Skillnaden på AM6 och AM6 power up?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

DerbiSamuel
Svårstartad skrothög
Inlägg: 177
Blev medlem: 20 augusti 2012, 20:01
Ort: Hunnebostrand

Skillnaden på AM6 och AM6 power up?

Inlägg av DerbiSamuel »

Har två rrx på G och en är -06 och en är -08 med power up motor. Så vad är det för skillnad på dom två motorerna?
Rieju drac RR Sport -04 (projekt)
Derbi Senda -04 (såld)
Derbi Senda -03 (midrace)
Yamaha Dtr -01 (projekt)
KTM SX 125 -02 (is cross)
Gasgas TXT 280 -06 (trial)
Användarens profilbild
Brisingar
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 8 augusti 2013, 13:52

Re: Skillnaden på AM6 och AM6 power up?

Inlägg av Brisingar »

DerbiSamuel skrev:Har två rrx på G och en är -06 och en är -08 med power up motor. Så vad är det för skillnad på dom två motorerna?
Rätta mig om jag har fel men jag vet iallfall att Vanliga AM6 har 6vxlar och Power up har endast 5växlar.

Powerup har en bättre utväxling tycker jag? iallfall du kan köra länge på var växel innan du måste växla upp!

Power up motorn är lite starkare om jag har rätt (rätta mig annnars),
Min polare har power up och jag har vanliga AM6 och man kan säga våra top är princip samma men hanns är mycket starkare specielt när det kommer till att skjutsa :)

(Rätta mig ifall jag har fel säger endast det jag har för mig!)
Dawidd
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 368
Blev medlem: 1 augusti 2011, 20:56
Ort: Oskarshamn

Re: Skillnaden på AM6 och AM6 power up?

Inlägg av Dawidd »

Brisingar skrev:
DerbiSamuel skrev:Har två rrx på G och en är -06 och en är -08 med power up motor. Så vad är det för skillnad på dom två motorerna?
Rätta mig om jag har fel men jag vet iallfall att Vanliga AM6 har 6vxlar och Power up har endast 5växlar.

Powerup har en bättre utväxling tycker jag? iallfall du kan köra länge på var växel innan du måste växla upp!

Power up motorn är lite starkare om jag har rätt (rätta mig annnars),
Min polare har power up och jag har vanliga AM6 och man kan säga våra top är princip samma men hanns är mycket starkare specielt när det kommer till att skjutsa :)

(Rätta mig ifall jag har fel säger endast det jag har för mig!)
Power up har 6växlar, annat tändningssystem, allt är i en liten box, går boxen sönder fungerar inte mopeden. En sån box kallas för ECU box och kostar runt 4-5000 kr ny. Sitter också ett varvstopp i den boxen, ska man få bort varvstoppet måste man borra, eller byta tändning. Fått upp min i 75km/h på mätaren sen kom varvstoppet, hade 13-60 drevning. Med tyngre hade den åtminstone gjort 80+ på mätaren

Men motorn kallas även för "AM7" pga de nya tändsystemet har jag hört, men den är exakt likadan som en AM6, fast power up har bättre balansaxel så det vibrerar inte lika mycket.
Och Ja, power up motorn är en aning starkare när man skjutsar och i uppförsbackar :)
Användarens profilbild
Brisingar
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 8 augusti 2013, 13:52

Re: Skillnaden på AM6 och AM6 power up?

Inlägg av Brisingar »

Dawidd skrev:
Brisingar skrev:
DerbiSamuel skrev:Har två rrx på G och en är -06 och en är -08 med power up motor. Så vad är det för skillnad på dom två motorerna?
Rätta mig om jag har fel men jag vet iallfall att Vanliga AM6 har 6vxlar och Power up har endast 5växlar.

Powerup har en bättre utväxling tycker jag? iallfall du kan köra länge på var växel innan du måste växla upp!

Power up motorn är lite starkare om jag har rätt (rätta mig annnars),
Min polare har power up och jag har vanliga AM6 och man kan säga våra top är princip samma men hanns är mycket starkare specielt när det kommer till att skjutsa :)

(Rätta mig ifall jag har fel säger endast det jag har för mig!)
Power up har 6växlar, annat tändningssystem, allt är i en liten box, går boxen sönder fungerar inte mopeden. En sån box kallas för ECU box och kostar runt 4-5000 kr ny. Sitter också ett varvstopp i den boxen, ska man få bort varvstoppet måste man borra, eller byta tändning. Fått upp min i 75km/h på mätaren sen kom varvstoppet, hade 13-60 drevning. Med tyngre hade den åtminstone gjort 80+ på mätaren

Men motorn kallas även för "AM7" pga de nya tändsystemet har jag hört, men den är exakt likadan som en AM6, fast power up har bättre balansaxel så det vibrerar inte lika mycket.
Och Ja, power up motorn är en aning starkare när man skjutsar och i uppförsbackar :)
ah, du kunde lite mer än mig :D men konstigt min kompis med rrx power up har faktiskt bara 5växlar på sin :O är du säker på att det inte finns olika varianter på dom? :/
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Powerup = ett helvete till elsystem och som fuckar upp moppen.
Annars är det exakt samma delar i AM6 och AM6 powerup, kan du köpa så köp inte powerup modellen.
Användarens profilbild
Brisingar
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 8 augusti 2013, 13:52

Inlägg av Brisingar »

Victorh skrev:Powerup = ett helvete till elsystem och som fuckar upp moppen.
Annars är det exakt samma delar i AM6 och AM6 powerup, kan du köpa så köp inte powerup modellen.
Ja ECU boxen fu*kar allt, dyrt att köpa ny om du misslyckas med att borra den eller om den går isönder :( 4-5k :(
Skriv svar