Motorn nöp ju på frihamnen. Vevstakslagret hade skuret ihop, och av det hade det flugit rester in i cylinderloppet och mosat sönder kolven och förbränningsrummet. Cylindern klarade sig utan en skråma! Men kolven behöver jag en ny. Dock är B-kolven slut överallt i världen! Så jag får inte tag i en.
Jag har en B-klassad cylinder.
Förbränningsrummet kunde jag rädda! Svarvade av det 2 tiondelar på klämspalten, så försvann allt "skit". Jag passade även på att svarva av lite på kanterna på tätningsytan. D.v.s sänka ner förbränningsrummet ännu mer i loppet. Det gör så att jag "måste" höja cylindern lite för att få rätt klämspalt igen. Och för er som inte förstår vad som är bra med det. Jo, jag får högre durationer på alla portar av det! Exakt vad jag landar på ska jag räkna ut sen när jag får kolven. Allt eftersom hur durationerna blir, ska jag fila i avgasporten för att få det där lilla extra!
Blocket har jag också masserat lite efter Lennarts ord. Jag har ju aldrig fördjupat mig så mycket i membranmotorer, men nu var det dags. Så det blev en rejält flödesportning ifrån membranet till spolkanalerna. Original var det riktat rätt ner i vevhuset! Nu ska det mesta åka rätt upp i spolkanalen!
Vevpartiet då.. Barikit Competitionveven jag hade blev ju skrot. Så ny vev blev beställd på Twostroke-shoppen. Det blev en Stage6 Racing HPC vev! Även den med 18mm vevtapp, och det kändes mer rätt att välja en stage6 produkt då jag är riktigt nöjd med cylindern!
Men det fick jag äta upp när jag fick hem veven...!! Jag har alltid en vana att kolla upp saker så dom är friska. Började känna och klämma på veven och kände på vevstaken. Vad var det där? Kände jag ett glapp i vevstaken..? Jag måste känt fel. Känner mer noggrant och verkligen kollar upp det. Jo, fyfan. Det är glapp i vevstaken! På en helt jävla ny vev!
Veven ligger nu på posten för en återsändelse för reklamation. Hoppas det var en engångsföreteelse med glapp vevstake ifrån Stage6....