Sida 1 av 1

dra på en turbo på en crossmoppe?

Postat: 11 september 2013, 18:36
av gilerahjärnan
tjena! som rubriken lyder så undrar jag om det går? vad behövs? svets kan jag fixa lätt.

tips m.m är välkommet.

Postat: 11 september 2013, 18:42
av FreZz
ja du.
jag vet inte direkt hur man gör, jag har en minde uppfatning hur man gör på en bil med på en moped kan det bli svårare.

det är ganska enkelt att sätta på en turbo, men sedan med tryck och mappning och skit det kan bli svårare

Postat: 11 september 2013, 18:42
av Rexxy
Säger såhär. Måste du fråga på ett forum för att veta hur man ska göra det, glöm det. Du har inte kunskaperna som krävs. :wink:

Postat: 11 september 2013, 18:46
av TheGrimReaper
"svets kan jag fixa lätt." haha nu har du NÄSTAN allt :wink: [/quote]

Postat: 11 september 2013, 18:55
av TheFlyingFin
Har många gånger undrat samma sak och har lovat mig själv att göra det nångång, men då har jag o andra sidan några av landets bästa drifting mekaniker till kusiner, så där kan jag få en del hjälp =)

Postat: 11 september 2013, 18:56
av bensinskalle
Rexxy skrev:Säger såhär. Måste du fråga på ett forum för att veta hur man ska göra det, glöm det. Du har inte kunskaperna som krävs. :wink:
Precis min tanke.

Helt enkelt, försök inte. Det är inget man bara gör

Postat: 11 september 2013, 19:03
av Axel
bensinskalle skrev:
Rexxy skrev:Säger såhär. Måste du fråga på ett forum för att veta hur man ska göra det, glöm det. Du har inte kunskaperna som krävs. :wink:
Precis min tanke.

Helt enkelt, försök inte. Det är inget man bara gör
Han ska ju bara dra på turbon, om den ska funka verkar inte vara nåt viktigt.

För att "dra" på turbon så kan du väl dra den längs med sidan på din crossmoped.


För att kunna starta den och få den att gå behöver du = En fet plånbok men framförallt kunskap. Som de redan är sagt, behöver du fråga hur du göra så får du nog läsa lite först. Finns en del mysiga projekt om det här, dock är dfe flesta nerlagda vad jag minns.

SÖK!

Postat: 11 september 2013, 19:04
av tacopaj
Allting går om man bara vill ;) men som sagt, som rexxy & bensinskalle sa :P

Postat: 11 september 2013, 19:05
av GreckE
bensinskalle skrev:
Rexxy skrev:Säger såhär. Måste du fråga på ett forum för att veta hur man ska göra det, glöm det. Du har inte kunskaperna som krävs. :wink:
Precis min tanke.

Helt enkelt, försök inte. Det är inget man bara gör
Enligt mig har ni helt fel, ni har ingen aning om hur mkt kunskap han har. Han kan vilja ha ideer om hur man ska göra med mappning av bränslet elr dylikt. så enligt mig kan man ju iaf kolla hut mkt kundkap han har.

Edit: skrivet från tlf så kan vara stavfel

Postat: 11 september 2013, 19:09
av Rexxy
GreckE skrev:
bensinskalle skrev:
Rexxy skrev:Säger såhär. Måste du fråga på ett forum för att veta hur man ska göra det, glöm det. Du har inte kunskaperna som krävs. :wink:
Precis min tanke.

Helt enkelt, försök inte. Det är inget man bara gör
Enligt mig har ni helt fel, ni har ingen aning om hur mkt kunskap han har. Han kan vilja ha ideer om hur man ska göra med mappning av bränslet elr dylikt. så enligt mig kan man ju iaf kolla hut mkt kundkap han har.

Edit: skrivet från tlf så kan vara stavfel
Av det han skrev, tog jag slutsatsen att han inte har kunskap att genomföra ett framgångsrikt projekt.

