Får man gnista utan att tändningen är på?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Calle111
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 8 september 2013, 23:07
Ort: Lindome

Får man gnista utan att tändningen är på?

Inlägg av Calle111 »

Tja, har bara en snabb liten fråga, har nämnligen köpt en ny Honda mt5 motor för ett tag sen och den har inget tändningslås, alla sladdar till tändningslåset hänger bara löst. Men när jag skulle kolla efter gnista så kommer det gnista ändå. Då undrar jag, är det så att man ska få gnista även fast tändningen inte är på? Jag skulle kunna kolla på min andra Mt5a men den är nedplockad just nu men är väldigt tacksam för snabba svar! :)
jag tycker det låter gott.
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

Går att koppla för bli tändningslåset som jag har gjort men tänker inte berätta hur.
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Oftast fungerar tändsystemen med att gnistan försvinner när man jordar en viss kabel.

Så när tändningen är "på" så jordas det, och gnista uteblir. När tändningen är "av" så jorda det inte. Och gnista kan komma.

Därav, saknas tändningen, jordas aldrig kabeln. Så gnista skall då komma.
Användarens profilbild
Calle111
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 8 september 2013, 23:07
Ort: Lindome

Inlägg av Calle111 »

TuZx skrev:Går att koppla för bli tändningslåset som jag har gjort men tänker inte berätta hur.
det krävs väl inget geni för att förstå hur man gör det, det är ju bara att stoppa några elsladdar i sladdarna för tändningslåset
men eftersom det inte var några sladdar i dessa så visste jag inte vad det var
jag tycker det låter gott.
Användarens profilbild
Calle111
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 8 september 2013, 23:07
Ort: Lindome

Inlägg av Calle111 »

Rexxy skrev:Oftast fungerar tändsystemen med att gnistan försvinner när man jordar en viss kabel.

Så när tändningen är "på" så jordas det, och gnista uteblir. När tändningen är "av" så jorda det inte. Och gnista kan komma.

Därav, saknas tändningen, jordas aldrig kabeln. Så gnista skall då komma.
okej, tack :D tror jag bara ska köra med en dödarknapp och ta med mig tändhatten i fickan när jag parkerar moppen vid skolan :)
btw,
jävla legend är du rexxy älskar dina videor speciellt den när du är uppe i 131km/h med crescent f50n med AM6 motor :P hoppas de blir fler filmer i sommar :)
jag tycker det låter gott.
Skriv svar