Hur vet man att cylinder skurit?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Hur vet man att cylinder skurit?

Inlägg av HaZ »

Tjenare!
Har en Aerox som har gått för jävligt senaste tiden. Var för några månader sedan när jag startade moppen och skulle iväg till skolan. Märkte att den inte ville varva upp riktigt, att den försökte men inte lyckades typ.
Ställde sen av den och lät den stå i garaget över vintern.
Den var också vääldigt svårstartad. En rejäl dusch startas och många kickar sen gick den igång. Startade dock lät när den var varm.
Ställde sen av den under vintern och lät den stå i garaget.

Tog wn snabb runda förra månaden och den gick kast då med. Beställde lite nya saker som var slitna i förgasarn osv. Vet inte vad då mim bror beställde och hjälpte mig.

Nu gick den ännu sämre. Allt passar och är rätt.

Har kollat runt med munstycke och provat 92-120. Men den går bäst på 92 men fortfarande inte bra. Runt 30km/h. Går rumt 100km/h annars.

Den tjuvar inte luft och den får olja/bensin osv.

Kom och tänka på nu om cylindern kanske skurit på den.
Låter de nån skillnad eller låter den precia som alltid om den är skuren? För de gör den. Låter precis som förut.
Kan inte kolla i den nu idag eller imorn då den står hos farsan.

Har också nytt luftfilter, ett polini. Verkar vara för tunt sa min bror. Vet inte vad han menar eller vet de.. haha. kan de påverka sån effekt?

Tack på förhand.

Kan komma upp med video i veckan.

MVH HaZ


#Edit; Kanske blir lite rörigt i texten. Skriver från mobil.

#Edit2; Setup är: 70cc, 21mm förgasare, Leo Vince ZX, polini filter, kopplingsfjädrar osv
Senast redigerad av HaZ den 9 mars 2014, 23:13, redigerad totalt 1 gånger.
FiskmåseN
Avstängd
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 februari 2014, 12:30

Inlägg av FiskmåseN »

Böar den eller hackar osv??? Då är det dåligt inställt. Plocka av cyllinder helvetet bara och kolla om skiten är skuren... Inget ica jerry meck förfan.
WP
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Är ingen veteran på mopeder så vet inte riktigt vad man ska säga att den gör. Ska kolla när jag kommer hem till far, men tänkte bara ifall nån haft liknande problem och fixat det :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Ända säkra svaret på att det har skurit, är att plocka ner motorn och kolla hur det ser ut.
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Rexxy skrev:Ända säkra svaret på att det har skurit, är att plocka ner motorn och kolla hur det ser ut.
Ska göra detta i veckan. Ville bara veta om någon haft liknande problem.
Skriv svar