Börja tillverka höjningssatser att sälja?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.
Kalletheboy
Elmoped

Börja tillverka höjningssatser att sälja?

Inlägg av Kalletheboy »

Hej!
Funderar på att börja tillverka höjningsatser och kanske ''12or'' till mopeder för att tjäna lite pengar.

Har sett att höjningsatserna till en crossmoped ligger på ungefär 270 kr + frakt och postförskott på twostroke.

Dessa ser rätt simpla ut att tillverka och jag har möjlighet att fixa material och verktygen som krävs för att tillverka dem.

Tror ni detta kan vara en produkt som blir populär om jag sätter ett pris en bra bit under försäljningspriset på t.ex twostroke?

Hur stor tror ni att materialkostnaden är?

Mvh
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

om folk vet om att du faktiskt tillverkar och säljer dom så kan du ju tjäna ihop några kronor på det. dock inget överdrivet då du säkerligen måste skicka dom.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Jag tycker att det låter som en bra affärsidé (y) Om du gör det bra så hamnar ditt namn på kartan och fler kommer få reda på vad du säljer = mer kunder.
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Derixx
Svårstartad skrothög

Inlägg av Derixx »

Om du lägger dig på ett pris bra pris så har du nog stor chans att lyckas :)
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

En sak jag tror kan bli bra är om du gör det på UF om du går i gymnasiet, då skulle man kunna tjäna pengar :)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

MisterDT50R skrev:En sak jag tror kan bli bra är om du gör det på UF om du går i gymnasiet, då skulle man kunna tjäna pengar :)
bra samt dålig idé enligt min mening, för det första så får man väll inte kopiera en produkt som redan finns? sen så tjänar man ju pengar i grupp om man har uf företag. däremot så blir det nog lättare att fixa reklam osv :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Inlägg av Pelsnernels »

Du hade nog kunnat tjäna ännu mer om köparna själva kunde välja hur stor höjningen ska vara. Blir ju lite jobbigare men har du mallar för de vanligaste går det nog ganska bra. För de "vanliga" höjningarna är väl 20 eller 40 mm om jag inte mins fel??
Nels, Nels, Pelsnernels!
Kalletheboy
Elmoped

Inlägg av Kalletheboy »

Persson97 skrev:
MisterDT50R skrev:En sak jag tror kan bli bra är om du gör det på UF om du går i gymnasiet, då skulle man kunna tjäna pengar :)
bra samt dålig idé enligt min mening, för det första så får man väll inte kopiera en produkt som redan finns? sen så tjänar man ju pengar i grupp om man har uf företag. däremot så blir det nog lättare att fixa reklam osv :)
Hej!
Vart går gränsen när det gäller kopiera någonting?
Om jag skulle bygga en höjningssats och designen skulle vara lite annorlunda i jämförelse med den jag har länkat, samtidigt som jag har likadan användning av produkten. Skulle detta räknas som olagligt?
bonnaracing
Svårstartad skrothög

Inlägg av bonnaracing »

Ska du svetsa ihop plattjärn eller göra en billet fräst aluminum
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket

Inlägg av rärox »

Kalletheboy skrev:
Persson97 skrev:
Hej!
Vart går gränsen när det gäller kopiera någonting?
Om jag skulle bygga en höjningssats och designen skulle vara lite annorlunda i jämförelse med den jag har länkat, samtidigt som jag har likadan användning av produkten. Skulle detta räknas som olagligt?

Bara att ändra designen någorlunda så ska det va lugnt!
Kalletheboy
Elmoped

Inlägg av Kalletheboy »

Är det någon som är sugen på en höjningsats?
Kontakta mig här i tråden eller i PM så svarar jag så snabbt jag kan!
Mvh :-)
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Hugge66 »

kan du lägga ut en bild på dina "höjningsatser" du får ju skriva vad du tillverkar dom av , med och lägga ut måtten på dom så man kan kolla om det passar ens moppe?

om du gör höjningar av två plattjärn med ojämna hål , varken försänker osv då vill nog ingen ha en ..
bencsik
Elmoped

Inlägg av bencsik »

ot men hugge66 har den bästa signaturen någonsin!
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

materialkostnaden är ju lätt att kolla upp.

kolla vad tex 1m 40x40mm 4kantsprofil kostar.

den kostar 170kr metern.

du ska använda 10cm, vilket blir 17kr.

när du räknat ut de så du vet "bruttovärdet" så får du koll upp vad en sådan kan va värd på marknaden, förhoppningsvis är de högre än bruttovärdet.

skulle tro att 100kr + frakt är ganska bra introduktionspris.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Det viktigaste tror jag är att höjningarna ser bra ut :) Ingen som vill sätta någon ful plåtbit med massa hemska svetsfogar på sin moppe.
Persson97 skrev:
Kopiering är inget att bry sig om egentligen. Det var typ 8 företag som gjorde sladdhållare när vi höll på.
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
plankan
Svårstartad skrothög

Inlägg av plankan »

Antar att du inte kommer starta upp ett företag utan köra svart så varför oroar du dig över lagen av att kopiera en produkt?
Kolla gärna in mitt Beta RR Projekt! :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51756
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

finns det ens patent på "12a"?
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

gilerahjärnan skrev:finns det ens patent på "12a"?
förmodligen inte och samma sak med höjningsatts..
Skriv svar