Vilken 125a cross?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
AntonB
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 620
Blev medlem: 16 juli 2011, 12:44
Ort: Alingsås
Kontakt:

Vilken 125a cross?

Inlägg av AntonB »

Tjena pojkar o flickor! Tröttnat helt på moped nu så jag har bestämt mig för att köpa mig en cross. Farsan har en YZ250F och brorsan har en CRF150 som jag kört ett antal gånger.

Jag har funderat lite och jag vill börja köra på crossbanan i närheten av mig, är mer förtjust i 2takt så tänkte mig en 125a som förstacross, 250 2t verkar lite extremt som en förstacross.

Vad rekommenderas för 125a i dagsläget? Jag är inget stort fan av ktm sx125 på grund av priset, men cr125 har jag funderat en del över. Vet inte hur det är med kx125 eller yz125 men vad rekommenderas? Berätta gärna varför också.

EDIT: 183cm och ca 65-70kg, 17 år

(Orkar inte med att helt oerfarna personer skriver "ktm är bäst" för att dom är snygga eller sådär.

Tack på förhand!
Rieju SMX Projekt! Släng gärna en kommentar :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 490#578490
Bild
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

Min polare köpte nyss en yz125 -12 och är helnöjd med den. Dock var detta hans andra hoj då han bytte upp sig från 85 till denna då.
Vet inte om det är någon nybörjarhoj direkt, men eftersom du kört farsans och din brors + att du har en crossmoppe ska det nog inte vara några större problem. Bara att ta det lite lugnare i banan nu i början! :)
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
AntonB
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 620
Blev medlem: 16 juli 2011, 12:44
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av AntonB »

Nixxen skrev:Min polare köpte nyss en yz125 -12 och är helnöjd med den. Dock var detta hans andra hoj då han bytte upp sig från 85 till denna då.
Vet inte om det är någon nybörjarhoj direkt, men eftersom du kört farsans och din brors + att du har en crossmoppe ska det nog inte vara några större problem. Bara att ta det lite lugnare i banan nu i början! :)
Effekten på en 125a är jag inte speciellt rädd för :P Kört ganska många gånger på en mindre crossbana med 250n, men jag är absolut mer för 2takt så 125a låter bra.
Men annars är det så att jag har nog inte mer än 20K att spendera :/
Rieju SMX Projekt! Släng gärna en kommentar :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 490#578490
Bild
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

KTM, Kawasaki, Honda, Yamaha, Suzuki, strunta i vad det är för märke. Hitta ett fint exemplar som verkar vara omskött ordentligt.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

Precis som överstående säger, märke är nästan detsamma idag, det viktiga är hur dom är skötta och vilket skick dom är i. Gå in på mxreview.se så kan du hitta en "begagnatguide" som är riktigt bra.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
Roxxen99
Avstängd
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 juni 2013, 22:12
Ort: Norrlandsskogarna

Inlägg av Roxxen99 »

http://www.blocket.se/skaraborg/Suzuki_ ... ?ca=16&w=2
Har kollat mycket på 125or då jag har varit sugen också, vad jag har sett är då att Zuzuki RM125 är vassast av 125orna och dom ser inte så illa ut heller!
Yamaha Aerox -01
Leovince ZX
Dragen plugg
V-ringen dragen
78 km/h enligt GPS.

Rieju Drac -98
Dragen plugg
Drevad
72,3 km/h enligt GPS.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

Kan jag ju fråga vilken ni tycker är bäst för mig? :P helst 250 men 125 funkar fint med, jag är 192 cm lång, 72 kg tung, kört cross rätt mycket, men har nästan alltid varit hemmabyggen och dom har varit anpassade för stora jävlar som mig, men jag undrar vilken cross som är bäst om jag ska köpa av ett märke?
Bild
nightprowler
Svårstartad skrothög
Inlägg: 229
Blev medlem: 9 oktober 2010, 08:54

Inlägg av nightprowler »

Hej vill passa på att fråga samtidigt, vilken 125cc rekomenderar ni mellan Suzuki rm 125- 00 och en Honda Cr 125 -97

vilken tycker ni är bäst? för och nackdelar med dom?

MVH/Lukas
Borås sveriges regnigaste stad
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

nightprowler skrev:Hej vill passa på att fråga samtidigt, vilken 125cc rekomenderar ni mellan Suzuki rm 125- 00 och en Honda Cr 125 -97

vilken tycker ni är bäst? för och nackdelar med dom?

MVH/Lukas
suzuki är väl större än hondan? :)
Bild
nightprowler
Svårstartad skrothög
Inlägg: 229
Blev medlem: 9 oktober 2010, 08:54

Inlägg av nightprowler »

ju större desto bättre då jag är ca 1,85 lång :) tycker det 'r bekvämare dessutom :) men tänkte lite mer motormässigt :)
Borås sveriges regnigaste stad
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

säger såhär, suzukin är enligt mig starkare och snabbare med tror jag, men finns mindre delar till dom än till cr125 och delarna är dyrare. Cr125 är lite klenare, men inget som man störs av, och dom har många fler delar :)
Bild
nightprowler
Svårstartad skrothög
Inlägg: 229
Blev medlem: 9 oktober 2010, 08:54

Inlägg av nightprowler »

Men det finns väll kolvar och lager hyffsat lätt att få tag på. Suzukin sitter en effektkrök på och är 3 år nyare. Men kostar 2k mer. Men den var även prutbar :)
Borås sveriges regnigaste stad
Skriv svar