cylinder nya/gamla derbimotorn

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
r.nilselid@gmail.com
Elmoped

cylinder nya/gamla derbimotorn

Inlägg av r.nilselid@gmail.com »

Tjena, jag har en roxxon duel sm 07. Därpå sitter nya derbimotorn, från 06 och framåt. Skillnaden till den gamla är att 'pinbultarna' till cylindern fästs med bultar under topplocket istället för att som på alla andra moppar där topplocket fästs med pinbultarna.
Min cylinder är nu paj o jag undrar om jag köper en ny cylinder som är gjord för dem gamla derbimotorn, innan 06, kommer den då passa på min? Och om inte kan man modda genom att t.ex. köpa längre pinbultar eller liknande?
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

Hej, Jag tog en pinbult från en polares EBS motor (gamla motorn) och det passade perfekt.

passar det inte så beställer jag en pinbult åt dig :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Har inte nya motorn en kylvätskekanal invändigt i motorn mellan pump och cylinder? EBE/EBS har utvändig slang.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Du kan inte montera en cylinder ifrån en EBE/EBS på en D50BO. Pinnbultdelningen samt kylningen är hel olika.

G-son skrev:Har inte nya motorn en kylvätskekanal invändigt i motorn mellan pump och cylinder? EBE/EBS har utvändig slang.
Jepp.
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped

Inlägg av simonskaren »

Nej det kan du inte. I nya motorn har du kylning genom blocket upp genom cylindern o vidare. På gamla har du slang från pumpen in i cylindern.
r.nilselid@gmail.com
Elmoped

okej tack för svar, det funkar alltså inte då? man kan inte modda det på nåt sätt? haha
r.nilselid@gmail.com
Elmoped

gilerahjärnan menar du att du satte på en cylinder från gamla derbimotorn på den nya? och då också bara bytte pinbultar? :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

r.nilselid@gmail.com skrev:gilerahjärnan menar du att du satte på en cylinder från gamla derbimotorn på den nya? och då också bara bytte pinbultar? :)
Nej, han flyttade bara över en pinnbult

Cylindrarna passar INTE motorerna sinsemellan
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar