Sida 1 av 1
pinnbult gick av?!
Postat: 30 maj 2013, 14:16
av tacopaj
tja ännu mer elände... nu vet jag inte vad dom där 4 skruvarna heter, som cylindern sitter på. men en
gick av när jag skruvade fast topplocket !!!
vad kan man göra åt det? resten av skruven sitter fast i bulten.
Re: cylinderskruv gick av?!
Postat: 30 maj 2013, 14:17
av Börniee
tacopaj skrev:tja ännu mer elände... nu vet jag inte vad dom där 4 skruvarna heter, som cylindern sitter på. men en
gick av när jag skruvade fast topplocket !!!
vad kan man göra åt det? resten av skruven sitter fast i bulten.
Har du skruvat fast en skruv i en bult?
Ingen mutter då?
Och det är pinnbulten som har gått av?

Re: cylinderskruv gick av?!
Postat: 30 maj 2013, 14:18
av Jakzu
tacopaj skrev:tja ännu mer elände... nu vet jag inte vad dom där 4 skruvarna heter, som cylindern sitter på. men en
gick av när jag skruvade fast topplocket !!!
vad kan man göra åt det? resten av skruven sitter fast i bulten.
Så du kan inte få bort cylinder och topplock nu?
Re: cylinderskruv gick av?!
Postat: 30 maj 2013, 14:22
av tacopaj
Har du skruvat fast en skruv i en bult?
Ingen mutter då?
Och det är pinnbulten som har gått av?
blandar ihop namnen men pinnbulten som muttern sitter på
Jakzu skrev:tacopaj skrev:tja ännu mer elände... nu vet jag inte vad dom där 4 skruvarna heter, som cylindern sitter på. men en
gick av när jag skruvade fast topplocket !!!
vad kan man göra åt det? resten av skruven sitter fast i bulten.
Så du kan inte få bort cylinder och topplock nu?
jo det kan jag för den gick av så bara muttern lossna och fick med sig en del av pinnbulten
Postat: 30 maj 2013, 14:26
av Jakzu
Svetsa fast en mutter på pinnbulten som var av. Sedan är det bara att skruva av den!

Postat: 30 maj 2013, 14:29
av tacopaj
Jakzu skrev:Svetsa fast en mutter på pinnbulten som var av. Sedan är det bara att skruva av den!

du har nog missuppfattat det lite, det var muttern som sitter på pinnbulten som gick av och den delen längst upp på pinnbulten sitter kvar inne i muttern
Postat: 30 maj 2013, 14:30
av Börniee
tacopaj skrev:Jakzu skrev:Svetsa fast en mutter på pinnbulten som var av. Sedan är det bara att skruva av den!

du har nog missuppfattat det lite, det var muttern som sitter på pinnbulten som gick av och den delen längst upp på pinnbulten sitter kvar inne i muttern
Hur kan en mutter gå av? Sågade du av den?
Postat: 30 maj 2013, 14:30
av Jakzu
tacopaj skrev:Jakzu skrev:Svetsa fast en mutter på pinnbulten som var av. Sedan är det bara att skruva av den!

du har nog missuppfattat det lite, det var muttern som sitter på pinnbulten som gick av och den delen längst upp på pinnbulten sitter kvar inne i muttern
Kanske är jag som är dryg, fattar unte

Kan du lägga upp en bild?
Postat: 30 maj 2013, 14:31
av Börniee
Jakzu skrev:tacopaj skrev:Jakzu skrev:Svetsa fast en mutter på pinnbulten som var av. Sedan är det bara att skruva av den!

du har nog missuppfattat det lite, det var muttern som sitter på pinnbulten som gick av och den delen längst upp på pinnbulten sitter kvar inne i muttern
Kanske är jag som är dryg, fattar unte

Kan du lägga upp en bild?
Tror inte att någon här fattar :p
Släng upp en bild

Postat: 30 maj 2013, 14:35
av kallepalle
pinnbultarna blir slitna och bör bytas om man ofta tar av, på toppen och cylindern. pinnbulten är bara att gänga ur och sätta dit en ny. brukar funka bra med tex en rörtång.
Postat: 30 maj 2013, 14:39
av tacopaj
här är en egen bild som jag gjorde i paint, de svarta grejerna som går upp där ska vara pinnbultarna
kallepalle skrev:pinnbultarna blir slitna och bör bytas om man ofta tar av, på toppen och cylindern. pinnbulten är bara att gänga ur och sätta dit en ny. brukar funka bra med tex en rörtång.
okej men vad är en rörtång ;P
Postat: 30 maj 2013, 14:43
av Persson97
Skruva loss övriga och ta bort cylindern, sen beställa en ny pinnbult
Postat: 30 maj 2013, 14:44
av Jakzu
okej men vad är en rörtång ;P[/quote] Googla..
Postat: 30 maj 2013, 14:44
av tacopaj
Persson97 skrev:Skruva loss övriga och ta bort cylindern, sen beställa en ny pinnbult
okej tack för svaren, blir 3:e ggn jag av/monterar cylindern nu......

Postat: 30 maj 2013, 16:15
av Persson97
tacopaj skrev:Persson97 skrev:Skruva loss övriga och ta bort cylindern, sen beställa en ny pinnbult
okej tack för svaren, blir 3:e ggn jag av/monterar cylindern nu......

kanske därför den gick av?

Postat: 30 maj 2013, 16:19
av tacopaj
ja nu är pinnbulten bytt, har en reservmoppe
går det lika bra att ha olika form på muttrarna bara alla passar?

Postat: 30 maj 2013, 18:13
av runners
Pinnbultar kan lätt knäckas, särskilt känsliga är dem när de är gamla. De sitter i höga temperaturer och när de suttit under längre tid blir det bräckliga när de torkats ut av varmen. Därför om du köpt en begagnad moppe och ska byta cylinder är det bästa att alltid byta till nya pinnbultar. Det värsta problemet är om en del sitter kvar i motorblocket och man ska borra och gänga om.
Postat: 30 maj 2013, 18:16
av FreZz
tacopaj skrev:ja nu är pinnbulten bytt, har en reservmoppe
går det lika bra att ha olika form på muttrarna bara alla passar?

ja det spelar väll ingen roll

bara det är rätt storlek det är väll m7 på pinbultar va?
det var det på mina och m7 är ju inte så vanligt
Postat: 30 maj 2013, 18:29
av LaSlidur
FreZz skrev:tacopaj skrev:ja nu är pinnbulten bytt, har en reservmoppe
går det lika bra att ha olika form på muttrarna bara alla passar?

ja det spelar väll ingen roll

bara det är rätt storlek det är väll m7 på pinbultar va?
det var det på mina och m7 är ju inte så vanligt
de är m6 som standard
Postat: 30 maj 2013, 18:30
av FreZz
LaSlidur skrev:FreZz skrev:tacopaj skrev:ja nu är pinnbulten bytt, har en reservmoppe
går det lika bra att ha olika form på muttrarna bara alla passar?

ja det spelar väll ingen roll

bara det är rätt storlek det är väll m7 på pinbultar va?
det var det på mina och m7 är ju inte så vanligt
de är m6 som standard
ja jag vet men tydeligen så är det m7 på DT bultarna så jag varnade han bara om han hade det med
Postat: 30 maj 2013, 18:33
av gilerahjärnan
m7 på EBS motorn också,
Postat: 30 maj 2013, 18:35
av Jakzu
M7 på AM6