Värme nypt eller skuren

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Henkeee97
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 27 april 2013, 15:19

Värme nypt eller skuren

Inlägg av Henkeee97 »

Vad är skillnaden mella värmenypt och skuren motor?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

En skuren motor skulle jag vilja påstå att vevparti samt cylinder fått på nöten. I allra flesta fall beror varmenypning eller om motorn skär på för lite bensin "för litet huvudmunstycke" och då går motorn överdrivet varmt. Men samtidigt får även motorn för lite olja och vevparti är beroende av oljesmöjning liksom cylindern. Har du värmenypt flera gånger på din motor är det troligt att veven också fått stryk.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

nu är du inne på din tredje tråd :)
aja

nu då du har köpt trimm så tog du nog ett för litet munstycke.
så den har antingen värmenypt eller skurit då ditt däck låste sig.
du kan ta av avgasröret och kolla om du ser några repor.
sedan får du ta av cylindern och se om du känner reporna med nageln.

om den har skurit så kan ju även kicken sitta fast?
gör den det så sitter ju kolven fast.

så byt munstycke inan du kör igen.
sedan kollar du om den har repor om den inte har det så är det bara att köra på efter du har bytt till störe munstycke
Quattro lyfe
Henkeee97
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 27 april 2013, 15:19

Inlägg av Henkeee97 »

FreZz skrev:nu är du inne på din tredje tråd :)
aja

nu då du har köpt trimm så tog du nog ett för litet munstycke.
så den har antingen värmenypt eller skurit då ditt däck låste sig.
du kan ta av avgasröret och kolla om du ser några repor.
sedan får du ta av cylindern och se om du känner reporna med nageln.

om den har skurit så kan ju även kicken sitta fast?
gör den det så sitter ju kolven fast.

så byt munstycke inan du kör igen.
sedan kollar du om den har repor om den inte har det så är det bara att köra på efter du har bytt till störe munstycke

Har 88 as munstycke och tycker det borde gå
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

Henkeee97 skrev:
FreZz skrev:nu är du inne på din tredje tråd :)
aja

nu då du har köpt trimm så tog du nog ett för litet munstycke.
så den har antingen värmenypt eller skurit då ditt däck låste sig.
du kan ta av avgasröret och kolla om du ser några repor.
sedan får du ta av cylindern och se om du känner reporna med nageln.

om den har skurit så kan ju även kicken sitta fast?
gör den det så sitter ju kolven fast.

så byt munstycke inan du kör igen.
sedan kollar du om den har repor om den inte har det så är det bara att köra på efter du har bytt till störe munstycke

Har 88 as munstycke och tycker det borde gå
men vilket munstycke var det orginal?
Quattro lyfe
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Prova med större ...när du märker att moppen börjar fyrtakta (Blöddra) så är munstycket för stort....då är det bara att byta nedåt.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Henkeee97
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 27 april 2013, 15:19

Inlägg av Henkeee97 »

FreZz skrev:
Henkeee97 skrev:
FreZz skrev:nu är du inne på din tredje tråd :)
aja

nu då du har köpt trimm så tog du nog ett för litet munstycke.
så den har antingen värmenypt eller skurit då ditt däck låste sig.
du kan ta av avgasröret och kolla om du ser några repor.
sedan får du ta av cylindern och se om du känner reporna med nageln.

om den har skurit så kan ju även kicken sitta fast?
gör den det så sitter ju kolven fast.

så byt munstycke inan du kör igen.
sedan kollar du om den har repor om den inte har det så är det bara att köra på efter du har bytt till störe munstycke

Har 88 as munstycke och tycker det borde gå
men vilket munstycke var det orginal?

63
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

setup?
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Henkeee97
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 27 april 2013, 15:19

Inlägg av Henkeee97 »

draken skrev:setup?
Derbi Senda xtreme sm leovince v6 rör sportluftfilter Å bytt munstycket
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Henkeee97 skrev:
draken skrev:setup?
Derbi Senda xtreme sm leovince v6 rör sportluftfilter Å bytt munstycket
jag hoppas du inte kör med 63 i munstycke i nu? för då kan du hälsa hem med den cylindern
Henkeee97
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 27 april 2013, 15:19

Inlägg av Henkeee97 »

gilerahjärnan skrev:
Henkeee97 skrev:
draken skrev:setup?
Derbi Senda xtreme sm leovince v6 rör sportluftfilter Å bytt munstycket
jag hoppas du inte kör med 63 i munstycke i nu? för då kan du hälsa hem med den cylindern
Klart jag inte gör
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

