En skuren motor skulle jag vilja påstå att vevparti samt cylinder fått på nöten. I allra flesta fall beror varmenypning eller om motorn skär på för lite bensin "för litet huvudmunstycke" och då går motorn överdrivet varmt. Men samtidigt får även motorn för lite olja och vevparti är beroende av oljesmöjning liksom cylindern. Har du värmenypt flera gånger på din motor är det troligt att veven också fått stryk.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
nu då du har köpt trimm så tog du nog ett för litet munstycke.
så den har antingen värmenypt eller skurit då ditt däck låste sig.
du kan ta av avgasröret och kolla om du ser några repor.
sedan får du ta av cylindern och se om du känner reporna med nageln.
om den har skurit så kan ju även kicken sitta fast?
gör den det så sitter ju kolven fast.
så byt munstycke inan du kör igen.
sedan kollar du om den har repor om den inte har det så är det bara att köra på efter du har bytt till störe munstycke
nu då du har köpt trimm så tog du nog ett för litet munstycke.
så den har antingen värmenypt eller skurit då ditt däck låste sig.
du kan ta av avgasröret och kolla om du ser några repor.
sedan får du ta av cylindern och se om du känner reporna med nageln.
om den har skurit så kan ju även kicken sitta fast?
gör den det så sitter ju kolven fast.
så byt munstycke inan du kör igen.
sedan kollar du om den har repor om den inte har det så är det bara att köra på efter du har bytt till störe munstycke
nu då du har köpt trimm så tog du nog ett för litet munstycke.
så den har antingen värmenypt eller skurit då ditt däck låste sig.
du kan ta av avgasröret och kolla om du ser några repor.
sedan får du ta av cylindern och se om du känner reporna med nageln.
om den har skurit så kan ju även kicken sitta fast?
gör den det så sitter ju kolven fast.
så byt munstycke inan du kör igen.
sedan kollar du om den har repor om den inte har det så är det bara att köra på efter du har bytt till störe munstycke
nu då du har köpt trimm så tog du nog ett för litet munstycke.
så den har antingen värmenypt eller skurit då ditt däck låste sig.
du kan ta av avgasröret och kolla om du ser några repor.
sedan får du ta av cylindern och se om du känner reporna med nageln.
om den har skurit så kan ju även kicken sitta fast?
gör den det så sitter ju kolven fast.
så byt munstycke inan du kör igen.
sedan kollar du om den har repor om den inte har det så är det bara att köra på efter du har bytt till störe munstycke
En nypt motor kan fortfarande fungera, dock brukar kompen vara lägre då kolv+cylinder brukar ta lite stryck. En skuren motor är helt pajj, Dock kan många olika delar skära, tex kolv, vev, eller cylinder.
ett värmenyp beror på för mager bensin/luft blandning. detta resulterar i för dålig kylning. och eftersom varmt material expanderar, så blir kolven och kolvringen större och större ju varmare de blir. tillslut blir något av dessa för stora och nyper fast i cylinderloppet. när motorn svalnar krymper det tillbaka och ofta går motorn starta igen, men den har i regel sämre komp pga mindre repor, eller liknande.
en skuren motor kan bero på många olika saker. vanliga orsaker är dålig oljetillförsel, lagerras, motorbromsning (2:taktare) etc. en skuren motor tappar antingen så mycket komp att den inte kan starta igen, eller så låser sig veven, eller kolven. syns väldigt tydligt i motorn om den är skuren.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
Mitt bakhjul låste sig och jag var säker på att den nypt eftersom cylindern var ny, men det var nållagret i vevpartiet som pajat oh kilat fast sig, orsakat att cylindern slog i topplocket med!
Senast redigerad av Forsner97 den 31 maj 2013, 11:19, redigerad totalt 1 gånger.
kallepalle skrev:ett värmenyp beror på för mager bensin/luft blandning. detta resulterar i för dålig kylning. och eftersom varmt material expanderar, så blir kolven och kolvringen större och större ju varmare de blir. tillslut blir något av dessa för stora och nyper fast i cylinderloppet. när motorn svalnar krymper det tillbaka och ofta går motorn starta igen, men den har i regel sämre komp pga mindre repor, eller liknande.
en skuren motor kan bero på många olika saker. vanliga orsaker är dålig oljetillförsel, lagerras, motorbromsning (2:taktare) etc. en skuren motor tappar antingen så mycket komp att den inte kan starta igen, eller så låser sig veven, eller kolven. syns väldigt tydligt i motorn om den är skuren.
Vadå? Skär motorn om man motorbromsar för mycket med moppe? Varför skulle den göra det?
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
kallepalle skrev:ett värmenyp beror på för mager bensin/luft blandning. detta resulterar i för dålig kylning. och eftersom varmt material expanderar, så blir kolven och kolvringen större och större ju varmare de blir. tillslut blir något av dessa för stora och nyper fast i cylinderloppet. när motorn svalnar krymper det tillbaka och ofta går motorn starta igen, men den har i regel sämre komp pga mindre repor, eller liknande.
en skuren motor kan bero på många olika saker. vanliga orsaker är dålig oljetillförsel, lagerras, motorbromsning (2:taktare) etc. en skuren motor tappar antingen så mycket komp att den inte kan starta igen, eller så låser sig veven, eller kolven. syns väldigt tydligt i motorn om den är skuren.
Vadå? Skär motorn om man motorbromsar för mycket med moppe? Varför skulle den göra det?
Tvåtaktare får smörjning genom oljan i bensinen och motorbromsar du får den inte tillräckligt med soppa! oc sen blir det ju för varmt med all friktion
Senast redigerad av Forsner97 den 1 juni 2013, 10:09, redigerad totalt 1 gånger.
kallepalle skrev:ett värmenyp beror på för mager bensin/luft blandning. detta resulterar i för dålig kylning. och eftersom varmt material expanderar, så blir kolven och kolvringen större och större ju varmare de blir. tillslut blir något av dessa för stora och nyper fast i cylinderloppet. när motorn svalnar krymper det tillbaka och ofta går motorn starta igen, men den har i regel sämre komp pga mindre repor, eller liknande.
en skuren motor kan bero på många olika saker. vanliga orsaker är dålig oljetillförsel, lagerras, motorbromsning (2:taktare) etc. en skuren motor tappar antingen så mycket komp att den inte kan starta igen, eller så låser sig veven, eller kolven. syns väldigt tydligt i motorn om den är skuren.
Vadå? Skär motorn om man motorbromsar för mycket med moppe? Varför skulle den göra det?
därför att på en 2:taktare så motorn smörjning via oljan som blandas med bensinen. dvs vevlager, kolv och cylinder osv smörjs av bensinblandningen, och varvar motorn säg 6000rpm när du motorbromsar så får den smörjning för att varva tomgångsvarv. kanske lite tjorvigt förklarat, men den får helt enkelt inte nog med smörjning.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller