Mätare och elstart är konstig

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Mätare och elstart är konstig

Inlägg av HaZ »

Tjena tjena.
Dags att köpa en moped nu och jag har hittat en riktigt fin. Nackdelen är dock att hastighetsmätaren lägger ac när man kör för fort och elstarten funkar inte.
Mopeden går bara 60-65 så hastighetsmätsren slutar funka runt 50 oc uppåt.

Elstarten. Hur mycket tror ni det kan kosta att laga? Den ger inte ifrån sig något ljud när man fösöker starta den med elstart.

Tack på förhand

Onödiga kimmentarer och tjaffs i kommentarerna kan ni hålla till någon annan tråd :D


Edit; Kan tillägga att det är en Aerox 04 som blev stulen. När dom fick tillbaka den så var elstarten sönder. Det är ett "naked" styre med tillköpt mätare.
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

Är det en koso mätare? Isåfall kanske det finns lite skit i kontakten, det fanns det i min. Testa att dra i lite kontaktspray i kontakten.

Det där med elstarten. Är säkringen ens hel? Annars kan det vara att kontakten är utdragen eller något. (Kolla bakom bakhjulet, där finns den)
Åh Lilla Boone!
marcoscar
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 maj 2013, 15:38
Ort: Göteborg

Inlägg av marcoscar »

Ibland räcker det med att bara byta säkringen.
Iaf räckte det för mig.
Senast redigerad av marcoscar den 17 oktober 2013, 20:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Kan vara glapp eller att elstarten inte får kontakt med.
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Köp inte något med problem, såvida det inte är skitbilligt eller du vet att du kan ordna problemen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
nesse98
Varnad
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 juli 2013, 21:44

Inlägg av nesse98 »

kan vara säkring eller batteriet som är dött
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

bensinskalle skrev:Köp inte något med problem, såvida det inte är skitbilligt eller du vet att du kan ordna problemen.

Det är därför jag frågar här om vad det kan kosta att laga. :)
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

marcoscar skrev:Ibland räcker det med att bara byta säkringen.
Iaf räckte det för mig.
Vad kostar det? :oops:
Användarens profilbild
Karlsson_98
Avstängd
Inlägg: 641
Blev medlem: 17 oktober 2012, 19:34
Ort: Årjäng

Inlägg av Karlsson_98 »

HaZ skrev:
marcoscar skrev:Ibland räcker det med att bara byta säkringen.
Iaf räckte det för mig.
Vad kostar det? :oops:
En ask med säkringar kostar väl 30 spänn kanske.
Kolla först så att den är hel.
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

xDT50Rx skrev:
HaZ skrev:
marcoscar skrev:Ibland räcker det med att bara byta säkringen.
Iaf räckte det för mig.
Vad kostar det? :oops:
En ask med säkringar kostar väl 30 spänn kanske.
Kolla först så att den är hel.
Hur ser man det? Haha :(
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Nu ska jag va helt ärlig. Du vet inte hur man ser på en säkring om den är trasig eller ej. Köp då en moped som funkar och börja där ifrån.

Det är mitt råd, du kommer tacka mig efteråt!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Så här skrev han:
Blinkersen funkar inte om inte motorn är igång (det saknas också lampa till framblinkersen vet inte vad det är för lampa tror det är någon slags lysdiod, stog också i annonsen) tutan fungerar nog inte heller när motorn är av. Har haft den i 2 år! Sen är det bara ett problem till, blinkersen lyser bara och blinkar inte så man får sitta och sätta på och stänga av själv :D men tror att alla problemen hänger ihop så det är nog egentligen inte så mycket att fixa.

Vad tror ni problemet är? Kan det bli dyrt?
Det ända jag behöver pengar till är delen som är trasig / glaåp i. Min bror ich far gillar att mecka så behövrr inte lämna den till verkstad.
Senast redigerad av HaZ den 18 oktober 2013, 07:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

HaZ skrev:Så här skrev han:
Blinkersen funkar inte om inte motorn är igång (det saknas också lampa till framblinkersen vet inte vad det är för lampa tror det är någon slags lysdiod, stog också i annonsen) tutan fungerar nog inte heller när motorn är av. Har haft den i 2 år! Sen är det bara ett problem till, blinkersen lyser bara och blinkar inte så man får sitta och sätta på och stänga av själv :D men tror att alla problemen hänger ihop så det är nog egentligen inte så mycket att fixa.

