Sida 1 av 1

skogen_swe Suzuki Pv 50cc projekt :)

Postat: 17 juni 2013, 17:26
av skogen_swe
hej på er alla :D

tänkte starta ett projekt som kanske värkar intressant och se :P

själva moppen är en suzuki pv 50cc års? vette tusan men mellan 1981-2000 :lol:

så ser den ut 8)
Bild


för ett par år sen så köpte min kompis den och då satt de 80cc malossi
cylinder och 20mm förgasare och den gick så in i hel....
:twisted:

men han sålde allt trim och slängde på 50cc och då startade den inte längre.
då köpte jag den för en billig slant och inte ens jag fick i gång den :x :?: Bild

gav upp och tänkte jag slänger den där jävla motorn :x
Bild

och hivade i min AM6 motor med en skym cylinder hehe 8)
Bild

den motorn satt på min honda mt5. cylinder är från en yamaha neos passar nästan rakt behövde bara borra upp hålen lite större :D
avgasröret från en gammal helkama tror jag? den har legat i ett traktor garage på våran bond gård ett malossi rör satans ful men fy fan vilket varv den hade :shock:
tänkte själv också cylindern är en kopia från Polini Evolution II 70cc runt 17/20hk sigs de men jag körde på 12mm föge så gick ju inte så avsuvärt, men gasres och fart hade man i alla fall :wink:
drog en honda mt5a portad 70cc,trim rör och 24mm föge både i acc och toppfart hur lätt som helst :twisted:
Bild
dock värmenöp den i hop typ 3-4 gånger innan den gav upp helt :lol:
men så äre med kopior och dålig 2 takts olja och fel avgasrör som påfrestar för mycket :evil:

i alla fall hade ändå en reserv cylinder på hyllan airsal 70cc :D
Bild

medans jag monterar cylindern fel väg så la vi märke till att den var en portad cylinder hos PT? vem fan är de?
Bild

nå slut svamlat, tog lös gamla baksvingen och hivar i en fiddy sving med ställbardämpare passade ju klart inte rakt man fick kapa och borra hålla på bygga egna adaptrar men nu så sitter den där fin fint :wink:
Bild

sen efter att ha kollat runt på blocket efter nå intressant som t.ex sökte efter avgasrör till AM6 motorn, så råkade jag se den här hojjen så kände jag igen motorn sen så kom jag på att de va samma motor som satt standard på pv började kolla runt och vafan en gammal suzuki rm 80 samma motor block med lite fördelar bara
6 växlar i stl för 4 växlar och starkare vevaxel och koppling :mrgreen:


Bild
även hittat en 100cc cylinder till den försöker ännu hitta info om de passar annars borrar jag upp cylinder till nå 85cc, 90cc får ju se sen va man kommer på :D men den motorn ska i alla fall i pv ramen

hoppas de är nåt intressant och följa är ju som sagt några år sen sist jag hade nått bygge på gång :oops:

oroa er inte AM6 motorn kommer användas till nästa projekt för den här kommer jag försöka bygga klart så fort jag kan insåg även hur uselt min mobil tog bild så digital kamera ska användas framöver :wink:


UPPDATE! 24/6

har inte hunnit göra så mycket sysslat med så mycket annat på sistone :?

men i alla fall här är några bilder på va som gjorts :P

rätt lika ändå :P 50cc den som är lös och 80cc som är på platts:D

Bild

testade kompen på motorn tror jag stötte på mig något så otroligt sjukt hög kompression, fan de kan ju inte va bra :shock: tyckte ju också att den va lite väl tyng och knuffa i gång kändes som jag försökte knuffa i gång min 250 :lol: fick ju ligga på 6:ns växl

Bild

tog upp kollade efter va som va så skymt nå vist toppen var ju rätt överdrivet planad så de får blir dubbla topplockspackningar för de :)

cylindrarna mådde super och kolvarna där var inga problem 8)

Bild

märkte att den gick för snålt, den hade ju för fan inget luftfilter förra ägaren hade ju lagt en tratt som hjälp medel för luftflöde och därför sen fick för lite bensin xD

Bild

ni som undrar hur ni ska ta upp kopplings korgen här finns en lösning som jag alltid använder mig av

Bild

ett litet hål som man fick limma igen frågan är ju nu om den håller så man slipper slänga motorn i sopporna :roll:

Bild

få se nu hur de kommer bli för motorn var väldigt sliten :(

vevaxellagrena glappade den tog olja från växlådan upp i cylinder rykte väldigt mycket och gick inte alltid och få i växlarna :S

så splittra upp motorn i molekyler blir det sen

gör en snabbuppdate har inte så mycket tid nu kommer mer igen senare :D

Postat: 17 juni 2013, 18:29
av rärox
Kommer bli fiiiiiiint.

Postat: 17 juni 2013, 19:15
av DEA!!
sja du ha AM6 på den lille? :wink: du kommer att slå över helahela tiden!

