skogen_swe Suzuki Pv 50cc projekt :)
Postat: 17 juni 2013, 17:26
hej på er alla
tänkte starta ett projekt som kanske värkar intressant och se
själva moppen är en suzuki pv 50cc års? vette tusan men mellan 1981-2000
så ser den ut
för ett par år sen så köpte min kompis den och då satt de 80cc malossi
cylinder och 20mm förgasare och den gick så in i hel....
men han sålde allt trim och slängde på 50cc och då startade den inte längre.
då köpte jag den för en billig slant och inte ens jag fick i gång den
gav upp och tänkte jag slänger den där jävla motorn
och hivade i min AM6 motor med en skym cylinder hehe
den motorn satt på min honda mt5. cylinder är från en yamaha neos passar nästan rakt behövde bara borra upp hålen lite större
avgasröret från en gammal helkama tror jag? den har legat i ett traktor garage på våran bond gård ett malossi rör satans ful men fy fan vilket varv den hade
tänkte själv också cylindern är en kopia från Polini Evolution II 70cc runt 17/20hk sigs de men jag körde på 12mm föge så gick ju inte så avsuvärt, men gasres och fart hade man i alla fall
drog en honda mt5a portad 70cc,trim rör och 24mm föge både i acc och toppfart hur lätt som helst
dock värmenöp den i hop typ 3-4 gånger innan den gav upp helt
men så äre med kopior och dålig 2 takts olja och fel avgasrör som påfrestar för mycket
i alla fall hade ändå en reserv cylinder på hyllan airsal 70cc
medans jag monterar cylindern fel väg så la vi märke till att den var en portad cylinder hos PT? vem fan är de?
nå slut svamlat, tog lös gamla baksvingen och hivar i en fiddy sving med ställbardämpare passade ju klart inte rakt man fick kapa och borra hålla på bygga egna adaptrar men nu så sitter den där fin fint
sen efter att ha kollat runt på blocket efter nå intressant som t.ex sökte efter avgasrör till AM6 motorn, så råkade jag se den här hojjen så kände jag igen motorn sen så kom jag på att de va samma motor som satt standard på pv började kolla runt och vafan en gammal suzuki rm 80 samma motor block med lite fördelar bara
6 växlar i stl för 4 växlar och starkare vevaxel och koppling
även hittat en 100cc cylinder till den försöker ännu hitta info om de passar annars borrar jag upp cylinder till nå 85cc, 90cc får ju se sen va man kommer på men den motorn ska i alla fall i pv ramen
hoppas de är nåt intressant och följa är ju som sagt några år sen sist jag hade nått bygge på gång
oroa er inte AM6 motorn kommer användas till nästa projekt för den här kommer jag försöka bygga klart så fort jag kan insåg även hur uselt min mobil tog bild så digital kamera ska användas framöver
UPPDATE! 24/6
har inte hunnit göra så mycket sysslat med så mycket annat på sistone
men i alla fall här är några bilder på va som gjorts
rätt lika ändå 50cc den som är lös och 80cc som är på platts:D
testade kompen på motorn tror jag stötte på mig något så otroligt sjukt hög kompression, fan de kan ju inte va bra tyckte ju också att den va lite väl tyng och knuffa i gång kändes som jag försökte knuffa i gång min 250 fick ju ligga på 6:ns växl
tog upp kollade efter va som va så skymt nå vist toppen var ju rätt överdrivet planad så de får blir dubbla topplockspackningar för de
cylindrarna mådde super och kolvarna där var inga problem
märkte att den gick för snålt, den hade ju för fan inget luftfilter förra ägaren hade ju lagt en tratt som hjälp medel för luftflöde och därför sen fick för lite bensin xD
ni som undrar hur ni ska ta upp kopplings korgen här finns en lösning som jag alltid använder mig av
ett litet hål som man fick limma igen frågan är ju nu om den håller så man slipper slänga motorn i sopporna
få se nu hur de kommer bli för motorn var väldigt sliten
vevaxellagrena glappade den tog olja från växlådan upp i cylinder rykte väldigt mycket och gick inte alltid och få i växlarna :S
så splittra upp motorn i molekyler blir det sen
gör en snabbuppdate har inte så mycket tid nu kommer mer igen senare
tänkte starta ett projekt som kanske värkar intressant och se
själva moppen är en suzuki pv 50cc års? vette tusan men mellan 1981-2000
så ser den ut
för ett par år sen så köpte min kompis den och då satt de 80cc malossi
cylinder och 20mm förgasare och den gick så in i hel....
