Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Fick man lära sig något nytt! Vad jag vill minnas så brukar väl folk säga att en nackdel med aluminiumcyllar är att man inte kan borra dom medans man kan borra gjutjärn, men helt klart litar jag på dig!Speedway skrev:Det går att borra upp aluminium, dock måste du nikasilera om vilket kostar lika mycket som en ny cylinder. Borra upp gjutgärn fungerar fint! Observera att portarna kan bli fel och att det kan behövas göras om!
Självklart är det inget du gör hemma med en borrmaskin, det måste göras ordentligt!
Nicasilet är någon hundradel tjockt, det svarvar man inte... !GurkMarmelad skrev:Om lagret med nicasil är tillräckligt tjockt så kan man hena/hona genom att svarva bort pyttelite material så att repor och dylikt försvinner. Det hänger egentligen på hur stora repor eller skador cylinderloppet har.
Jag hade hört talas om att man kunde fixa en skada i nicasil. Om det inte går att svarva, finns det något man skulle kunna göra för att "slipa" bort repor eller dylikt?Rexxy skrev:Nicasilet är någon hundradel tjockt, det svarvar man inte... !GurkMarmelad skrev:Om lagret med nicasil är tillräckligt tjockt så kan man hena/hona genom att svarva bort pyttelite material så att repor och dylikt försvinner. Det hänger egentligen på hur stora repor eller skador cylinderloppet har.
Allt beror på skador i cylindern, lätta repor är fullt körbar. Repor rätt ner till nicasilet, kan vara rätt så illa.
Nicasil går att borra om - om man skickar iväg cylindern på omnicasilering. Men det brukar kosta mer än vad cylindern kostar ny. Inte värt, om man nu inte har flera timmars portningsjobb i cylindern som man vill bevara.
Gjutjärn går att borra om, om det finns material och ÖD kolvar att få tag i!