Sida 1 av 2

"Hack" på höga varv

Postat: 19 juli 2008, 20:39
av johann
Tjenamoss

Jag har en CPI sm 07, som.. inte går nå vidare för tillfället.

Det var såhär att jag drog pluggen, i april nångång och jag körde lite med org. munstycke, och allt gick fint. Sen skulle jag byta till ett större munstycke för att den inte skulle skära osv.

Jag köpte då ett 90 munstycke och jag tyckte den "hack- bluddrade" och köpte därför ett 78 munstycke, men det hack- bluddrade fortfarande tyckte jag. Så jag köpte ett 74 munstycke och det gick fint som snus.. i ungefär en vecka. Sen blev det exakt samma sak. Så jag öppnade koppen, tömde ut all bensin & satte på skiten igen, då gick det fint i ungefär en vecka till. Sen bytte jag mellan massa andra olika munstycken mellan 74 - 96, men inget gick så jag satte på mitt 74 igen. Nu gick den fint ändå tills jag var ute & körde min skönhetstur, så den helt oväntat började att hack- blöddra igen. DÄMET tänkte jag, och testade att ta väck koppen igen & byta munstycke & allt, men inget gick som det skulle.

Har testat att ändra luftskruven & kollat att den inte drar tjyvluft mellan förgasaren & luftburken, men inget funkar

*JÄRNSPIKAR*

Så nu "hackar den" på ungefär 8000 varv, och jag kommer inte över 8000 varv hur mycket jag än gasar & skriker.

Nån som har nån idé om vad som är fel?

Re: "Hack" på höga varv

Postat: 19 juli 2008, 21:03
av rrx_pojken
johann skrev:Tjenamoss

Jag har en CPI sm 07, som.. inte går nå vidare för tillfället.

Det var såhär att jag drog pluggen, i april nångång och jag körde lite med org. munstycke, och allt gick fint. Sen skulle jag byta till ett större munstycke för att den inte skulle skära osv.

Jag köpte då ett 90 munstycke och jag tyckte den "hack- bluddrade" och köpte därför ett 78 munstycke, men det hack- bluddrade fortfarande tyckte jag. Så jag köpte ett 74 munstycke och det gick fint som snus.. i ungefär en vecka. Sen blev det exakt samma sak. Så jag öppnade koppen, tömde ut all bensin & satte på skiten igen, då gick det fint i ungefär en vecka till. Sen bytte jag mellan massa andra olika munstycken mellan 74 - 96, men inget gick så jag satte på mitt 74 igen. Nu gick den fint ändå tills jag var ute & körde min skönhetstur, så den helt oväntat började att hack- blöddra igen. DÄMET tänkte jag, och testade att ta väck koppen igen & byta munstycke & allt, men inget gick som det skulle.

Har testat att ändra luftskruven & kollat att den inte drar tjyvluft mellan förgasaren & luftburken, men inget funkar

*JÄRNSPIKAR*

Så nu "hackar den" på ungefär 8000 varv, och jag kommer inte över 8000 varv hur mycket jag än gasar & skriker.

Nån som har nån idé om vad som är fel?


Cdi:N är väll strypt på dom ?

Re: "Hack" på höga varv

Postat: 19 juli 2008, 21:17
av johann
Cdi:N är väll strypt på dom ?
Nej, det är dem inte

Re: "Hack" på höga varv

Postat: 19 juli 2008, 21:20
av rrx_pojken
johann skrev:Cdi:N är väll strypt på dom ?
Nej, det är dem inte[/quote]

okej ,men då kan det vara som på min Rieju att cdi: höll på att pajja den betedde sig exakt så som du förklarar

Re: "Hack" på höga varv

Postat: 19 juli 2008, 21:25
av johann
okej ,men då kan det vara som på min Rieju att cdi: höll på att pajja den betedde sig exakt så som du förklarar
okej, men det liksom lossnar & går fint när man kommer över 8000 varvs- gränsen..

