Var ute och körde lite moppe med vännerna och när vi stannade på en liten grusplan bestämde jag mig för att göra en liten donut och då plötsligt så hörde jag hur det börja knacka från motorn så stängde genast av moppen och kollade ytligt om jag kunde se något fel men hittade inget, så provade o starta den igen och det lät fortfarande likadant så det var bara att rulla hem den.
När jag väl kommer hem så beslutar jag mig för att kolla vart ljudet kommer ifrån och är nog helt säker på att det kommer ifrån cylinder, så min fråga är om någon vet vad som kan ha gått snett? och ungefär hur mycket skulle det kosta att fixa det? :I
Har en Derbi Senda Xtreme Sm från 05.
Tacksam för alla svar!
hörs ljudet när du har friläge i också eller bara när du kör?
min var ungefär likadan men då lätt det bara när jag körde och då var det att växellådan var lite dålig
kör tills det rasar, rasar det inte så är det riktigt bra grejer
Derbi_senda04 skrev:hörs ljudet när du har friläge i också eller bara när du kör?
min var ungefär likadan men då lätt det bara när jag körde och då var det att växellådan var lite dålig
Derbi_senda04 skrev:hörs ljudet när du har friläge i också eller bara när du kör?
Det låter både på friläge och när jag kör ;/
Ok, men kolla i växellådan i alla fall man vet aldrig
kör tills det rasar, rasar det inte så är det riktigt bra grejer
Det låter både på friläge och när jag kör ;/
Ok, men kolla i växellådan i alla fall man vet aldrig
Vad är det jag ska kolla efter?
Läst runt lite att det kan vara Membranet?
Eller typ kopplingskorgen :I
Det finns många sorters knackande ljud, så den beskrivningen räcker inte långt för en diagnos.
Skruva av kåpan över svänghjulet och se om du kan känna nått glapp eller om du kan höra nått när du drar runt motorn. Skruva ur tändstift och plocka av avgasrör så kan du höra ljud inifrån motorn tydligare, plockar du av insug & reed hör du bättre från vevhuset.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Det finns många sorters knackande ljud, så den beskrivningen räcker inte långt för en diagnos.
Skruva av kåpan över svänghjulet och se om du kan känna nått glapp eller om du kan höra nått när du drar runt motorn. Skruva ur tändstift och plocka av avgasrör så kan du höra ljud inifrån motorn tydligare, plockar du av insug & reed hör du bättre från vevhuset.
Okej. Starta den inte ens igen, den typen av ljud brukar bara leda till att det blir mycket dyrare om man låter motorn gå mer. Förmodligen lagerhaveri när det låter så, så du får obducera motorn för att se exakt vad som behövs.
Börja med en ordentlig tvätt av motorns utsida innan du skruvar sönder nått, enklare att blåsa av skiten med en högtryckstvätt nu än att försöka få bort det utan att få in hälften inuti motorn när man börjat öppna den...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Är det liksom starka vibrationer också? Isf kan det vara kolvringarna eller nållagret, fick nåt liknande på min xtreme från '07, bytte dock båda samtidigt så..
Okej, så jag plockade isär nästan hela skiten idag och öppnade även upp cylindern och kollade om det var något fel på den men hittade inget alls. Varken på cylindern, kolven och kolvringarna, vevaxeln eller nållagret..
några andra idéer?
Funderar på att ta med cylindern eller möjligtvis hela motorn till någon moppe verkstad fast det kommer antagligen kosta äckligt mycket ;/ Så hoppas på att någon här kan komma på några fler orsaker?
Rexxy skrev:Jag tippar på kopplingskorgen. Något har säkert hänt där!
Gissningsvis tror jag korgen har lossnat och därav "svarvar" den i kåpan. Det som är det knackande ljudet.
