Köra in cylinder (alu)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Köra in cylinder (alu)

Inlägg av Westman15 »

Tjaaaa!!
Hur kör jag in min nya airsal 70cc sport aluminium?
Och hur ska jag få reda på vilket munstycke? Jag kan ju inte testa vilket liksom? Man får ju inte testa?.. Då blir väl kompet dåligt?

Kan någon VÄLDIGT KUNNIG berätta för mig vad jag gör från att jag startar motorn för första gången tills att inkörningen är klar?

Har nämligen hört att man kan köra hur man vill efter att man kört in (alu) cylinder. Men förgasaren MÅSTE vara rätt inställd.

cylindern vet ni^
Dellorto 21mm förgasare
Polini Luftfilter
105 munstycke
11-48 drev

TACK[/list]
Senast redigerad av Westman15 den 17 maj 2014, 17:13, redigerad totalt 1 gånger.
Relativt kunnig, men ingen expert.
SpeedFight2Oliver
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 30 juni 2013, 21:55

Inlägg av SpeedFight2Oliver »

Haha.. Klart du kan testa dig fram... Prova 10 - 20 strl större än det som sitter i nu, sedan jobbar du dig nedåt successivt, tills du hör att den går rent. Den får gärna blöddra lite när du kör in. Hellre för mycket sås än för lite. När du sedan tycks ha hittat rätt munstycke, kolla över tändstiftet. Grått = För lite sås, Brunt = Lagom med sås och Svart = För mycket bensin. Försök hålla dig mellan brunt och svart när du kör in, så du är säker på att den smörjer in ordentligt. Om du inte redan blandar olja direkt i bensinen, så gör det. Ca 3%

Edit: Kör in ca 20 mil. 50 mil är överskattat. När du sedan har kört in kan du börja med att finjustera förgasaren. Jag rekommenderar att fortsätta med en 3% oljeblandning även efter. För att se till att det smörjs ordentligt. Om du inte har den blekaste aning om hur man går tillväga, (vilket jag tror du inte har, då du startade tråden från första början. NO OFFENSE) överlämna till någon som du vet kan
benqipowaa
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 10 april 2014, 22:09
Ort: Göteborg

Inlägg av benqipowaa »

Där har du ett perfekt svar^ :)
Stunta med moped hihi
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ändra rubriken, finns inget som är så bråttom med din fråga
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

Har hört att 20 mil bara gäller för järn cylindrar då aluminiumet är mycket hårdare pga nicasilet. Och därför behövs bara en inkörning på 20-30 min sedan kan man köra på, fast inte hålla samma varvtal allt för länge.
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Det absolut viktigaste när man kör in, är att motorn är VARM innan man kör iväg. Och sen att variera varvtalen. För motorn ska ju köras in där den används. Så allt ifrån tomgång, till full gas! Men bara full gas under korta stunder.
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

Men en aluminium cylinder behöver väl inga 10 mil?
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Westman15 skrev:Men en aluminium cylinder behöver väl inga 10 mil?
Usch nej, någon timme eller så skulle jag säga. :)
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

Vilken procent olja skulle du köra på? Har 2% nu men vill vara säker.
Körde på huvudmunstycke 85 innan, räcker det med säkerhet att börja på 105 utan att riskera att den går för magert?
Kan jag varva på tomgången för att höra om munstycket passar eller inte? Det påverkar inte cylindern negativt att stå och varva? (Så jag kan kolla stiftet)
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Westman15 skrev:Vilken procent olja skulle du köra på? Har 2% nu men vill vara säker.
Körde på huvudmunstycke 85 innan, räcker det med säkerhet att börja på 105 utan att riskera att den går för magert?
Kan jag varva på tomgången för att höra om munstycket passar eller inte? Det påverkar inte cylindern negativt att stå och varva? (Så jag kan kolla stiftet)
Jag kör alltid på 4%, men det är jag.
Du ska köra med rätt munstycke ifrån början. T.ex med första munstycket det inte bluddrar på. Du kan köra runt och provköra munstycket, så känsligt är inte grejerna.
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

Tack!
Måste man köra för att höra om den bluddrar eller räcker det att varva på tomgången?
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Westman15 skrev:Tack!
Måste man köra för att höra om den bluddrar eller räcker det att varva på tomgången?
Du lär köra, för motorn beter sig annorlunda när den belastat under körning, än att bara tomgasa.
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

Då kör jag på 3% och åker ut och testar munstycken tills jag hittar där den bluddrar lite bara, eller ska jag köra helt utan bludder? Behövs ju bara 50meter för att höra typ. Sedan när jag ställt in den så kör jag med varierande varv (och maxvarvar nån gång bara) tills jag kört i någon timme. Låter det bra?

Ska jag köra in den helt utan bludder eller med lite för fet blandning? Då kan jag ju inte nå maxvarv tänkte jag.
Relativt kunnig, men ingen expert.
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Starta motorn, låt den gå varm i 15-20 minuter med gas då och då på tomgång endast, stäng av.
Låt den svalna i ett par timmar så gör du om det, låter den gå varm i 15-20 minuter med med då och då på tomgången, sedan så kör du iväg till ett övergivet område med lång raksträcka.

Varva ur ettan, tvåan och trean med 70% gas till 100% gas, tvärnita, vänd och repetera 12-15 gånger eller något och voilá.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Westman15 skrev:Då kör jag på 3% och åker ut och testar munstycken tills jag hittar där den bluddrar lite bara, eller ska jag köra helt utan bludder? Behövs ju bara 50meter för att höra typ. Sedan när jag ställt in den så kör jag med varierande varv (och maxvarvar nån gång bara) tills jag kört i någon timme. Låter det bra?

Ska jag köra in den helt utan bludder eller med lite för fet blandning? Då kan jag ju inte nå maxvarv tänkte jag.
Med första munstycket som den inte bluddrar med funkar, för det är forfarande för fet blandning då. :)
p0d1 skrev:Starta motorn, låt den gå varm i 15-20 minuter med gas då och då på tomgång endast, stäng av.
Låt den svalna i ett par timmar så gör du om det, låter den gå varm i 15-20 minuter med med då och då på tomgången, sedan så kör du iväg till ett övergivet område med lång raksträcka.

Varva ur ettan, tvåan och trean med 70% gas till 100% gas, tvärnita, vänd och repetera 12-15 gånger eller något och voilá.
Finns ingen anledning att låta den stå på tomgång i 20 min. Så fort motorn blivit lagom varv är det bara ut och köra.
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

p0d1 skrev:Starta motorn, låt den gå varm i 15-20 minuter med gas då och då på tomgång endast, stäng av.
Låt den svalna i ett par timmar så gör du om det, låter den gå varm i 15-20 minuter med med då och då på tomgången, sedan så kör du iväg till ett övergivet område med lång raksträcka.

Varva ur ettan, tvåan och trean med 70% gas till 100% gas, tvärnita, vänd och repetera 12-15 gånger eller något och voilá.
Vad menar du med "varva ut med 70% gas till 100%?
Äre ba köra på efter det?

OCH

Ska jag köra in den med varm motor? Alltså låta den stå på tomgång i 10min typ sen köra in den?
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Inlägg av juniorjesper »

Vad jag har hört så ska en aluminium cylinder köras in varje gång man startar den så den blir lite varm, några minuter kanske?
Medans en gjutjärn behöver köras in.

Eller har jag fattat det helt fel?
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Inlägg av juniorjesper »

Sry för dubbelpost
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

juniorjesper skrev:Vad jag har hört så ska en aluminium cylinder köras in varje gång man startar den så den blir lite varm, några minuter kanske?
Medans en gjutjärn behöver köras in.

Eller har jag fattat det helt fel?
Personen som berättade det till dig har fattar HELT fel.

Alla motorer ska bli varma innan man börjar köra dom, helst.
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Inlägg av juniorjesper »

Rexxy skrev:
juniorjesper skrev:Vad jag har hört så ska en aluminium cylinder köras in varje gång man startar den så den blir lite varm, några minuter kanske?
Medans en gjutjärn behöver köras in.

Eller har jag fattat det helt fel?
Personen som berättade det till dig har fattar HELT fel.

Alla motorer ska bli varma innan man börjar köra dom, helst.
Jo det vet jag :P Men menade att aluminium cylindrar inte behöver köras in som gjutjärn? Eller är det fel?
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

juniorjesper skrev:
Rexxy skrev:
juniorjesper skrev:Vad jag har hört så ska en aluminium cylinder köras in varje gång man startar den så den blir lite varm, några minuter kanske?
Medans en gjutjärn behöver köras in.

Eller har jag fattat det helt fel?
Personen som berättade det till dig har fattar HELT fel.

Alla motorer ska bli varma innan man börjar köra dom, helst.
Jo det vet jag :P Men menade att aluminium cylindrar inte behöver köras in som gjutjärn? Eller är det fel?
cylindern brukar kunna klara sig bra även utan inkörning. Själv så lör jag aldrig in nya cyllar. Men det är väll en rekommendation..
Skriv svar