Åka i snö
Postat: 16 januari 2014, 17:07
Tjäääna! Jag undrar om det är dåligt för motorn/veven eller något om man åker runt i snön på 1an / 2an och "driftar" ?
Ett forum där vi diskuterar allt om mopeder
https://www.twostrokerider.se/forum/
Betamekk skrev:Varför i hela friden skulle det vara något problem?
tack, han kanske inte fattar att däcket snurrar när man gasar till på snöMosbrickaN skrev:Betamekk skrev:Varför i hela friden skulle det vara något problem?
För att motor varvar jävligt mycket under längre tid och att du inte kommer nån vart= Sämre kylning.
Jacke07 skrev:tack, han kanske inte fattar att däcket snurrar när man gasar till på snöMosbrickaN skrev:Betamekk skrev:Varför i hela friden skulle det vara något problem?
För att motor varvar jävligt mycket under längre tid och att du inte kommer nån vart= Sämre kylning.
det där med glykol, skulle kolla på statoil innan snön kom men en sticka eller vad det är man kollar med, men jag han inte :/ men jag tror det är ganska mycket, den fryser iaf inteMosbrickaN skrev:Jacke07 skrev:tack, han kanske inte fattar att däcket snurrar när man gasar till på snöMosbrickaN skrev:
För att motor varvar jävligt mycket under längre tid och att du inte kommer nån vart= Sämre kylning.
Fast det är dock skitsamma. Körde som en idiot förra vintern. Inte gick min moppe sönder. Så det är bara ut och köra. Och se till så du har bra med glykol i kylaren
om du har för mycket glykol så blir fryspunkten "varmare"Jacke07 skrev:det där med glykol, skulle kolla på statoil innan snön kom men en sticka eller vad det är man kollar med, men jag han inte :/ men jag tror det är ganska mycket, den fryser iaf inteMosbrickaN skrev:Jacke07 skrev: tack, han kanske inte fattar att däcket snurrar när man gasar till på snö
Fast det är dock skitsamma. Körde som en idiot förra vintern. Inte gick min moppe sönder. Så det är bara ut och köra. Och se till så du har bra med glykol i kylaren
jag vet, men jag skrev att jag inte han att kolla hur mycket jag har i ;:)gilerahjärnan skrev:om du har för mycket glykol så blir fryspunkten "varmare"Jacke07 skrev:det där med glykol, skulle kolla på statoil innan snön kom men en sticka eller vad det är man kollar med, men jag han inte :/ men jag tror det är ganska mycket, den fryser iaf inteMosbrickaN skrev:
Fast det är dock skitsamma. Körde som en idiot förra vintern. Inte gick min moppe sönder. Så det är bara ut och köra. Och se till så du har bra med glykol i kylaren
Jag är bara lite oroad, har ostrypt cdi med mk thrower och den varvar ganska rejält om man gäsar lite, min förra vev gick sönder för jag maxxade den, 70cc med strypkrök, med 12/70, jag hade precis fått moppen så kunde inget så jag körde ju ba,FreZz skrev:nej då, bara moppen din är i bra skick och allt funkar så kommer den inte gå sönder då du inte precis kommer varva mer nu då det är i vinter än vad du gör på sommaren.
och att en moppe går sönder för att du varvar mycket under en längre tid spelar inte så stor roll MosbrickaN jag pendlade en sträcka på 23km varje dag i över 4 månader då låg jag i 80kmh på 11k varv i 20 min den funkar fin fint fortfarande, det är 2 takt dom är gjorda för att varvas
var det veven eller cylindern/kolven som gick för har svårt att tro att veven kommer gå sönder på en vanlig 70cc och ett mk thrower det är ingen högvarvig setup precisJacke07 skrev:Jag är bara lite oroad, har ostrypt cdi med mk thrower och den varvar ganska rejält om man gäsar lite, min förra vev gick sönder för jag maxxade den, 70cc med strypkrök, med 12/70, jag hade precis fått moppen så kunde inget så jag körde ju ba,
Inte nödvändigtvis. Det beror på om du har etylen- eller propylenglykol.gilerahjärnan skrev: om du har för mycket glykol så blir fryspunkten "varmare"
för jag har så slö drevning så den orkar inte släppa på lågt varv, och då går det mycket snabbare, orkar inte bryta av kopplingshandtag mmRammeA skrev:varför kör du inte bara på 2:an-3:an och varvar mindre?
Det är ju kallt ute!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!MosbrickaN skrev:Betamekk skrev:Varför i hela friden skulle det vara något problem?
För att motor varvar jävligt mycket under längre tid och att du inte kommer nån vart= Sämre kylning.
kyla på sommaren, värma på vinternBetamekk skrev:Det är ju kallt ute!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!MosbrickaN skrev:Betamekk skrev:Varför i hela friden skulle det vara något problem?
För att motor varvar jävligt mycket under längre tid och att du inte kommer nån vart= Sämre kylning.
Därför har man kopplingen, kanske sliter lite mer än vanligt om du kör länge men det går lättare då. Tryck in kopplingen lite när du ska "drifta" tills du är säker på att den inte får fäste igen, lite svårt att förklara men man får in känslan efter ett tagJacke07 skrev:för jag har så slö drevning så den orkar inte släppa på lågt varv, och då går det mycket snabbare, orkar inte bryta av kopplingshandtag mmRammeA skrev:varför kör du inte bara på 2:an-3:an och varvar mindre?
håller med betamekk och rammea... om du inte e värsta idioten och varvar sönder vad ska hända? åk bara runt på 2-3 som rammea sa och glid på låga varv. de e ju snö! och är nog ändå inte så farligt att varva på heller!RammeA skrev:varför kör du inte bara på 2:an-3:an och varvar mindre?
Får man fråga varför du drog upp ett år gammalt inlägg?Wat skrev:Kört som fan i snön :p Har crossdäck så jag kan spinna lite när jag vill och köra normalt när jag vill :3 Men det räcker med att man andas på bakbromsen så låser den sig
Är väl fortfarande 2014? xDPersson97 skrev:Får man fråga varför du drog upp ett år gammalt inlägg?Wat skrev:Kört som fan i snön :p Har crossdäck så jag kan spinna lite när jag vill och köra normalt när jag vill :3 Men det räcker med att man andas på bakbromsen så låser den sig