Postat: 17 juni 2013, 19:48
av FreZz
DEA!! skrev:sja du ha AM6 på den lille? :wink: du kommer att slå över helahela tiden!
äh va fan, det är ju så det ska vara ;)

Postat: 17 juni 2013, 20:04
av skogen_swe
DEA!! skrev:sja du ha AM6 på den lille? :wink: du kommer att slå över helahela tiden!
det är väl meningen jag som ännu kan de där med bakhjul så inget och oroa sig över :wink:

slängde ju dit längre bak sving för att de inte ska bli allt för lätt och få gas res

AM6 motorn blir ståendes på hyllan framöver ska se va rm 80 motorn har o komma med för dom ska ge std 16hk och de borde gå ganska lätt och få några kusar till :P

FreZz: du sa de :wink:

Postat: 17 juni 2013, 20:20
av gilerahjärnan
skulle vara roligt om du skulle haft rexxy's AM6 på den lilla jäveln :D

Postat: 17 juni 2013, 21:14
av skogen_swe
gilerahjärnan skrev:skulle vara roligt om du skulle haft rexxy's AM6 på den lilla jäveln :D
de hade vart intill omöjligt och köra då :shock:


roligt för polisen då om man skulle komma i en jävla fart i lillskiten

Postat: 17 juni 2013, 21:16
av gilerahjärnan
skogen_swe skrev:
gilerahjärnan skrev:skulle vara roligt om du skulle haft rexxy's AM6 på den lilla jäveln :D
de hade vart intill omöjligt och köra då :shock:


roligt för polisen då om man skulle komma i en jävla fart i lillskiten
haha de skulle vart nåt, kommer det mer trimm?

Postat: 17 juni 2013, 21:47
av skogen_swe
gilerahjärnan skrev:
skogen_swe skrev:
gilerahjärnan skrev:skulle vara roligt om du skulle haft rexxy's AM6 på den lilla jäveln :D
de hade vart intill omöjligt och köra då :shock:


roligt för polisen då om man skulle komma i en jävla fart i lillskiten
haha de skulle vart nåt, kommer det mer trimm?
mer trim kommer nog säkert bara jag visste va man skulle kunna köpa till rm 80 motorn vet att porta är de roligaste och plana topplock sitter ju redan annars 26mm föge

men dreva kommer jag nog aldrig våga göra sjukt åka 100km/h på så små skottkärra hjul 8 tum

finns ju drev satts på 17/28
:shock:

Postat: 18 juni 2013, 14:19
av suzukiwheelier
skogen_swe skrev:
gilerahjärnan skrev:
skogen_swe skrev:de hade vart intill omöjligt och köra då :shock:


roligt för polisen då om man skulle komma i en jävla fart i lillskiten
haha de skulle vart nåt, kommer det mer trimm?
mer trim kommer nog säkert bara jag visste va man skulle kunna köpa till rm 80 motorn vet att porta är de roligaste och plana topplock sitter ju redan annars 26mm föge

men dreva kommer jag nog aldrig våga göra sjukt åka 100km/h på så små skottkärra hjul 8 tum

finns ju drev satts på 17/28
:shock:
hade 13/28 på min pv och gianelli,22mm fögg å nån cylinder 60elr 80 ja minns inte, men den gjorde 100+ och skulle inte säga de är alltför vingliga småskitar, kolla på finska sidor får du sev hur man trimar pv ;)

Postat: 18 juni 2013, 15:16
av skogen_swe
suzukiwheelier skrev:
skogen_swe skrev:
gilerahjärnan skrev: haha de skulle vart nåt, kommer det mer trimm?
mer trim kommer nog säkert bara jag visste va man skulle kunna köpa till rm 80 motorn vet att porta är de roligaste och plana topplock sitter ju redan annars 26mm föge

men dreva kommer jag nog aldrig våga göra sjukt åka 100km/h på så små skottkärra hjul 8 tum

finns ju drev satts på 17/28
:shock:
hade 13/28 på min pv och gianelli,22mm fögg å nån cylinder 60elr 80 ja minns inte, men den gjorde 100+ och skulle inte säga de är alltför vingliga småskitar, kolla på finska sidor får du sev hur man trimar pv ;)
i finland finns dom jävla överallt, inte många som kan trimma på rätt sätt va jag sett :D

många sätter andra motorer, en del portar slänger på de som du gjorde

eller bara en standard rm 80 motor och nöjer sig med de :roll: :roll:

fan lite overkill ska de va 8) jävla fräsa block, cylinder i med min 34mm föge perkele xD

Postat: 18 juni 2013, 16:21
av Raaasse96
köp en 80 Malossi, Gianelli effektrör och större förgasare och lägg de delarna på pv motorn, den börjar gå så in i helvete :D

Postat: 18 juni 2013, 17:22
av skogen_swe
Raaasse96 skrev:köp en 80 Malossi, Gianelli effektrör och större förgasare och lägg de delarna på pv motorn, den börjar gå så in i helvete :D
de hade den förut just den här PV:en och jag prov körde den och malossi 80cc ger runt 12hk de bullshit när jag har redan en motor (rm80) med 16hk :|

vill ju inte göra den slöare vafan :x

så här kommer min gå på ett ungefär med rm 80 för den passar rakt för de samma motor, har nämnt de nu några gånger xD

