Vad skulle dem ha för att byta munstycke? Alltså på ett ungefär?

Runt 300 tror jag

Postat: 22 februari 2015, 11:35
av yamaha270
TheFlyingFin skrev:Har lämnat in moppen en gång. Gällde då jag inte fick elen att fungera. Var en ren katastrof eftersom han köpte delar utan att fråga mig först (hade uttryckligen sagt att jag skall ha en digital mätare med möjlighet att kolla varvtal, men likväl satte han dit en originalmätare)
Kostnaden blev 400€ alltså runt 4000kronor. Mätaren gick på 190 och jobbet på 70€ per timme. Sen tillkom även vissa smådelar som jag inte vet vad gick på.
Gäller en finsk verkstad.
Wow det måste svidit
Själv har man inte lämmnat in nåt på verkstad och hoppas det aldrig händer med tanke på priserna!
Postat: 22 februari 2015, 13:27
av gilerahjärnan
aldrig någonsin lämnat in mopeden, Dels för att man vet aldrig vad för jobb dom gör, och det blir 100ggr billigare att göra det själv.
Postat: 22 februari 2015, 15:36
av Persson97
Låter som att G-son ska börja konkurrera med moppeverkstäderna?
Edit: Aldrig lämnat in moppen till verkstad.
Postat: 22 februari 2015, 15:41
av TheAndersson
Lämnar man in moppen!?

Postat: 22 februari 2015, 15:47
av G-son
Persson97 skrev:Låter som att G-son ska börja konkurrera med moppeverkstäderna?

Det skadar i alla fall inte att undersöka marknaden då och då, så man inser att man är vansinnig och kan somna om i lugn och ro.

Men visst skulle det vara kul att jobba med det igen.
Postat: 22 februari 2015, 15:48
av FreZz
Enda gången jag har lämnat in moppen var då jag behövde byta däck inte så roligt att byta däck utan däck kränger.
kostade ingenting då jag känner han som jobbar där

Postat: 22 februari 2015, 15:58
av veteranmoppe
Ja har bara lämnat in en gång å de var för däck byte.
800 spänn för byte av däck,slang,hjullager och några ekrar på moppehörnan i jonsered

Postat: 22 februari 2015, 16:11
av Snowtiger
Wat skrev:Snowtiger skrev:Wat skrev:Nästan stamkund
Först var den inne för byte av tuta, instoppning av plugg, fixa halvljus (elfel) och kontroll av separat oljeblandare. Sen har den vart inne för en rad andra saker också, elfel halvljus igen, tuta strax efter, frambroms kärv (ej löst), byte av munstycke och nu står den inne för byte av cdi-box och halvljus :p Kört moppen sen 16 september förra året.
Har tyvärr inte kvar kvitton, men kan uppdatera när jag får moppen nån gång nästa vecka

I Dingle ligger verkstaden.
Vad skulle dem ha för att byta munstycke? Alltså på ett ungefär?

Runt 300 tror jag


oj
Postat: 22 februari 2015, 16:17
av G-son
Appropå det kan vi vidareutveckla detta till en diskussion om vad ni tycker om verkstädernas priser.
Postat: 23 februari 2015, 17:48
av TheFlyingFin
Säger en ren katastrof. Har 2 vänner som lämnat in moppar där. Den ena är inte så teknisk och lämnade in moppen för byte av frambromshandtag och installation av kabelchoke. 170€ kostade det , så förbannat mycket så det är helt sjukt. Dessutom lyckas den klåparen installera choken fel, och stackaren visste ju inte vad det var för fel på moppen då han fick tillbaka den och den gjorde 43...
Den andra lämnade in sin CH som stått i regnet över en vinter och sen i ett förråd i 4år. Motorn hade rostat fast, och den idioten som har verkstaden bytte cylinder, tändplatta, vev, lager och svänghjul. Den fungerade inte då den kom tillbaka och det kalaset gick på runt 700€. Dom lämnade in den igen och då böt han svänghjul igen (varför i hela världen, det hade inget med det att göra?). Då kostade det inget men i slutändan så började den inte fungera ändå så dom förde den till en äkta redig verkstad och då började den fungera
Postat: 23 februari 2015, 22:17
av Tiggetigge
Skulle byta bromsskivor men skruvarna var rundade, försökte då svetsa fast mutter och dra av men funkade inte och skruven svetsades istället fast i skivan.. Lämnade då till en skicklig alu svetsare som fräste ut och gängade om, kostade 600 - I Stockholm.
Postat: 23 februari 2015, 22:22
av fruktigkaka
G-son skrev:Appropå det kan vi vidareutveckla detta till en diskussion om vad ni tycker om verkstädernas priser.
skyhöga , men man måste väl få betalt oxå
Postat: 23 februari 2015, 22:27
av Pasha
TheFlyingFin skrev:Säger en ren katastrof. Har 2 vänner som lämnat in moppar där. Den ena är inte så teknisk och lämnade in moppen för byte av frambromshandtag och installation av kabelchoke. 170€ kostade det , så förbannat mycket så det är helt sjukt. Dessutom lyckas den klåparen installera choken fel, och stackaren visste ju inte vad det var för fel på moppen då han fick tillbaka den och den gjorde 43...
Den andra lämnade in sin CH som stått i regnet över en vinter och sen i ett förråd i 4år. Motorn hade rostat fast, och den idioten som har verkstaden bytte cylinder, tändplatta, vev, lager och svänghjul. Den fungerade inte då den kom tillbaka och det kalaset gick på runt 700€. Dom lämnade in den igen och då böt han svänghjul igen (varför i hela världen, det hade inget med det att göra?). Då kostade det inget men i slutändan så började den inte fungera ändå så dom förde den till en äkta redig verkstad och då började den fungera
170€??? Hade gjort det gratis åt han om han hade kommit med delarna haha