Hur kollar jag det (Känna efter glapp?) och kommer jag behöva köpa en helt ny kopplingskorg eller bara en viss del? :I
öppna den högra sidan av motorn där sitter kopplingen, töm först ut all olja från motorn sen öppna om de hade varit ett gnisslande ljud så hade kopplingens kuggar varit helt slut men kolla kopplingen mer kan man inte gå in på nästan
Rexxy skrev:Jag tippar på kopplingskorgen. Något har säkert hänt där!
Gissningsvis tror jag korgen har lossnat och därav "svarvar" den i kåpan. Det som är det knackande ljudet.
Hur kollar jag det (Känna efter glapp?) och kommer jag behöva köpa en helt ny kopplingskorg eller bara en viss del? :I
öppna den högra sidan av motorn där sitter kopplingen, töm först ut all olja från motorn sen öppna om de hade varit ett gnisslande ljud så hade kopplingens kuggar varit helt slut men kolla kopplingen mer kan man inte gå in på nästan
Så jag ska tömma motorn på olja, sedan ta bort kopplingskåpan? Hur ska jag kolla efter ett gnisslande ljud? :I
O1iver skrev: Hur kollar jag det (Känna efter glapp?) och kommer jag behöva köpa en helt ny kopplingskorg eller bara en viss del? :I
Så jag ska tömma motorn på olja, sedan ta bort kopplingskåpan? Hur ska jag kolla efter ett gnisslande ljud? :I
skogen_swe skrev:öppna den högra sidan av motorn där sitter kopplingen, töm först ut all olja från motorn sen öppna om de hade varit ett gnisslande ljud så hade kopplingens kuggar varit helt slut men kolla kopplingen mer kan man inte gå in på nästan
Starta motorn och se
Så du säger att jag ska tömma motorn på olja och starta den? Sounds like a bad plan to me..
Men seriöst, kan man köpa en helt ny kopplingskorg och isf hur mycket skulle det kosta? :p
tjenare, en polare till mig hade samma problem på sin Derbi, de hände å helt plötsligt när jag o han va ute o körde, vi va på snudden till o klyva motorn då vi trodde de va ramlagrerna men då hittade jag en kille på mnf som hade haft samma fel å då var de oljepumpen som hade slutat smörja, hällde i lite 2taktsolja i hans tank så slutade knackandet! så testa med det!
Thorslund skrev:tjenare, en polare till mig hade samma problem på sin Derbi, de hände å helt plötsligt när jag o han va ute o körde, vi va på snudden till o klyva motorn då vi trodde de va ramlagrerna men då hittade jag en kille på mnf som hade haft samma fel å då var de oljepumpen som hade slutat smörja, hällde i lite 2taktsolja i hans tank så slutade knackandet! så testa med det!
Har inte hittat något problem på kolven eller cylinder osv. Så ska beställa nya packningsboxar och ett nytt nållager så får jag väll hoppas på att det var pumpen som krånglade..
Tja, ska sätta ihop moppen på onsdag och hoppas på att det var oljepumpen och eftersom att vi har tömp ten på växelådsolja så undrar jag om någon vet vad för typ av olja jag borde köpa. Står AHIP GEAR (SAE 10W/40) i manualen men det är typ någon italiensk olja... och det verkar inte finnas någon 10w/40 till 2t i TS butiken?
O1iver skrev:Tja, ska sätta ihop moppen på onsdag och hoppas på att det var oljepumpen och eftersom att vi har tömp ten på växelådsolja så undrar jag om någon vet vad för typ av olja jag borde köpa. Står AHIP GEAR (SAE 10W/40) i manualen men det är typ någon italiensk olja... och det verkar inte finnas någon 10w/40 till 2t i TS butiken?
Tack för all hjälp!
oljan 10w/40 hittar du på mekonomen elr biltema överallt
Så tänkte jag fråga om mitt märkliga ljud då ni diskuterar det här, fast mitt låter mer som något runt som snurrar och blivit avlångt elr nåt :/ det nästan tjongar när det låter, om ni fattar
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Hej, Vi har exakt samma ljud från våran motor som du hade. Hur blev det efter du satte ihop motorn? Vi är ganska säkra på att det är växellådan.
Tacksam för svar.