men han sålde allt trim och slängde på 50cc och då startade den inte längre.
då köpte jag den för en billig slant och inte ens jag fick i gång den
gav upp och tänkte jag slänger den där jävla motorn
och hivade i min AM6 motor med en skym cylinder hehe
den motorn satt på min honda mt5. cylinder är från en yamaha neos passar nästan rakt behövde bara borra upp hålen lite större
avgasröret från en gammal helkama tror jag? den har legat i ett traktor garage på våran bond gård ett malossi rör satans ful men fy fan vilket varv den hade
tänkte själv också cylindern är en kopia från Polini Evolution II 70cc runt 17/20hk sigs de men jag körde på 12mm föge så gick ju inte så avsuvärt, men gasres och fart hade man i alla fall
drog en honda mt5a portad 70cc,trim rör och 24mm föge både i acc och toppfart hur lätt som helst
dock värmenöp den i hop typ 3-4 gånger innan den gav upp helt
men så äre med kopior och dålig 2 takts olja och fel avgasrör som påfrestar för mycket
i alla fall hade ändå en reserv cylinder på hyllan airsal 70cc
medans jag monterar cylindern fel väg så la vi märke till att den var en portad cylinder hos PT? vem fan är de?
nå slut svamlat, tog lös gamla baksvingen och hivar i en fiddy sving med ställbardämpare passade ju klart inte rakt man fick kapa och borra hålla på bygga egna adaptrar men nu så sitter den där fin fint
sen efter att ha kollat runt på blocket efter nå intressant som t.ex sökte efter avgasrör till AM6 motorn, så råkade jag se den här hojjen så kände jag igen motorn sen så kom jag på att de va samma motor som satt standard på pv började kolla runt och vafan en gammal suzuki rm 80 samma motor block med lite fördelar bara
6 växlar i stl för 4 växlar och starkare vevaxel och koppling
även hittat en 100cc cylinder till den försöker ännu hitta info om de passar annars borrar jag upp cylinder till nå 85cc, 90cc får ju se sen va man kommer på men den motorn ska i alla fall i pv ramen
hoppas de är nåt intressant och följa är ju som sagt några år sen sist jag hade nått bygge på gång
oroa er inte AM6 motorn kommer användas till nästa projekt för den här kommer jag försöka bygga klart så fort jag kan insåg även hur uselt min mobil tog bild så digital kamera ska användas framöver
UPPDATE! 24/6
har inte hunnit göra så mycket sysslat med så mycket annat på sistone
men i alla fall här är några bilder på va som gjorts
rätt lika ändå 50cc den som är lös och 80cc som är på platts:D
testade kompen på motorn tror jag stötte på mig något så otroligt sjukt hög kompression, fan de kan ju inte va bra tyckte ju också att den va lite väl tyng och knuffa i gång kändes som jag försökte knuffa i gång min 250 fick ju ligga på 6:ns växl
tog upp kollade efter va som va så skymt nå vist toppen var ju rätt överdrivet planad så de får blir dubbla topplockspackningar för de
cylindrarna mådde super och kolvarna där var inga problem
märkte att den gick för snålt, den hade ju för fan inget luftfilter förra ägaren hade ju lagt en tratt som hjälp medel för luftflöde och därför sen fick för lite bensin xD
ni som undrar hur ni ska ta upp kopplings korgen här finns en lösning som jag alltid använder mig av
ett litet hål som man fick limma igen frågan är ju nu om den håller så man slipper slänga motorn i sopporna
få se nu hur de kommer bli för motorn var väldigt sliten
vevaxellagrena glappade den tog olja från växlådan upp i cylinder rykte väldigt mycket och gick inte alltid och få i växlarna :S
så splittra upp motorn i molekyler blir det sen
gör en snabbuppdate har inte så mycket tid nu kommer mer igen senare