Vad tror ni problemet är? Kan det bli dyrt?
Det ända jag behöver pengar till är delen som är trasig / glaåp i. Min bror ich far gillar att mecka så behövrr inte lämna den till verkstad.
Går på samma linje som MrAndersson. Om du inte är 100 på att su kan fixa felet,KÖP INTE!!! Gjorde det misstaget. Min hadebara trasig bromsljuskontakt bak, och inga blinkers. Har nu tä kt åtgärda det, och hittilshar det gåt åt BARA 450+ € i ELEN! Då har den skurit 2 gånger på 2 månader. Vissteatt den hade nästan alla dessa fel men var så blind för hur FIN den var så jag sket i det. Vilket tydligen inte lönade sig alls. KÖP INTE SKITEN!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

TheFlyingFin skrev:
HaZ skrev:Så här skrev han:
Blinkersen funkar inte om inte motorn är igång (det saknas också lampa till framblinkersen vet inte vad det är för lampa tror det är någon slags lysdiod, stog också i annonsen) tutan fungerar nog inte heller när motorn är av. Har haft den i 2 år! Sen är det bara ett problem till, blinkersen lyser bara och blinkar inte så man får sitta och sätta på och stänga av själv :D men tror att alla problemen hänger ihop så det är nog egentligen inte så mycket att fixa.

Vad tror ni problemet är? Kan det bli dyrt?
Det ända jag behöver pengar till är delen som är trasig / glaåp i. Min bror ich far gillar att mecka så behövrr inte lämna den till verkstad.
Går på samma linje som MrAndersson. Om du inte är 100 på att su kan fixa felet,KÖP INTE!!! Gjorde det misstaget. Min hadebara trasig bromsljuskontakt bak, och inga blinkers. Har nu tä kt åtgärda det, och hittilshar det gåt åt BARA 450+ € i ELEN! Då har den skurit 2 gånger på 2 månader. Vissteatt den hade nästan alla dessa fel men var så blind för hur FIN den var så jag sket i det. Vilket tydligen inte lönade sig alls. KÖP INTE SKITEN!
Det är därför jag frågar här.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Vi kan inte lösa problemen åt dig, vi kan bara komma med gissningar. Dessutom är det inte ens dina egna problemformuleringar, utan det är säljarens, vilket är ännu farligare eftersom han givetvis mörkar problem om det går.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

MrAndersson skrev:Nu ska jag va helt ärlig. Du vet inte hur man ser på en säkring om den är trasig eller ej. Köp då en moped som funkar och börja där ifrån.

Det är mitt råd, du kommer tacka mig efteråt!
hjälp han istället, för o säga att han ska köpa en moped som funkar och börja där ifrån.
Användarens profilbild
jespersallvik
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:52

Inlägg av jespersallvik »

om han säger att blinkersen bara funkar när den är igång är det batteriet för så blir de när jag kör utan batteri. om inte kan de va fel på startrelä och blink relä.
köp inte moppen verkar va massa fel och om du inte kan nåt om motorer så borde du köpa en som funkar
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

gilerahjärnan skrev:
MrAndersson skrev:Nu ska jag va helt ärlig. Du vet inte hur man ser på en säkring om den är trasig eller ej. Köp då en moped som funkar och börja där ifrån.

Det är mitt råd, du kommer tacka mig efteråt!
hjälp han istället, för o säga att han ska köpa en moped som funkar och börja där ifrån.
Så du menar att jag ska ljuga om min egna åsikt för och få honom o köpa en kass moped som han förmodligen inte kommer kunna laga själv??

Nej du grabben, så funkar inte jag. Jag sa min åsikt, som jag tror att flera håller med om.

Gillar han de inte kan han ignorera de.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

MrAndersson skrev:
gilerahjärnan skrev:
MrAndersson skrev:Nu ska jag va helt ärlig. Du vet inte hur man ser på en säkring om den är trasig eller ej. Köp då en moped som funkar och börja där ifrån.

Det är mitt råd, du kommer tacka mig efteråt!
hjälp han istället, för o säga att han ska köpa en moped som funkar och börja där ifrån.
Så du menar att jag ska ljuga om min egna åsikt för och få honom o köpa en kass moped som han förmodligen inte kommer kunna laga själv??

Nej du grabben, så funkar inte jag. Jag sa min åsikt, som jag tror att flera håller med om.

Gillar han de inte kan han ignorera de.
som sagt: försök hjälpa han, han har inte gjort tråden för att du ska säga din åsikt...
Skriv svar