Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Du kommer troligen behöva grövre bränsleslangar. Men detta kan gälla endast på 2 takt iochmed att edn vegetabiliska oljan man måste använda är såpass mycket fetare än vanlig syntetisk.etanol4life skrev:Tjena!
Tänkte etanolkonvertera min moppe men har lite frågor.
Vad jag förstått behöver man inte bry sig nånting om oljan eftersom det är en fyrtaktare. Men vad jag förstått ska etanol ha mer bränsle jämfört med bensinen vilket gör att man ska ha 30-40% större munstycke eller smalar nål beronde på vilken sorts förgasare man har. Så här långt har jag fattat men sen tar det stopp. Hur vet jag vilken förgasare jag har, behöver jag plocka ut hela förgasaren eller hur gör jag egentligen? Vad är det jag ska öppna/skruva ut/ta ut från förgasaren?
Som ni säkert hör är jag inte den vassaste på motorer men jag hoppas i alla fall jag kan få det här att funka med er hjälp!
Visst går det. En 2-t moppe är relativt lätt att etanolkonvertera, tyvärr vet jag inte hur komplicerat det är på en 4-takts moppe men visst går det!Vikke2 skrev:Tror inte att det finns att köpa såna förgasare, jag tror inte det går och etanol konvertera den heller. Du kan ju ringa och fråga tms ifall det skulle vara möjligt
'Vikke2 skrev:Men vad skulle va fördelarna med det ?
"Alla" förgasare (bortsett från riktigt simpelt/gammalt skräp) har ett antal olika system för att bestämma bränslemängden motorn får. Vanligtvis ett munstycke och en justerskruv för att bestämma bränslemängd på tomgång och små gaspådrag, ett munstycke som reglerar på & strax under fullgas, och en nål som sköter området imellan dom två.etanol4life skrev:Men vad jag förstått ska etanol ha mer bränsle jämfört med bensinen vilket gör att man ska ha 30-40% större munstycke eller smalar nål beronde på vilken sorts förgasare man har.