Sida 1 av 1

Aerox vill dra iväg på tomgången!

Postat: 24 maj 2013, 22:39
av vasse96
Hej!

Precis lagt på min nya cylinder, men det är väldigt höga varvtal när den startar! Runt 3000 på tomgång! Har skruvat in tomgång och luftskruv väldigt långt men den vill ändå nästan dra iväg själv!

Vad kan felet vara?

Tack på förhand! // Vasse!

Postat: 24 maj 2013, 22:42
av gilerahjärnan
gasvajern hängt sig?

Postat: 24 maj 2013, 22:51
av vasse96
gilerahjärnan skrev:gasvajern hängt sig?
Mycket möjligt, vad kan de annars vara? Luft/bensin blandning? :)

Postat: 24 maj 2013, 22:52
av mrderbiguy
Den kan dra tjuvluft!

Spraya startgas vid insug och cylinderfoten ! :roll:

Postat: 24 maj 2013, 22:55
av Demuz
Du ska skruva ut tomgångsskruven för att varvtalet ska minska inte inåt..

Postat: 24 maj 2013, 22:58
av vasse96
Demuz skrev:Du ska skruva ut tomgångsskruven för att varvtalet ska minska inte inåt..
Well, that was kind of o pinsamt haha :oops: :D
Men får väll gå ner och prova skruva ut den då? Men du är säker på det? :)

Postat: 24 maj 2013, 23:15
av NeosTobbe
vasse96 skrev:
Demuz skrev:Du ska skruva ut tomgångsskruven för att varvtalet ska minska inte inåt..
Well, that was kind of o pinsamt haha :oops: :D
Men får väll gå ner och prova skruva ut den då? Men du är säker på det? :)

Ja för det är en skruv som trycker upp throtteln ju längre in den är.

Postat: 24 maj 2013, 23:46
av vasse96
NeosTobbe skrev:
vasse96 skrev:
Demuz skrev:Du ska skruva ut tomgångsskruven för att varvtalet ska minska inte inåt..
Well, that was kind of o pinsamt haha :oops: :D
Men får väll gå ner och prova skruva ut den då? Men du är säker på det? :)

Ja för det är en skruv som trycker upp throtteln ju längre in den är.
Skruva ut den max och det hände inget!
Fortfarande höga varv!

Postat: 25 maj 2013, 07:02
av siiC
Har du inte en justerskruv uppe vid gasen då? Många polare kör utan tomgångsskruv och använder enbart den istället.

Postat: 25 maj 2013, 08:26
av vasse96
siiC skrev:Har du inte en justerskruv uppe vid gasen då? Många polare kör utan tomgångsskruv och använder enbart den istället.
Inte provat! Men varför skulle de va fel på från ingenstans?

Postat: 25 maj 2013, 08:55
av YamahaMarcus
Prova att vända på throtteln, finns ett läge på typ fullgas och ett läge på normalt. Så du får prova dig fram lite sen om det funkar så är det bara ställa in tomgång och luftskruven hur som det passar dig.

Funkar det inte skulle jag ta och kolla så inte choken har hängt sig i något läge.
Om den inte skulle ha gjort de så skulle jag föredra att du sprutar startgas runt insug och luftburk och ser om den går ner i varv.

Om inte det funkar så gå på att lossa förgasaren och plocka isär och gör rent, skrapa bort massa smuts o använd tryckluft så att du märker att det inte är tätt någonstans.

Lycka till! :)

Postat: 25 maj 2013, 12:01
av vasse96
YamahaMarcus skrev:Prova att vända på throtteln, finns ett läge på typ fullgas och ett läge på normalt. Så du får prova dig fram lite sen om det funkar så är det bara ställa in tomgång och luftskruven hur som det passar dig.

Funkar det inte skulle jag ta och kolla så inte choken har hängt sig i något läge.
Om den inte skulle ha gjort de så skulle jag föredra att du sprutar startgas runt insug och luftburk och ser om den går ner i varv.

Om inte det funkar så gå på att lossa förgasaren och plocka isär och gör rent, skrapa bort massa smuts o använd tryckluft så att du märker att det inte är tätt någonstans.

Lycka till! :)
Nu när jag tagit av trotteln så går den fanskapet inte att sätta tbx, känns som den glider ned allt för långt och skruvar du in till max så sitter den ändå inte tillräckligt på, den är liksom lös! :O

Åt vilket håll ska man skruva på luftskruven för att gå ner i varv? :)

Postat: 25 maj 2013, 12:13
av AeroxCalle
Står ju högre upp... utåt!

Postat: 25 maj 2013, 12:22
av vasse96
AeroxCalle skrev:Står ju högre upp... utåt!
Hmm? Det var väl tomgångsskruven han syfta på då? Eller de kanske är samma på båda? :)