Tjenare, köpte en gammal yamaha dt50 förra månaden i hopp om att lära mig lite om motorer (kunde absolut inget då). Den funkade helt ok fast lite problem med förgasaren och den hade dålig komp. Men eftersom jag fick med ny cylinder och kolv (likadan som satt på) så bytte jag till det när jag ändå var igång och bytte packningar.
Och när jag sedan fått ihop allt och skulle försöka starta den så märkte jag att när jag kicka så läckte det väldigt mycket från mellan avgasröret och cylindern men efter att jag dragit åt avgasröret lite hårdare sluta det läcka. Anledningen till att jag nämner detta är för att jag tror det kan något med vad som hände senare att göra.
Och så efter det så gick den igång helt okej dock hade jag fortfaranade väldigt mycket problem med att den inte ville hålla igång sig om jag inte chokade och om jag stängde av choken så rusade motorn först för att sedan gå ner i varv och dö.
Men efter lite mer meck med förgasaren så funkade den helt okej för att provköra tyckte jag. Jag hade stått och skruvat på den och hållt igång den i en 15-20 minuter så den var väldigt varm. Så jag körde runt lite på gatan på ettan bara för att känna att den gick bra på på låg hastighet. Sen så när jag trycker in kopplingen och ska stanna så går moppen upp i varv och tokvarvar och den går inte att stänga av med dödaren. Så jag plockar av tändhatten och stänger av soppakranen men den dör inte, den bara fortsätter och varva. Men efter 2-5 minuter så dör den äntligen.
Och nu undrar jag såklart vafan hände?? Jag har googlat lite och hittat att det finns något som heter att den glödtände men jag har inte hunnit kolla hur det ser ut i cylindern och så. Det känns inte som det kan vara tändstiftet eftersom det inte verkade vara några problem innan. Det känns som det kan ha någonting med det att göra att det läckte bensin från mellan avgasröret och cylindern, men jag är inte säker. Så har ni några tips på vad det kan varit? Och hur borde den nya cylindern och kolven må efter att ha legat och kört stenhårt bara en liten stund efter första start?
Kan tillägga att den startade och gick 1 timme efter att det hade hänt men då vågade jag inte ha igång den i mer än 2 minuter. Och jag ursäktar om det är väldigt otydligt det jag skriver.
Hahahah? Den ska dö direkt du tar av tändhatten för då får den inte nå gnista nå mer! Så du har tydligen inte tagit av tändhatten!
Och den ska dö ganska snabbt om du har av soppakranen för då lever den bara på den kvarvarande bensinen som finns i förgasaren, alltså så lever den max 30sek! Men soppakranen kan ju vara trasig men det där med tändhatten stämmer ju inte
k3m3rz skrev:Hahahah? Den ska dö direkt du tar av tändhatten för då får den inte nå gnista nå mer! Så du har tydligen inte tagit av tändhatten!
Och den ska dö ganska snabbt om du har av soppakranen för då lever den bara på den kvarvarande bensinen som finns i förgasaren, alltså så lever den max 30sek! Men soppakranen kan ju vara trasig men det där med tändhatten stämmer ju inte
Om jag inte har fel så betyder glödtänder att något (till exempel sot) ligger kvar i cylindern och blir så varmt att den glöder vilket tänder bensinen även om tändningen är av.
[quote="k3m3rz"]Hahahah? Den ska dö direkt du tar av tändhatten för då får den inte nå gnista nå mer! Så du har tydligen inte tagit av tändhatten!
Och den ska dö ganska snabbt om du har av soppakranen för då lever den bara på den kvarvarande bensinen som finns i förgasaren, alltså så lever den max 30sek! Men soppakranen kan ju vara trasig men det där med tändhatten stämmer ju inte[/quote]
Haha man kunde ju tro det va! Men tändhatten var av och den ville allt annat än dö.
k3m3rz skrev:Hahahah? Den ska dö direkt du tar av tändhatten för då får den inte nå gnista nå mer! Så du har tydligen inte tagit av tändhatten!