Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Moderatorer: Speedway , MrAndersson , TheAndersson , CaToXXo
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835 Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg
Inlägg
av GurkMarmelad » 27 oktober 2013, 20:26
Tjenare!
Har märkt att min Derbi xtreme -05 inte går ner i varv efter körning. problemet är att om jag ligger i toppfart (6-växeln) och sedan drar in kopplingen så stannar motorn i det varvtalet (8k är den strypt till) så ligger den i det varv talet ända tills jag stannar. ibland när jag har saktat in rejält (typ 55kmh ner till 10kmh) så fortsätter den att ligga i det höga varvet, och ibland står den fortfarande i det varvtalet när jag har stannat. men ibland så går den ner i varv när jag stannar..
hoppas ni förstår mitt problem
//Erik
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102 Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42
Inlägg
av david96 » 27 oktober 2013, 20:27
trotteln kan ha hänga sig ibland
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835 Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg
Inlägg
av GurkMarmelad » 27 oktober 2013, 20:28
david96 skrev: trotteln kan ha hänga sig ibland
förklara lite mer i detalj hur den kan göra det, och hur förebygger jag detta? om det inte är trotteln, vad kan det då vara? tjuvluft kanske
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635 Blev medlem: 9 november 2007, 15:39
Inlägg
av bensinskalle » 27 oktober 2013, 20:29
Ja om inte trotteln hängt sig som david var inne på, eller om din gasvajer är för spänd, så beror det troligen på att motorn får mager blandning. Testa att skruva in luftskruven lite så kommer problemet förmodligen försvinna.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835 Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg
Inlägg
av GurkMarmelad » 27 oktober 2013, 20:30
tack för de snabba svaren! hur kollar jag ifall gasvajern är o.k?
det första jag gör imorgon är att kolla efter tjuvluft
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635 Blev medlem: 9 november 2007, 15:39
Inlägg
av bensinskalle » 27 oktober 2013, 20:35
Gashandtaget ska vara lite glappt, så att vajern inte är för spänd och drar i trotteln även fast du släppt gasen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835 Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg
Inlägg
av GurkMarmelad » 27 oktober 2013, 20:36
bensinskalle skrev: Gashandtaget ska vara lite glappt, så att vajern inte är för spänd och drar i trotteln även fast du släppt gasen.
jag tror faktiskt att det inte finns något glapp, ska man köpa en längre eller hur gör man så detta "mellanrum" finns?
DuttGidmark
Elmoped
Inlägg: 67 Blev medlem: 9 september 2013, 13:17
Ort: Saltvik
Inlägg
av DuttGidmark » 27 oktober 2013, 20:48
GurkMarmelad skrev: bensinskalle skrev: Gashandtaget ska vara lite glappt, så att vajern inte är för spänd och drar i trotteln även fast du släppt gasen.
jag tror faktiskt att det inte finns något glapp, ska man köpa en längre eller hur gör man så detta "mellanrum" finns?
Det finns oftast en sjusterskruv på handtaget eller vid trottel locket!
Tycker ni borde kolla in racing-planets nya hemsida!
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835 Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg
Inlägg
av GurkMarmelad » 27 oktober 2013, 20:49
DuttGidmark skrev: GurkMarmelad skrev: bensinskalle skrev: Gashandtaget ska vara lite glappt, så att vajern inte är för spänd och drar i trotteln även fast du släppt gasen.
jag tror faktiskt att det inte finns något glapp, ska man köpa en längre eller hur gör man så detta "mellanrum" finns?
Det finns oftast en sjusterskruv på handtaget eller vid trottel locket!
tack!