Han frågade ju t.o.m om det går... Hade han kunskapen skulle han veta att det går. :wink:

Postat: 11 september 2013, 19:25
av david96
av ren nyfikenhet, vad skulle krävas? hade varit coolt att dra på en 125cc hoj eller liknande då det gav så mycket när boost busters gjorde de
någon som gillar turbo och har inget att göra just nu kan ju förklara :3

Postat: 11 september 2013, 19:27
av gilerahjärnan
men eftersom vissa av ni är "vuxna" så kanske ni kan? ge mig lite tips. eller så får man kolla runt på garaget eftersom där kan folk turbo till 100% tillskillnad från här som bara kan 2% haha.

Postat: 11 september 2013, 19:32
av AntonB
Perra fick på turbo på sin 50cc liggande minarelli hyper, men han kan ju dock sin sak :P

Bild

Postat: 11 september 2013, 19:44
av bensinskalle
david96 skrev:av ren nyfikenhet, vad skulle krävas? hade varit coolt att dra på en 125cc hoj eller liknande då det gav så mycket när boost busters gjorde de
någon som gillar turbo och har inget att göra just nu kan ju förklara :3
Rent teoretiskt kan det låta ganska simpelt men sen ska man ju få det att fungera.

Nu är jag ju inte direkt insatt på 2t turbo. De svåraste är ju att få kröken att lira med överladdning. Ingen aning om hur en standard reagerar.

Sen är det packboxar och reeds. Packboxarna håller säkert om man inte laddar för mycket. Reedsen borde i teorin hålla då absoluttrycket i vevhuset teoretiskt är samma iom att man har övertrycket i insuget också. Vet att det varit tjöt tidigare om att dom inte skulle hålla men de tror jag är bull.

Nästa svåra grej är oljeförsörjning till turbon. Man måste skaffa sig elektrisk pump och kyl/ reservoar och driva paketet.

Sen ska allt smackas ihop och jag skulle väl nästan satsa på ett sprut, om det finns någon lämpligt eftermarknads som passar. Beroende på sprut behöver man fixa en triggerkrans. Förgasare fungerar ju uppenbarligen men fifan att bestycka... Kanske behövs laddstyrning, men det kanske reder sig självt om det inte blir så mycket snurr...

Ja det är ju typ det. Ev. kompsänkning eller köra etanol. Tändningen behöver troligen ses över men de funkar säkert att köra på en vanlig kurva.

Sen är det ju givetvis mycket mer i verkligheten. Proffsen vet hur det går till, jag har inte provat ladda en 2t själv direkt...

Postat: 11 september 2013, 19:50
av Axel
gilerahjärnan skrev:men eftersom vissa av ni är "vuxna" så kanske ni kan? ge mig lite tips. eller så får man kolla runt på garaget eftersom där kan folk turbo till 100% tillskillnad från här som bara kan 2% haha.
Haha garaget, vilket skämt!

Postat: 11 september 2013, 19:53
av gilerahjärnan
Axel skrev:
gilerahjärnan skrev:men eftersom vissa av ni är "vuxna" så kanske ni kan? ge mig lite tips. eller så får man kolla runt på garaget eftersom där kan folk turbo till 100% tillskillnad från här som bara kan 2% haha.
Haha garaget, vilket skämt!
aa just det! inga har gjort sånt där! du kan! du vet! du var där!

Postat: 11 september 2013, 19:57
av Axel
gilerahjärnan skrev:
Axel skrev:
gilerahjärnan skrev:men eftersom vissa av ni är "vuxna" så kanske ni kan? ge mig lite tips. eller så får man kolla runt på garaget eftersom där kan folk turbo till 100% tillskillnad från här som bara kan 2% haha.
Haha garaget, vilket skämt!
aa just det! inga har gjort sånt där! du kan! du vet! du var där!
Förstår inet vad du menar nu, men att du tycker garaget är en vettig hemsida är ju ett skämt. Mer raggarsvin och äckel som inte kan ett skit som svarar i trådarna får man ju leta efter, deras forum är en katastrof. inte seriöst någon stans.

