Speedfight 3 går dåligt

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
macke15
Elmoped

Speedfight 3 går dåligt

Inlägg av macke15 »

Tjena! Har en speedfight 3 som jag själv tycker gå för dåligt för den setupen jag har. Gianelli reverse 17.5mm förgasare dragen v ring munstycke mm. Trots det så går den bara i 70-75. Har någon något tips för att få upp den i 80-85 utöver att byta cdi vilket jag kommer göra. Kommer då gå snabbare med sportvariator mm? Inte 70cc dock.

Tack på förhand! :)
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Ifall du har varvstopp så känns ju inte 70-75 som någon dålig hastighet iallafall...

Varför inte 70cc? Tycker själv det känns som det mest värda trimmet efter man dragit alla pluggar. Inte särskilt dyrt (kostar typ som ett effektrör).
Krångligare än att montera ett effektrör dock.

Ifall du inte byter cylinder kommer du tyvärr inte komma så jävla långt (om du inte är villig att betala överpris).

Gissar på att nästa steg är väl typ sånna småsaker som variator, koppling, membran/reeds kanske?
macke15
Elmoped

Inlägg av macke15 »

Jag skulle gärna sätta på en 70cc. Men problemet är att moppen vart helt ny när jag köpte den. Och den skall nog säljas så den går i 50 ungefär. Så 70cc känns lite jobbigt att både få på och av om du förstår. Men om jag ny byter till ostrypt cdi vad tror du jag kan komma upp i då? Och blire någon skillnad om jag byter variator koppling och allt vad det nu kan vara?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Om du vill ha så hög hastighet som möjligt är detta i princip vad du behöver:

*Högvarvigt rör
*Lite större munstycke, beror på röret
*Ca 5 grams vikter

Bara detta borde ge en toppfart på ca.75-80km/h ärligt

Den kommer att gå fortare med trim-CDI eftersom den då varvar mer, om du vill ha ännu lite extra varv kan du lägga ett munstycke för litet, då kommer den att varva mer, men du vinner nog mer på att köra med större munstyck då du knappast ligger på full gas hela tiden
Senast redigerad av emilnordman den 3 augusti 2014, 15:12, redigerad totalt 1 gånger.
macke15
Elmoped

Inlägg av macke15 »

5 gram på speedfight borde la vara allt för lätt va?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Beror på vad som är original, ibland får man med vikter med röret för optimal effekt, men tunga vikter betyder inte alltid hög toppfart, för tungt= dålig acc och lägre toppfart
macke15
Elmoped

Inlägg av macke15 »

Ah nej nej det vet ag. Orginal är 8,5 så. Med mitt rörr fick jag inte med några vikter men tittade runt lite och såg att de flesta rör till sf3 samt sf2 skickade de med runt 6 till 7 gram så
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Du skulle kunna prova lägga i lite lättare vikter, 8.5g låter mycket, jag har 5g i min Aerox o den gör 75km/h med lågvarvigt rör (Stage6 Pro Replica) :?
macke15
Elmoped

Inlägg av macke15 »

Speedfight skall ha så tunga så. Men utöver cdi strypningen. Gör variator någon skillnad? Samt reeds
Senast redigerad av macke15 den 3 augusti 2014, 15:27, redigerad totalt 1 gånger.
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

emilnordman skrev:Du skulle kunna prova lägga i lite lättare vikter, 8.5g låter mycket, jag har 5g i min Aerox o den gör 75km/h med lågvarvigt rör (Stage6 Pro Replica) :?
Dock har ju Aerox 5,5g original så...
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

macke15 skrev:Speedfight skall ha så tunga så. Men utöver cdi strypningen. Gör variator någon skillnad? Samt reeds
Variatorn gör stor skillnad, du vinner både acc och toppfart på att ställa in den , och förstås kopplingen (kopplingsfjädrar och tryckfjäder)

Membranen vinner du knappt någonting på att byta, kanske liite bättre acceleration och någon enstaka, kanske 2 km/h högre toppfart
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

emilnordman skrev:
macke15 skrev:Speedfight skall ha så tunga så. Men utöver cdi strypningen. Gör variator någon skillnad? Samt reeds
Variatorn gör stor skillnad, du vinner både acc och toppfart på att ställa in den , och förstås kopplingen (kopplingsfjädrar och tryckfjäder)