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xp0DSrMCbkM[/youtube]

Postat: 18 juni 2013, 18:13
av suzukiwheelier
skogen_swe skrev:
suzukiwheelier skrev:
skogen_swe skrev:mer trim kommer nog säkert bara jag visste va man skulle kunna köpa till rm 80 motorn vet att porta är de roligaste och plana topplock sitter ju redan annars 26mm föge

men dreva kommer jag nog aldrig våga göra sjukt åka 100km/h på så små skottkärra hjul 8 tum

finns ju drev satts på 17/28
:shock:
hade 13/28 på min pv och gianelli,22mm fögg å nån cylinder 60elr 80 ja minns inte, men den gjorde 100+ och skulle inte säga de är alltför vingliga småskitar, kolla på finska sidor får du sev hur man trimar pv ;)
i finland finns dom jävla överallt, inte många som kan trimma på rätt sätt va jag sett :D

många sätter andra motorer, en del portar slänger på de som du gjorde

eller bara en standard rm 80 motor och nöjer sig med de :roll: :roll:

fan lite overkill ska de va 8) jävla fräsa block, cylinder i med min 34mm föge perkele xD
inte många som trimmar på rätt sätt? finns ju fan fler som har 600cc motorer och (vad jag vet) en som hat ktm 525 motor å jävla många som har 125cc motor på ;) du söker på fel ställen ;)

Postat: 18 juni 2013, 19:21
av skogen_swe
suzukiwheelier skrev:
skogen_swe skrev:
suzukiwheelier skrev: hade 13/28 på min pv och gianelli,22mm fögg å nån cylinder 60elr 80 ja minns inte, men den gjorde 100+ och skulle inte säga de är alltför vingliga småskitar, kolla på finska sidor får du sev hur man trimar pv ;)
i finland finns dom jävla överallt, inte många som kan trimma på rätt sätt va jag sett :D

många sätter andra motorer, en del portar slänger på de som du gjorde

eller bara en standard rm 80 motor och nöjer sig med de :roll: :roll:

fan lite overkill ska de va 8) jävla fräsa block, cylinder i med min 34mm föge perkele xD
inte många som trimmar på rätt sätt? finns ju fan fler som har 600cc motorer och (vad jag vet) en som hat ktm 525 motor å jävla många som har 125cc motor på ;) du söker på fel ställen ;)
mäh varför skulle jag nämna byter motorer när jag hittade 50% hade andra motorer på sina :D

du pratar om den här? de där är lite overkill [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4jvDwRlvC_g[/youtube]

Postat: 18 juni 2013, 21:43
av Rexxy
Angående att den nöp med den luftkylda cylindern.. Dom ska sitta på fläktkylda motorer. Kylflänsarna är för små för att funka enbart för fartvindskylning. (En längre stund)

Postat: 19 juni 2013, 22:24
av skogen_swe
Rexxy skrev:Angående att den nöp med den luftkylda cylindern.. Dom ska sitta på fläktkylda motorer. Kylflänsarna är för små för att funka enbart för fartvindskylning. (En längre stund)
mjo sant men lite svårt fixa sånt på Rieju motorn därför sket jag i detaljerna och gav järnet! och cylinder låg bara på hyllan och skräpa så kände för göra nå roligt av den

men satan vilket jävla liv röret gav helt värdelöst botten sen kom allt som en kick i baken, men accet varade inte länge kom och gick på sekunden så inte ens växlarna räckte till varv effekten gick från BAAA til BOO typ sen for den igen på dom lägre varven gick de skit bra :D jag provade samma rör på min Rieju drac och topplocks packningen gick på den :evil:

brorsan 13 åring körde dagarna med den på låga varv va inga problem alls de fixade den galant men inte när jag skulle köra toppen började läcka på mt5an också :(


tror de hade funkat lite bättre med ett snällare rör :P

Postat: 24 juni 2013, 14:41
av skogen_swe
uppdate! :D

Postat: 24 juni 2013, 14:57
av Roxxen96
Fränt, lycka till. Ska följas! :)

Postat: 24 juni 2013, 16:51
av tacopaj
hahaha :D värstingmaskin ju!!

Postat: 24 juni 2013, 20:58
av gandih500
Härligt projekt! Den lär ju bli sjukt kul att köra :D

Postat: 24 juni 2013, 22:55
av doggen96
cool 8)

vilka hål vare du borrade upp för att få neos cylindern att passa på AM6:an?

Postat: 1 augusti 2013, 09:51
av tsesandberg
Tror du att en gammal rm vev skulle passa i en pv 50 motor?

Postat: 1 augusti 2013, 10:33
av euroman
Detta kommer ju bli hur häftigt som helst :D

Postat: 3 augusti 2013, 00:51
av stunt1
tsesandberg skrev:Tror du att en gammal rm vev skulle passa i en pv 50 motor?
ja det är ju samma block

Postat: 30 november 2013, 09:09
av lallex
Fint med pv, kommer följas!

Postat: 30 november 2013, 09:15
av Jonsson98
Pörrigt med pv :lol: Kommer följas :)