2-taktsolja i överflöd/läckage?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

2-taktsolja i överflöd/läckage?

Inlägg av rasmusborg »

Hej!

Har fått ett läckage på min Yamaha Slider 2008 och jag vet inte vad det kommer ifrån, eller vet vilken del men vet inte delens funktion och hur jag ska bli av med läckaget. Det finns möjlighet att skruva på ena sidan av den där delen som sitter inuti luftboxen men det går inte att skruva den är Max inskruvad och har aldrig varit inne i luftboxen förut och gjort någonting så vet inte varför den har börjat läcka helt plötsligt. De är 2-takts olja i hela förgasaren och på golvet och hela luftboxen är badad i 2-taktsolja. Varför har det blivit så?

Känns som den där delen inte har så jätte viktig funktion så undrar ifall man kan ta bort den eller först vill jag veta vad den gör och varför den sitter där. Om man har sportluftfilter så kan man inte ha den där så den borde inte vara så himla viktig. Men om man ska köra utan så hur ska man göra med slangen då?
Man måste ju täppa igen den på något sätt då den är inkopplad i förgasaren också!

Väldigt tacksam för svar, bilder är här under så ni ser problemet och förstår vad jag menar enklare! :)

Saken jag inte vet vad det är men det går en slang från förgasaren till denna sak som sitter inuti luftboxen. Vad har den för funktion?
Bild

Rätt mycket olja i luftboxxen:
Bild

Ser ut som moppen får alldeles för mycket olja, för förgasaren ska inte ha 2-taktsolja i sig så här?
Bild

Den står och droppar olja det var så jag upptäckte problemet. Sen ser man att det kommer från den där mojängen inuti luftboxen då läckaget på variatorkåpan/motorblocket är just där den där saken sitter bakom luftboxen
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Juppe
Extra Varnad

Inlägg av Juppe »

Jag har samma problem med min slider! Det började när jag bytte förgasare, dock så har jag sportluft men sportluftet blir dränkt i olja hela tiden så den går svin dåligt. Skulle också vilja ha hjälp med det här problemet!
Juppe
Extra Varnad

Inlägg av Juppe »

Nån som vet något? (bump)
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Har kvar samma problem fortfarande men har täppt iför dränerings hålet i luftboxen så kan bara tänka att inom en månad så är väll hela luftboxen fylld med olja istället :P
Juppe
Extra Varnad

Inlägg av Juppe »

Aa! men jag som har luftfilter så dränks hela skiten med olja så orkar den inte suga luft så den liksom bööööar. + att det rinner ner på variatorkåpan så att det blir massa fläckar och grejer :(
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Juppe skrev:Aa! men jag som har luftfilter så dränks hela skiten med olja så orkar den inte suga luft så den liksom bööööar. + att det rinner ner på variatorkåpan så att det blir massa fläckar och grejer :(
Fick samma problem med att de rann ner på variatorn också blev värsta pölen under moppen men hoppas någon kunnig här kan hjälpa oss :)

Enligt Yamaha center så skulle de bli så där men låter konstigt
Juppe
Extra Varnad

Inlägg av Juppe »

aa precis, går endast att köra max 3 dagar tills man ska göra rent luftfilter på olja!
Juppe
Extra Varnad

Inlägg av Juppe »

bump bump bump bump....

Uppskattar svar!!!!
Slideradde
Elmoped

Inlägg av Slideradde »

Jag själv har tagit bort den och kör utan den, Men ett tips blanda i tanken !
FiskmåseN
Avstängd

Inlägg av FiskmåseN »

Börja blanda i tanken så slipper du det problemet skulle jag tro :p
WP
Juppe
Extra Varnad

Inlägg av Juppe »

Det är bara drygt och tanka samma i båda för jag har inget utrymme för oljeflaska på sliderN
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

en liten 2dl oljeflaska kan man ju ha i ryggsäcken eller i fickan om man vet att man ska åka långt.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Juppe
Extra Varnad

Inlägg av Juppe »

Tjena, jag har tagit bort oljepumpen och börja blanda i tanken nu, så det där oljeproblemet är bort men nu läcker det bensin istället. Fattar inte vad det är för fel på min jävla fitt förgasare...

nån som vet vad man ska göra för att det inte ska läcka så vore det najs ;)
Skriv svar