Aerox startar ej...

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Sebbestevic
Elmoped

Aerox startar ej...

Inlägg av Sebbestevic »

Tja, har en Aerox -05a som inte vill starta. Jag har kört med 4% olja för förra ägaren sa det. själva grejen är ju att det är bara dragen v-ring, större munstycke och urpluggat orginal rör. Man kör ju med den blandningen till hyper har jag lärt mig. Men aja, jag blandade då med 3% och körde en kort stund men det gick svagare och ojämnare. Men då hade jag i lite olja men efterbliven som man är så hade jag nog i lite för mycket :? Men körde på och det fungerade bra. Men så häromdan så skulle jag åka och åkte nån kilometer och då hörde jag som två smällar och sedan tappade den kraft så jag rullade in på en mack. Sen vägrade den starta. Så tog hem den och upptäckte jag att kylarvätskan var helt tom. (efterblivet x1000 att jag inte kolla så det fanns). Men har tittat lite på moppen och det får gnista (köpte ett nytt tändstift). Det rinner bränsle om jag tar bort slangen från förgasaren och kickar så rinner det bensin men funderar på om den får bensin när det är kopplad till förgasaren. Det känns konstigt om den har skurit för när jag kickar så kommer det luft ur avgasaröret.... vad kan det vara?

Lång text och ni kanske upptäcker en massa efterblivenhet men aja :roll:
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket

Inlägg av Speedway »

Blev den inte varm när den inte blev kyld? Att du hade mer än 4% är inget farligt. Man kan köra på upp till 9% men då ryker dom bara mycket! Troligtvis har den värmenypt för att den inte fått kylning. Ta bort cylindern och kolla!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Sebbestevic
Elmoped

Inlägg av Sebbestevic »

Speedway skrev:Blev den inte varm när den inte blev kyld? Att du hade mer än 4% är inget farligt. Man kan köra på upp till 9% men då ryker dom bara mycket! Troligtvis har den värmenypt för att den inte fått kylning. Ta bort cylindern och kolla!
Har nästan trott det... Om man tar bort tändstiftet och kollar in så har kolven en litet hål. Inte igenom utan bara en prick eller vad man ska säga..
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket

Inlägg av Speedway »

Ta bort hela cylindern istället!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
EvoBeam
Elmoped

Inlägg av EvoBeam »

Inte för att vara den men...ett hål i kolven är inte att föredra. :lol:
Sebbestevic
Elmoped

Inlägg av Sebbestevic »

EvoBeam skrev:Inte för att vara den men...ett hål i kolven är inte att föredra. :lol:

Haha nee :wink: fast det är lixom inte hål igenom utan bara som en liten grop på typ 1-2mm. Fast har inte kollat resten i cylindern så Farsan körde iväg den till en kompis som får kika på den :wink:
Skriv svar