Postat: 11 september 2013, 20:00
av gilerahjärnan
Axel skrev:
gilerahjärnan skrev:
Axel skrev: Haha garaget, vilket skämt!
aa just det! inga har gjort sånt där! du kan! du vet! du var där!
Förstår inet vad du menar nu, men att du tycker garaget är en vettig hemsida är ju ett skämt. Mer raggarsvin och äckel som inte kan ett skit som svarar i trådarna får man ju leta efter, deras forum är en katastrof. inte seriöst någon stans.
har du ens varit där inne o kollat? dom kan mycket mer turbo än vad 100 personer kan här inne, turbo på 740, 850 osv osv.

Postat: 11 september 2013, 20:17
av Rexxy
Det är skillnad att överladda en 2-t och en 4-t. Dom på garaget kan garanterat 4-t turbo. Men 2-t? Inte många där som kan.

Postat: 11 september 2013, 20:19
av gilerahjärnan
Rexxy skrev:Det är skillnad att överladda en 2-t och en 4-t. Dom på garaget kan garanterat 4-t turbo. Men 2-t? Inte många där som kan.
hört att den går bra när man köper energi dryck, den får mer energi? jag trollar inte.

Postat: 11 september 2013, 21:11
av bensinskalle
gilerahjärnan skrev:
Rexxy skrev:Det är skillnad att överladda en 2-t och en 4-t. Dom på garaget kan garanterat 4-t turbo. Men 2-t? Inte många där som kan.
hört att den går bra när man köper energi dryck, den får mer energi? jag trollar inte.
På vilket sätt skulle det hjälpa tror du?

Postat: 11 september 2013, 22:13
av JagHarEnDerbi
GreckE skrev:
bensinskalle skrev:
Rexxy skrev:Säger såhär. Måste du fråga på ett forum för att veta hur man ska göra det, glöm det. Du har inte kunskaperna som krävs. :wink:
Precis min tanke.

Helt enkelt, försök inte. Det är inget man bara gör
Enligt mig har ni helt fel, ni har ingen aning om hur mkt kunskap han har. Han kan vilja ha ideer om hur man ska göra med mappning av bränslet elr dylikt. så enligt mig kan man ju iaf kolla hut mkt kundkap han har.

Edit: skrivet från tlf så kan vara stavfel
Hur exakt har du tänkt dig att man ska mappa en förgasare?

Postat: 11 september 2013, 22:16
av JagHarEnDerbi
GreckE skrev:
bensinskalle skrev:
Rexxy skrev:Säger såhär. Måste du fråga på ett forum för att veta hur man ska göra det, glöm det. Du har inte kunskaperna som krävs. :wink:
Precis min tanke.

Helt enkelt, försök inte. Det är inget man bara gör
Enligt mig har ni helt fel, ni har ingen aning om hur mkt kunskap han har. Han kan vilja ha ideer om hur man ska göra med mappning av bränslet elr dylikt. så enligt mig kan man ju iaf kolla hut mkt kundkap han har.

Edit: skrivet från tlf så kan vara stavfel
Hur exakt har du tänkt dig att man ska mappa en förgasare?

Postat: 11 september 2013, 22:24
av illegalJocke
men om man köper en turbokit rör då? det är la turbo i röret ?? för alla som kör Rieju drac orginal 50cc gör ju 110 120km/h med turbo kit säger dom :OO sen heter de ju turbokit så måste väl va turbo :OO???? xD hahahah skojar bara ;) va bara tvungen :P

Postat: 11 september 2013, 22:53
av p4ck
Nu börjar ni bara spåra ur. Ge er nu för helvete. :p
Håller med Axel, ska du in på garaget och fråga omkring och tror att många vet hur man turbokonverterar en tvåtaktare så säger jag bara lycka till. Om du däremot behöver hjälp med att turbokonvertera en b230F, då är nog Garaget rätt ställe!