Re: "Hack" på höga varv

Postat: 19 juli 2008, 21:30
av rrx_pojken
johann skrev:
okej ,men då kan det vara som på min Rieju att cdi: höll på att pajja den betedde sig exakt så som du förklarar
okej, men det liksom lossnar & går fint när man kommer över 8000 varvs- gränsen..


okej men då vette fan vad felet kan vara :S skit i förgasaren?

Re: "Hack" på höga varv

Postat: 19 juli 2008, 21:32
av johann
okej men då vette fan vad felet kan vara :S skit i förgasaren?
mja, jag ska ta upp allt imon & kolla. ska kolla luftburken med..

Postat: 19 juli 2008, 22:25
av wertyuiopq
Har samma problem, tror det är tändningsfel.

Postat: 19 juli 2008, 23:38
av david92
alla cdi är strypta (varvstopp) testa byt tändstift kanske, rengöra förgasaren , strypa av luftburken.

Postat: 20 juli 2008, 19:32
av johann
david92 skrev:alla cdi är strypta (varvstopp) testa byt tändstift kanske, rengöra förgasaren , strypa av luftburken.
ja, vid 11900 varv ja, men jag kommer inte över 8000, det är det som är problemet. kollat luftburken, samma problem, ska ut & kolla om det är skit i förgasaren nu..

EDIT:

Var ute & kollade förgasaren nyss, såg inte något fel där, visar en bild på tändstiftet med, som ser okej ut?

Bild

Postat: 21 juli 2008, 00:39
av david92
jodå, verkar fint bara de inte sitter nått mellan. ser inte men de borde du göra ;)

på min äre så att den hackar på högre varv när de regnar eller är fuktigt ute, jag tar bara bort hatten o rengör stiftet som det är med ärmen eller handsken sen går den som vanligt igen. vette fan asså, men skumt är de =/

Postat: 21 juli 2008, 16:43
av johann
Lägger ut en film, så hör ni hur det låter..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Pr3IbC7PiG8[/youtube]

Postat: 21 juli 2008, 17:32
av david92
johann skrev:Lägger ut en film, så hör ni hur det låter..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Pr3IbC7PiG8[/youtube]
lämna in på service

Postat: 21 juli 2008, 18:03
av Busungen1221
köp ny moppe ? :roll:

:P

Postat: 21 juli 2008, 19:22
av henric92
låter ju som den bluddrar på filmen, MEN! org. munstycke är 78 dummy!
använd 82!!! funkar det inte så e där något alvarligt fel...TRO mig den kommer fungera med 82 munstycke (dellortho 6mm gänga)

använder fan själv det munstycket och den går underbart!

Postat: 21 juli 2008, 19:46
av crilee_ko92
min Derbi gör precis li9ka dant, men dden går fint på 6:an :S då varar den en bit över 10000n utan problem,men 1,2,3,4 och 5 så ede precis som på din film:s kör med 14mm förgasare och 102 munstycke så vet inte om de har något me de o göa:P men går fint som faan annars;)

Postat: 21 juli 2008, 19:58
av millegustafsson_
Nej nu får ni sluta vara så hårda !!!!!!!!!! han ska väl för i h*lvete inte köpa ny moppe för de där lilla :O
Min moppe laggade likadant precis MEN nu har jag ställt in förgasarinställningarna
För mkt olja = bludder
för lite luft = för mkt soppa och olja = bludder
o.s.v
Så prova att ställa in den rätt , de kan ta ett j*vla tag men ta de lugnt :P

Mvh / Millmeister ;)

Re: :P

Postat: 21 juli 2008, 20:08
av johann
henric92 skrev:låter ju som den bluddrar på filmen, MEN! org. munstycke är 78 dummy!
använd 82!!! funkar det inte så e där något alvarligt fel...TRO mig den kommer fungera med 82 munstycke (dellortho 6mm gänga)

använder fan själv det munstycket och den går underbart!
haha, tack så mycket. jo, grejen var såhär at när jag köpte 90 munstycke & skulle byta ut orginalmunstycket så försvann det.

har aldrig tänkt på att buta till org. munstycke, ieftersom jag trodde att det var mindre än 74..

ganska klatinmgt av mig :roll: :roll:

