Sida 1 av 1
blir varm som fan
Postat: 7 juli 2008, 20:35
av wotan
tjena. har nyss renoverat vattenpumpen på min aerox pga läckage. men nu blir den varm som faen nästan direkt. har tyvärr ingen temp mätare men riktigt riktigt varm blir den . vet någon va de kan vara för fel?
Postat: 7 juli 2008, 20:43
av bensinskalle
kokar den?
Du kanske har satt slangar fel, satt en packning fel så att den täpper till en kanal? Termostaten kanske kärvat fast...
Postat: 7 juli 2008, 21:44
av T-J
satt slangarna fel?
trasig termostat?
trasig impeller?
säker på att impellarn sitter rätt?
Postat: 8 juli 2008, 02:50
av Sendarajder
men den grejen som sitter på undersidan av topplocket som har en fjäder du kan ta bort den helt och hållet
Postat: 8 juli 2008, 05:13
av wotan
hyosungsf50 skrev:men den grejen som sitter på undersidan av topplocket som har en fjäder du kan ta bort den helt och hållet
okej ja ska kolla det i kväll efter jobbet. kommer inte ihåg nu men blir det inte ett hål där om ja tar bort den?
Postat: 8 juli 2008, 11:42
av T-J
hyosungsf50 skrev:men den grejen som sitter på undersidan av topplocket som har en fjäder du kan ta bort den helt och hållet
heter termostat
testa ta bort den och se om problemet försvinner
försvinner problemet så köper du en ny termostat och sätter dit
men packningarna kan behövas att bytas om du tagit bort topplocket sen
Postat: 23 juli 2008, 19:48
av wotan
T-J skrev:satt slangarna fel?
trasig termostat?
trasig impeller?
säker på att impellarn sitter rätt?
tog bort termostaten nu. ingen skillnad. lika varm som förut.
impellern kan väl bara sitta på ett sätt? det är vatten på alla ställen som det ska vara.
men har du eller någon annan någon ide om vad som kan vara fel.
pluggade igen vatten slangarna som går mellan förgasare och cylinder men de kan väl inte vara orsaken.??
Postat: 23 juli 2008, 20:42
av T-J
wotan skrev:T-J skrev:satt slangarna fel?
trasig termostat?
trasig impeller?
säker på att impellarn sitter rätt?
tog bort termostaten nu. ingen skillnad. lika varm som förut.
impellern kan väl bara sitta på ett sätt? det är vatten på alla ställen som det ska vara.
men har du eller någon annan någon ide om vad som kan vara fel.
pluggade igen vatten slangarna som går mellan förgasare och cylinder men de kan väl inte vara orsaken.??
nej hällt i 50% glykol och 50% vatten ?
Postat: 23 juli 2008, 20:55
av bensinskalle
T-J skrev:wotan skrev:T-J skrev:satt slangarna fel?
trasig termostat?
trasig impeller?
säker på att impellarn sitter rätt?
tog bort termostaten nu. ingen skillnad. lika varm som förut.
impellern kan väl bara sitta på ett sätt? det är vatten på alla ställen som det ska vara.
men har du eller någon annan någon ide om vad som kan vara fel.
pluggade igen vatten slangarna som går mellan förgasare och cylinder men de kan väl inte vara orsaken.??
nej hällt i 50% glykol och 50% vatten ?
blandningen ska inte ha så mycke betydelse, bara de finns lite glykol...
Postat: 23 juli 2008, 21:02
av wotan
bensinskalle skrev:T-J skrev:wotan skrev:
tog bort termostaten nu. ingen skillnad. lika varm som förut.
impellern kan väl bara sitta på ett sätt? det är vatten på alla ställen som det ska vara.
men har du eller någon annan någon ide om vad som kan vara fel.
pluggade igen vatten slangarna som går mellan förgasare och cylinder men de kan väl inte vara orsaken.??
nej hällt i 50% glykol och 50% vatten ?
blandningen ska inte ha så mycke betydelse, bara de finns lite glykol...
nj borde ju inte de.. vet du vad de kan va?
Postat: 23 juli 2008, 21:26
av bensinskalle
hehe ja nu har ja inte en sprängskiss i huvet men de verkar ju vara cirkulationsproblem... De borde ju vara något med impellern.... Enda sättet är nog o ta isär och kolla.........
Den kanske sitter åt fel håll om du tagit bort den, eller den kanske inte driver korrekt.......................
Postat: 24 juli 2008, 17:39
av wotan
bensinskalle skrev:hehe ja nu har ja inte en sprängskiss i huvet men de verkar ju vara cirkulationsproblem... De borde ju vara något med impellern.... Enda sättet är nog o ta isär och kolla.........
Den kanske sitter åt fel håll om du tagit bort den, eller den kanske inte driver korrekt.......................
den kan väl bara sitta åt ett håll? hmm får ta isär igen å kolla då. men du tror inte att slangarna som går mellan förgasare å cylinder kan vara orsaken. har pluggat igen dem.
Postat: 24 juli 2008, 17:55
av mrxrider
om det inte kommer från ena hålet till andra kabn det mycket väl vara felet sätt en slang från ena till andra hålet

