Val av däck.. Tips

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
marcoscar
Elmoped

Val av däck.. Tips

Inlägg av marcoscar »

Såg tidigare i veckan att mitt bak däck på min Gilera SMT var slitet..
Tänkte då att det är bra om jag skaffade mig nytt/nya då det börjar bli kallt och halt ute.
Undrar då om ni kan rekommendera några bra.
Har tidigare kört SM däck på den och tänkt fortsätta så.
Frågan är om det finns några speciella däck för just min typ och om det spelar någon roll hur fort moppen går.
Setup:
Gilera Smt -06
Gianelli 2T urpluggat
17,5 förgasare
50cc sport
13/53 drev men kommer 11/12/53..
Toppar runt 85-90km/h.
Några speciella jag ska köra med?
Och jag ska jag bara byta det som är slitet eller ska jag byta båda? När jag ändå är igång..
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av draken »

byt båda
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

pirelli, michelin osv är bra däck..
även om jag inte kan rekomendera att köra med smdäck när det börjar bli snö, halt & kallt ute men det är väll ditt val.
är bara ett av däcken slitet så behöver du ju också bara byta ett däck.
kolla dock efter torrsprickor och så att gummit inte börjat hårdna. (vilket det inte borde gjort änn på en 06:a)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

haha asså inte sm däck när det är vinter lilla du.. Jag kör med crossdäck + stålbuntband runt däcken så fungerar det som dubbar, och det är halt att köra ändå :P Men funkar ändå hyffsat :D Ett tipps till de som inte testat ;)
Bild
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

Asddfgf4 skrev:haha asså inte sm däck när det är vinter lilla du.. Jag kör med crossdäck + stålbuntband runt däcken så fungerar det som dubbar, och det är halt att köra ändå :P Men funkar ändå hyffsat :D Ett tipps till de som inte testat ;)
buntband?
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

ah, det låter helknäptt jag vet, haha, men jag såg en liten asiat på youtube som satte vanliga plastbuntband runt cykeldäcken och på sätt fungerade den lilla knoppen på buntbandet där man trär bandet igenom sig självt typ.... svårt att förklara, men ni fattar nog. Den knoppen blir som en dubb på däcket. Så jag köpte stålbuntband och spände över mina däck, det funkade faktiskt förvånansvärt bra. Dobbarna håller kanske bara i två veckor typ, men ett nytt paket kostar runt hundringen så det är inte så farligt :D
Bild
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Är bara ett däck slitet, så räcker det att byta ett.
Inga SM-däck är optimala i halka, men visst kan väl ett nytt hjälpa litegrann iaf.
Gå till din lokala däckverkstad och säg att du vill ha ett nytt så fixar dom ett bra åt dig. :)

Asddfgf4 skrev:haha asså inte sm däck när det är vinter lilla du.. Jag kör med crossdäck + stålbuntband runt däcken så fungerar det som dubbar, och det är halt att köra ändå :P Men funkar ändå hyffsat :D Ett tipps till de som inte testat ;)
Detta får du slänga upp en bild på tycker jag.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

Asddfgf4 skrev:ah, det låter helknäptt jag vet, haha, men jag såg en liten asiat på youtube som satte vanliga plastbuntband runt cykeldäcken och på sätt fungerade den lilla knoppen på buntbandet där man trär bandet igenom sig självt typ.... svårt att förklara, men ni fattar nog. Den knoppen blir som en dubb på däcket. Så jag köpte stålbuntband och spände över mina däck, det funkade faktiskt förvånansvärt bra. Dobbarna håller kanske bara i två veckor typ, men ett nytt paket kostar runt hundringen så det är inte så farligt :D
har bara hittat plast buntband, säljer biltema stålbuntband?
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

slangklämmor i stor storlek fungerar med, och inget att direkt rekomendera då fälgen ser lite allmänt förjävlig ut då du spännt åt.
om det är samma med buntband vet jag faktiskt int.
klart bästa är iaf att skaffa ett par riktiga dubbdäck.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Skriv svar