Membranen vinner du knappt någonting på att byta, kanske liite bättre acceleration och någon enstaka, kanske 2 km/h högre toppfart
Det jag menade med att man får betala överpris ifall man ska köra fort på originalcylindern, membran kostar mera än vad det ger, samma med att köpa ny koppling & ny variator.
Vill man pressa får man betala för det också! :)

Edit; gick in och kollade på membran till Slider nu och det var fan inte så dyrt! Fanns racing membran från både Motoforce och Doppler för 299:- 8)
macke15
Elmoped

Inlägg av macke15 »

Så du skulle rekkomendera 70cc eller?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

macke15 skrev:Så du skulle rekkomendera 70cc eller?
Nja, ärligt talat vinner du inte mycket toppfart med 70cc, kanske 10km/h, större cylinderdiameter ger bara bättre vrid, och bättre bottendrag

Jag känner en som kör Aprilia Sx50 från 08, hans går 115 med originalcylinder, original förgasare, och Arrow-rör
En annan som kör Aprilia Rx50 från typ 06-07 gick 120 med 70cc på, och Tecnigas på :)
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

emilnordman skrev:
macke15 skrev:Så du skulle rekkomendera 70cc eller?
Nja, ärligt talat vinner du inte mycket toppfart med 70cc, kanske 10km/h, större cylinderdiameter ger bara bättre vrid, och bättre bottendrag

Jag känner en som kör Aprilia Sx50 från 08, hans går 115 med originalcylinder, original förgasare, och Arrow-rör
En annan som kör Aprilia Rx50 från typ 06-07 gick 120 med 70cc på, och Tecnigas på :)
Jämför inte crossmoppe med scooter nu...
Sen ifall han köper en Airsal 70cc sport (tror det var billigaste 70cc'n till sf3 LC iallafall) så kommer den varva bra mycket mera än originalcylindern så han tjänar ju både varv + styrka.
Vet inte riktigt vad han skulle skaffa för effektivt trim om inte en 70cc, visst kan han byta ut röret, men då är det fortfarande mest värt ifall han kan göra ett 1:1 byte med någon eller att han köper för 500:- beggat.
Annars går det ju att köpa en billig 50cc och porta men tror inte han är tillräckligt intresserad för att göra det själv.
Finns ju inte så mycket mera trimprodukter att skaffa :/
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Vill du va värst i stan, köp Stage6 R/T , byt vev, lager, packboxar, tändplatta, lägg på trimvariator, kevlar-rem, dreva om slutväxeln, trimkoppling, starkare tändspole , trim-cdi, större förgasare, större insug, "trim-membrankorg", ta bort alla onödiga kåpor= onödig vikt

Då jäklar ska du få se på speed :)
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

emilnordman skrev:Vill du va värst i stan, köp Stage6 R/T , byt vev, lager, packboxar, tändplatta, lägg på trimvariator, kevlar-rem, dreva om slutväxeln, trimkoppling, starkare tändspole , trim-cdi, större förgasare, större insug, "trim-membrankorg", ta bort alla onödiga kåpor= onödig vikt

Då jäklar ska du få se på speed :)
Ett annat bra trim man kan skaffa är anorexia, mindre luftmotstånd och mindre tyngd :lol:
macke15
Elmoped

Inlägg av macke15 »

Jag vill inte ha någon värsting. Vill bara ligga i 80-85 med gött drag i moppen. Nu känns det som att moppen skall explodera när man kommer upp i 70 men det måste vara cdi strypningen va?
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

macke15 skrev:Jag vill inte ha någon värsting. Vill bara ligga i 80-85 med gött drag i moppen. Nu känns det som att moppen skall explodera när man kommer upp i 70 men det måste vara cdi strypningen va?
Vill minnas att du sa att det var en stage6 cdi? Isåfall lär det inte vara någon strypning i den.
macke15
Elmoped

Inlägg av macke15 »

Va? Nej jag har orginal cdi som stryper vid 8000rpm. Jag börjar med att ta och byta cdi till en "öppen" och byta ner i variatorvikter. och får se vad toppen blir efter det. Har nämligen sett att andra speedfights 3 gått i 80 med samma eller klenare setup. Därför får man ju smida om järnet är varmt och pressa upp den i lite mer 8)
Skriv svar