Re: :P

Postat: 21 juli 2008, 20:58
av henric92
du e förlåten ;) men testa bytt till 82str. och fungerar det då inte ärre något annat fel, dåligt instäld förgasare kanske?

mvh henric
johann skrev:
henric92 skrev:låter ju som den bluddrar på filmen, MEN! org. munstycke är 78 dummy!
använd 82!!! funkar det inte så e där något alvarligt fel...TRO mig den kommer fungera med 82 munstycke (dellortho 6mm gänga)

använder fan själv det munstycket och den går underbart!
haha, tack så mycket. jo, grejen var såhär at när jag köpte 90 munstycke & skulle byta ut orginalmunstycket så försvann det.

har aldrig tänkt på att buta till org. munstycke, ieftersom jag trodde att det var mindre än 74..

ganska klatinmgt av mig :roll: :roll:

Postat: 21 juli 2008, 21:56
av mt5a_stunt
de va en på mnf han bytte föge då funkade den perfa men proa förgasaren på en annan moppe å se om den blir lika dan

Re: :P

Postat: 22 juli 2008, 09:01
av johann
henric92 skrev:du e förlåten ;) men testa bytt till 82str. och fungerar det då inte ärre något annat fel, dåligt instäld förgasare kanske?

mvh henric
ja, tack. ska testa.. :)
de va en på mnf han bytte föge då funkade den perfa men proa förgasaren på en annan moppe å se om den blir lika dan
jo, det är ju förmodligen någonting med förgasarn, så det löser sig nog om jag köper en ny.. men jag har tyvärr inte dem pengarna nu :roll:

Postat: 22 juli 2008, 13:04
av johann
Jag köpte 82 munstycke idag, gick fortfarnde lika dåligt. Kollade igenom hela förgasarn, och jag hittade inget fel ( ? ). Testade ett annat tändstift igår med, gick skit då med.

Nu har jag officiellt ingen aning om vad det kan vara

Postat: 25 juli 2008, 14:00
av puchm50jet
Du kan kolla tändhatten så det inte har kommit skit eller vatten i den. Annars är det kanske tändningen det är fel på. Du kan testa att göra rent luftfiltret också

Postat: 25 juli 2008, 14:58
av bensinskalle
kan den varva utan problem på tomgång? :/ ......

Ja tror de kan vara cdi:n som spökar, men eftersom den bir bra ett tag efter att du hade tömt flottörhuset så borde de inte vara cdi.n...........................................................

blöddrar den oavsett gaspådrag eller kan du smyga förbi 8.000 med lite gas? Är de långa hack när den blöddrar eller låter den bara dirrdirr?

Postat: 25 juli 2008, 16:13
av johann
bensinskalle skrev:
blöddrar den oavsett gaspådrag eller kan du smyga förbi 8.000 med lite gas? Är de långa hack när den blöddrar eller låter den bara dirrdirr?
nej, man kommer inte över det hur lite / mycket man än gasar. men man kan pressa sig över 8000 varv i negörsbacke tex, då gör det fin runt 9k +

Postat: 25 juli 2008, 16:35
av Dz2
Låter som fel inställd förgasare kan jag säga direkt :P

Re: :P

Postat: 25 juli 2008, 18:06
av forsan92
johann skrev:
henric92 skrev:du e förlåten ;) men testa bytt till 82str. och fungerar det då inte ärre något annat fel, dåligt instäld förgasare kanske?

mvh henric
ja, tack. ska testa.. :)
de va en på mnf han bytte föge då funkade den perfa men proa förgasaren på en annan moppe å se om den blir lika dan
jo, det är ju förmodligen någonting med förgasarn, så det löser sig nog om jag köper en ny.. men jag har tyvärr inte dem pengarna nu :roll:

men även om du köper en ny så måste du ändå ställa om den...
tror du har skruvat på fel ställe helt enkelt iaf...

Postat: 25 juli 2008, 18:08
av forsan92
johann skrev:
bensinskalle skrev:
blöddrar den oavsett gaspådrag eller kan du smyga förbi 8.000 med lite gas? Är de långa hack när den blöddrar eller låter den bara dirrdirr?
nej, man kommer inte över det hur lite / mycket man än gasar. men man kan pressa sig över 8000 varv i negörsbacke tex, då gör det fin runt 9k +
men har du testa o inte ta full gas? asså du bara gasar lite grann?
för om han då kommer upp i högre varv än 8000 så e de så att motorn inte orkar varva ur... min var så iaf...

