KOSO mätare störningar??

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Fr0zt
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 mars 2013, 20:17
Ort: Kristinehamn

KOSO mätare störningar??

Inlägg av Fr0zt »

Tjena! Bytte tändspole till en som gav 31000V istället för orginalet som ger 16000V, då den utlovar renare varv på högvarviga motorer, lättare vid kallstart osv. Men till frågan:

När jag vrider om nyckeln när mopeden är av startar han, men när jag väl startar mopeden blir skärmen helt blå bara och visar ingenting. Kanske har jag råkat koppla fel när jag städade kabelstammen, men det konstiga var att han hoppade igång EN gång även när han var igång. Är det någon typ av störningar tro? det enda som går till tändspolen är varvtalsberäkningen. Svårt att tro att det hör ihop med det. Vad kan jag göra för att få det att funka igen?
Senast redigerad av Fr0zt den 4 december 2013, 08:09, redigerad totalt 2 gång.
Aerox
DuttGidmark
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 9 september 2013, 13:17
Ort: Saltvik

Inlägg av DuttGidmark »

Skickar väl för mycket ström? Hur är det med lamporna?
Kanske kan behöva byta laddnings regulator också?
Tycker ni borde kolla in racing-planets nya hemsida! ;)
Bild
Fr0zt
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 mars 2013, 20:17
Ort: Kristinehamn

Inlägg av Fr0zt »

DuttGidmark skrev:Skickar väl för mycket ström? Hur är det med lamporna?
Kanske kan behöva byta laddnings regulator också?
Tack för snabbt svar! Mycket tacksam. Beställde spolen från racing planet, antagligen för hög strömstyrka på något vis ja. Lamporna lyser faktiskt, i alla fall bromsljus, framlampan har jag inte testat ännu. Laddningsregulatorn? Jaså kan man behöva byta den alltså.. kallas det även Likriktare / Laddningsrelä? Såg att det låg på runt 150:- Det sitter nedanför tändlåset vad jag har sett, ser ut som en kylare med flänsar. Kan det vara den som ger upp nu när det blir så hög spänning av den nya tändspolen? är osäker, allt jag kan göra är att spekulera.
Aerox
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Tändspolen har inget att göra med övrigt elsystem, bara tändningen.

Är varvräknaren av den typen som känner av varvtalet genom att man virar en avkännarkabel några varv runt tändkabeln? Testa att vira fler/färre varv, om givarkabeln ligger nära andra elkablar kan det vara värt att försöka flytta undan den en bit, om du inte har ett resistortändstift (R) kan det vara värt att testa med ett sånt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Lyssna på G-son, han vet vad han talar om.

Testa att byta tillbaka till den andra spolen annars, se om det är den som är felet?
Som sagt har tändspolen ingen kontakt med din mätare, så den ska inte få någon högre spänning.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Fr0zt
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 mars 2013, 20:17
Ort: Kristinehamn

Inlägg av Fr0zt »

G-son skrev:Tändspolen har inget att göra med övrigt elsystem, bara tändningen.

Är varvräknaren av den typen som känner av varvtalet genom att man virar en avkännarkabel några varv runt tändkabeln? Testa att vira fler/färre varv, om givarkabeln ligger nära andra elkablar kan det vara värt att försöka flytta undan den en bit, om du inte har ett resistortändstift (R) kan det vara värt att testa med ett sånt.
Tack så mycket, låter rimligt faktiskt. Detta är min mätare http://www.twostroke.se/product.asp?product=14455
den går från mätaren itself ner i mätarens kabelstam sedan vidare till en flathylsa på tändspolen och senare ihopskarvad med den orange kabeln som går till CDI'n. Om det säger dig något. Den är buntad hela vägen längs kylslangarna och ligger nära andra kablar ja. Har ett vanligt B9ES från OK macken.
Aerox
Skriv svar