Postat: 24 juli 2008, 18:03
av wotan
mrxrider skrev:om det inte kommer från ena hålet till andra kabn det mycket väl vara felet sätt en slang från ena till andra hålet

det är det jag har gjort. men slangen blev lite kort så det klämmer åt. borde inte spela någon roll men jag ska kolla.
Postat: 24 juli 2008, 19:07
av Holma_
Motorn har sin arbetstemp på ca 50-80 grader. Så att du inte kan ta på kylaren och det så är det inge fel

Gissar på att det är så du tror att den går varm.
Men det är ingen fara

//Holma
Postat: 24 juli 2008, 19:27
av wotan
Holma_ skrev:Motorn har sin arbetstemp på ca 50-80 grader. Så att du inte kan ta på kylaren och det så är det inge fel

Gissar på att det är så du tror att den går varm.
Men det är ingen fara

//Holma
kylaren har ja inte känt på men efter ca 3 min körning så bränner jag mig på alluminium cyllindern bara genom att nudda. så ska de väl inte vara?
Postat: 24 juli 2008, 20:03
av Dz2
wotan skrev:Holma_ skrev:Motorn har sin arbetstemp på ca 50-80 grader. Så att du inte kan ta på kylaren och det så är det inge fel

Gissar på att det är så du tror att den går varm.
Men det är ingen fara

//Holma
kylaren har ja inte känt på men efter ca 3 min körning så bränner jag mig på alluminium cyllindern bara genom att nudda. så ska de väl inte vara?
Jodå..det blir varmt..väldgit snabbt

MAn kan lätt bränna sig efter bara 3min..om du kör konstant 3min.
Tomgång 3min är ju lite underligt om du bränner dig på en alu cylinder.
Postat: 24 juli 2008, 20:17
av wotan
Dz2 skrev:wotan skrev:Holma_ skrev:Motorn har sin arbetstemp på ca 50-80 grader. Så att du inte kan ta på kylaren och det så är det inge fel

Gissar på att det är så du tror att den går varm.
Men det är ingen fara

//Holma
kylaren har ja inte känt på men efter ca 3 min körning så bränner jag mig på alluminium cyllindern bara genom att nudda. så ska de väl inte vara?
Jodå..det blir varmt..väldgit snabbt

MAn kan lätt bränna sig efter bara 3min..om du kör konstant 3min.
Tomgång 3min är ju lite underligt om du bränner dig på en alu cylinder.
okej. ska kolla med slangarna å de. men sen provar ja väl å köra så får vi se vad som händer. skär den så får du betala..
skoja.
Postat: 24 juli 2008, 21:53
av skogen_swe
min blir stek het på bara 3 min

men de kan hända att de inte är nå fel

men va vet jag
Postat: 24 juli 2008, 23:01
av Holma_
skogen_swe skrev:min blir stek het på bara 3 min

men de kan hända att de inte är nå fel

men va vet jag
Mmh..Men det är din moped det

Den är lite special...Haha
Typ som starttekninken..om du nu inte har fixat den

//Holma
Postat: 24 juli 2008, 23:03
av skogen_swe
Holma_ skrev:skogen_swe skrev:min blir stek het på bara 3 min

men de kan hända att de inte är nå fel

men va vet jag
Mmh..Men det är din moped det

Den är lite special...Haha
Typ som starttekninken..om du nu inte har fixat den

//Holma
haha

Postat: 24 juli 2008, 23:07
av bensinskalle
alltså!!! är den FÖR varm så ska den koka

, så länge som den inte kokar så är allt helt okej. Och kokar de så kommer de ordentligt me varmt vatten ur vattenbehållaren...
Postat: 29 juli 2008, 14:40
av neos_50
bensinskalle skrev:T-J skrev:wotan skrev:
tog bort termostaten nu. ingen skillnad. lika varm som förut.
impellern kan väl bara sitta på ett sätt? det är vatten på alla ställen som det ska vara.
men har du eller någon annan någon ide om vad som kan vara fel.
pluggade igen vatten slangarna som går mellan förgasare och cylinder men de kan väl inte vara orsaken.??
nej hällt i 50% glykol och 50% vatten ?
blandningen ska inte ha så mycke betydelse, bara de finns lite glykol...
vad ja vet är glykolet för att inte vattnet ska frysa när du kör på vintern , du lär kunna köra utan glykol om du bara kör på sommarn.
Postat: 29 juli 2008, 15:15
av Smoke2k
neos_50 skrev:bensinskalle skrev:T-J skrev:
nej hällt i 50% glykol och 50% vatten ?
blandningen ska inte ha så mycke betydelse, bara de finns lite glykol...
vad ja vet är glykolet för att inte vattnet ska frysa när du kör på vintern , du lär kunna köra utan glykol om du bara kör på sommarn.
Nej, precis glykolen finns för att vattnet inte ska frysa så lätt. Men glykol ser också till så att det inte rostar lika enkelt.
Postat: 29 juli 2008, 16:19
av Holma_
Glykol gör så att kokpunkten höjs i vattnet, så att fryspunkten sänks
och så att kylarsystemet skyddas från rost.
//Holma