En nypt motor kan fortfarande fungera, dock brukar kompen vara lägre då kolv+cylinder brukar ta lite stryck. En skuren motor är helt pajj, Dock kan många olika delar skära, tex kolv, vev, eller cylinder.
Helt Räser
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ett värmenyp beror på för mager bensin/luft blandning. detta resulterar i för dålig kylning. och eftersom varmt material expanderar, så blir kolven och kolvringen större och större ju varmare de blir. tillslut blir något av dessa för stora och nyper fast i cylinderloppet. när motorn svalnar krymper det tillbaka och ofta går motorn starta igen, men den har i regel sämre komp pga mindre repor, eller liknande.

en skuren motor kan bero på många olika saker. vanliga orsaker är dålig oljetillförsel, lagerras, motorbromsning (2:taktare) etc. en skuren motor tappar antingen så mycket komp att den inte kan starta igen, eller så låser sig veven, eller kolven. syns väldigt tydligt i motorn om den är skuren.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Forsner97
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 oktober 2012, 17:54

Inlägg av Forsner97 »

Mitt bakhjul låste sig och jag var säker på att den nypt eftersom cylindern var ny, men det var nållagret i vevpartiet som pajat oh kilat fast sig, orsakat att cylindern slog i topplocket med!
Senast redigerad av Forsner97 den 31 maj 2013, 11:19, redigerad totalt 1 gånger.
Once a rider, always a rider!
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

kallepalle skrev:ett värmenyp beror på för mager bensin/luft blandning. detta resulterar i för dålig kylning. och eftersom varmt material expanderar, så blir kolven och kolvringen större och större ju varmare de blir. tillslut blir något av dessa för stora och nyper fast i cylinderloppet. när motorn svalnar krymper det tillbaka och ofta går motorn starta igen, men den har i regel sämre komp pga mindre repor, eller liknande.

en skuren motor kan bero på många olika saker. vanliga orsaker är dålig oljetillförsel, lagerras, motorbromsning (2:taktare) etc. en skuren motor tappar antingen så mycket komp att den inte kan starta igen, eller så låser sig veven, eller kolven. syns väldigt tydligt i motorn om den är skuren.
Vadå? Skär motorn om man motorbromsar för mycket med moppe? Varför skulle den göra det? :)
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
Forsner97
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 oktober 2012, 17:54

Inlägg av Forsner97 »

Börniee skrev:
kallepalle skrev:ett värmenyp beror på för mager bensin/luft blandning. detta resulterar i för dålig kylning. och eftersom varmt material expanderar, så blir kolven och kolvringen större och större ju varmare de blir. tillslut blir något av dessa för stora och nyper fast i cylinderloppet. när motorn svalnar krymper det tillbaka och ofta går motorn starta igen, men den har i regel sämre komp pga mindre repor, eller liknande.

en skuren motor kan bero på många olika saker. vanliga orsaker är dålig oljetillförsel, lagerras, motorbromsning (2:taktare) etc. en skuren motor tappar antingen så mycket komp att den inte kan starta igen, eller så låser sig veven, eller kolven. syns väldigt tydligt i motorn om den är skuren.
Vadå? Skär motorn om man motorbromsar för mycket med moppe? Varför skulle den göra det? :)
Tvåtaktare får smörjning genom oljan i bensinen och motorbromsar du får den inte tillräckligt med soppa! ;) oc sen blir det ju för varmt med all friktion
Senast redigerad av Forsner97 den 1 juni 2013, 10:09, redigerad totalt 1 gånger.
Once a rider, always a rider!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Börniee skrev:
kallepalle skrev:ett värmenyp beror på för mager bensin/luft blandning. detta resulterar i för dålig kylning. och eftersom varmt material expanderar, så blir kolven och kolvringen större och större ju varmare de blir. tillslut blir något av dessa för stora och nyper fast i cylinderloppet. när motorn svalnar krymper det tillbaka och ofta går motorn starta igen, men den har i regel sämre komp pga mindre repor, eller liknande.

en skuren motor kan bero på många olika saker. vanliga orsaker är dålig oljetillförsel, lagerras, motorbromsning (2:taktare) etc. en skuren motor tappar antingen så mycket komp att den inte kan starta igen, eller så låser sig veven, eller kolven. syns väldigt tydligt i motorn om den är skuren.
Vadå? Skär motorn om man motorbromsar för mycket med moppe? Varför skulle den göra det? :)

därför att på en 2:taktare så motorn smörjning via oljan som blandas med bensinen. dvs vevlager, kolv och cylinder osv smörjs av bensinblandningen, och varvar motorn säg 6000rpm när du motorbromsar så får den smörjning för att varva tomgångsvarv. kanske lite tjorvigt förklarat, men den får helt enkelt inte nog med smörjning.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Skriv svar