Postat: 25 juli 2008, 18:10
av johann
forsan92 skrev:
johann skrev:
bensinskalle skrev:
blöddrar den oavsett gaspådrag eller kan du smyga förbi 8.000 med lite gas? Är de långa hack när den blöddrar eller låter den bara dirrdirr?
nej, man kommer inte över det hur lite / mycket man än gasar. men man kan pressa sig över 8000 varv i negörsbacke tex, då gör det fin runt 9k +
men har du testa o inte ta full gas? asså du bara gasar lite grann?
för om han då kommer upp i högre varv än 8000 så e de så att motorn inte orkar varva ur... min var så iaf...
ja, det går inte hur jag än gasar :(

Postat: 25 juli 2008, 18:13
av johann
Dz2 skrev:Låter som fel inställd förgasare kan jag säga direkt :P
okej, det finns ingen guide eller något liknande så jag kan ställa iin den EXAKT?

Postat: 25 juli 2008, 18:14
av forsan92
hmm då vet jag inte...

Postat: 25 juli 2008, 18:14
av Moddad
Finns många : >
Kolla under guider här på forumet

Postat: 26 juli 2008, 11:59
av johann
Moddad skrev:Finns många : >
Kolla under guider här på forumet
försökte ställa in den korrekt ännu en gång idag, jag har nog provat alla möjliga sätt, men jag har inte märkt att den nå bättre någon gång :?

det var jävla sjukt tycker jag.
för nåt måste ha lossnat eller gått sönder, för jag var ju ute och körde, när allting helt oväntat började gå skit. den gick klockrent innan :o

jag har bytt mellan massa munstycken, tvättat förgasarn, försökt ställa in förgasaren rätt ungefär 7 gånger, kollat i luftburken efter skit och bytt tändstift, men inget av det har gjort nån skillnad.

EDIT:

var ute & kollade på den nu igen och upptäckte detta? :O ska det inte gå ut nån kylarvätske- slang eller ska det va så?

Bild

kom även på att moppen gick såhär i början när jag hade köpt den, när den var otrimmad och var mycket kall. fast det gick över när den blivit varm..

Postat: 26 juli 2008, 12:51
av henric92
jag var ute å kolla min cpi ang. bilden, det ser lika dant ut på min men min var mer inskruvad typ :P förstår du? jag tror det är någon sort av dump ventil


P.s det du vet när dom e nya och kalla...fan va det va störigt, fick stå å rycka i gasen hur länge som :P
johann skrev:
Moddad skrev:Finns många : >
Kolla under guider här på forumet
försökte ställa in den korrekt ännu en gång idag, jag har nog provat alla möjliga sätt, men jag har inte märkt att den nå bättre någon gång :?

det var jävla sjukt tycker jag.
för nåt måste ha lossnat eller gått sönder, för jag var ju ute och körde, när allting helt oväntat började gå skit. den gick klockrent innan :o

jag har bytt mellan massa munstycken, tvättat förgasarn, försökt ställa in förgasaren rätt ungefär 7 gånger, kollat i luftburken efter skit och bytt tändstift, men inget av det har gjort nån skillnad.

EDIT:

var ute & kollade på den nu igen och upptäckte detta? :O ska det inte gå ut nån kylarvätske- slang eller ska det va så?

Bild

kom även på att moppen gick såhär i början när jag hade köpt den, när den var otrimmad och var mycket kall. fast det gick över när den blivit varm..

Postat: 26 juli 2008, 13:05
av johann
henric92 skrev:jag var ute å kolla min cpi ang. bilden, det ser lika dant ut på min men min var mer inskruvad typ :P förstår du? jag tror det är någon sort av dump ventil


P.s det du vet när dom e nya och kalla...fan va det va störigt, fick stå å rycka i gasen hur länge som :P
jaha, okej. får testa att skruva på den lite random & se vad som händer.