Den startar inte hur jag än gör! (behöver snabb hjälp)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
aeroxpojkenmedaxxx
Elmoped

Den startar inte hur jag än gör! (behöver snabb hjälp)

Inlägg av aeroxpojkenmedaxxx »

Tjenare grabbar, nu är det såhär att jag har försökt att få igång den här i över ett år nu..

Den är på 50cc, och har slide förgasare(?). Iallafall det är inte någon trottelnål utan typ en platta istället.

För ett år sedan när jag köpte den så gick den utan problem och startade varje gång, men efter att vi brände ur röret så gick den som vanligt från början men sedan efter ett tag så blev den svagare, och tillslut (runt 1-2 timmars körning senare) så dog den helt plötsligt och startade inte hur vi än gjorde..

Då till problemet, att den inte startar..
Nu är det så att den har bra gnista (har dock inte rätt tändstift i nu), tändstiftet blir också blött så den får soppa och den har också hyfsat bra komp (8kg har jag för mig).

Ibland när man kickar så hör man att den ungefär tänder och är precis påväg att starta men sedan dör den innan den har hunnit starta.
Om man testar styra igång den så låter det likadant, och om man gasar på så låter den mörkare och låter helt död.

Snälla kom med förslag till felsökning eller vad som helst! Jag är händig så det är inte något problem, men jag förstår bara inte vad som kan ha hänt och jag är inte riktigt säker hur en slide förgasare (eller vad det nu är) fungerar och hur känsliga dom är..

Tack i förskott hörrni!
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Xpressen »

Vad 'r det för moppe?
aeroxpojkenmedaxxx
Elmoped

asså jag är inte riktigt säker på om det är en väldigt gammal moppe, hyfsat gammal cross eller ett hemmabygge/ihop plock..

vad tänkte du då? något som jag kanske kan besvara på tackvare att jag vet vad de är för motor osv.
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

aeroxpojkenmedaxxx skrev:asså jag är inte riktigt säker på om det är en väldigt gammal moppe, hyfsat gammal cross eller ett hemmabygge/ihop plock..

vad tänkte du då? något som jag kanske kan besvara på tackvare att jag vet vad de är för motor osv.
Släng upp en bild på moppen.
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp

Inlägg av derbigp1open-10 »

PRECIS samma symptom på min moppe, dock hyfsat ny scooter. blir helt galen,hittar inte felet! :P
aeroxpojkenmedaxxx
Elmoped

tidigare ägarn sa att han trodde att det hade varit en moppe av nåt slag innan för när han köpte den så tog han bort fram och bak lampan också blinkerserna för att ha den som nån sorts cross till sitt barn, men de känns ändå som nåt hemmabygge..
Bild
säg till om ni inte ser bilden för jag vene riktigt hur man gör, laddade ba upp från mobilen till tinypic nu
Användarens profilbild
finix97
Elmoped

Inlägg av finix97 »

Jag har samma problem med min Yamaha dt50 SM över 02
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av draken »

Får den luft då?
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
aeroxpojkenmedaxxx
Elmoped

jag har inte en vanlig luft burk med luftfilter utan en sådan här, och då borde det väl inte fara för lite luft dit in, den har ju självklart en luftburk också så den inte får för mycket luft..

såhär ser förgasaren ut
Bild
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

Köp en riktig förgasare för 3-400 kr bara?
aeroxpojkenmedaxxx
Elmoped

det är en riktig? slide förgasare ger mer kraft än vanliga trottel förgasare om du inte visste det..
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

Jag trodde du stavat fel och att det skulle stå att du hade en slider förgasare på :roll:
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

aeroxpojkenmedaxxx skrev:det är en riktig? slide förgasare ger mer kraft än vanliga trottel förgasare om du inte visste det..
Verkar som du läst det på flashback...
"har slide förgasare(?). Iallafall det är inte någon trottelnål utan typ en platta istället." Tolkar jag denna meningen vet du knappt vad det är!
aeroxpojkenmedaxxx
Elmoped

haha nejnej, utan jag har ju ingen trottelnål istället är det en sådan här slide förgasare, om man ska vara noga så heter det ju egentligen flat-slide förgasare men.. :)
aeroxpojkenmedaxxx
Elmoped

jag kan erkänna att jag inte kan vad den där "plattan" heter men jag har ju för fasen skruvat i förgasaren mer än 15 gånger så tro inte att jag inte kan något.. dessutom är det inte någon större skillnad mellan en trottel förgasare och en flat-slide förgasare förutom att en flat-slide förgasare har en "platta" som öppnas mer och släpper in mer luft och ger mer bensin om man gasar mer..

det är inte direkt raket forskning..

men är det någon som vet hur man kan typ rengöra bensin tanken eller något? just nu är det gammal bensin i och vi har tömt den förr och fyllt på med nytt bränsle men ändå stank det gamm bränsle..
så jag tänkte att det kanske har satt sig i tanken? någon som vet om man kanske bara ska låta den vädra ur eller?
Användarens profilbild
FiggeFerrum
Elmoped

Inlägg av FiggeFerrum »

aeroxpojkenmedaxxx skrev:jag kan erkänna att jag inte kan vad den där "plattan" heter men jag har ju för fasen skruvat i förgasaren mer än 15 gånger så tro inte att jag inte kan något.. dessutom är det inte någon större skillnad mellan en trottel förgasare och en flat-slide förgasare förutom att en flat-slide förgasare har en "platta" som öppnas mer och släpper in mer luft och ger mer bensin om man gasar mer..

det är inte direkt raket forskning..

men är det någon som vet hur man kan typ rengöra bensin tanken eller något? just nu är det gammal bensin i och vi har tömt den förr och fyllt på med nytt bränsle men ändå stank det gamm bränsle..
så jag tänkte att det kanske har satt sig i tanken? någon som vet om man kanske bara ska låta den vädra ur eller?
du kanske har skruvat sönder den :lol:
Bild
aeroxpojkenmedaxxx
Elmoped

HAHAHA, jadu jag vet inte riktigt hur man kan skruva sönder en förgasare men ;D
jag har en tät flottör när den ska vara stängd å den släpper igenom när den är öppen, jag har blåst ur förgasaren med tryckluft ett flertal gånger sen så får den bra med luft, kollade nu och den släpper igenom riktigt bra, det är också en luft choke på den, inte bränsle choke :)
men iallafall förgasaren verkar det inte vara något fel på..

någon som vet ungefär hur mycket komp den borde ha? tänkte så att jag inte behöver typ 10kg, i så fall måste jag nog ta en koll på packningar å kolven :/
aeroxpojkenmedaxxx
Elmoped

Rangad skrev:
aeroxpojkenmedaxxx skrev:det är en riktig? slide förgasare ger mer kraft än vanliga trottel förgasare om du inte visste det..
Verkar som du läst det på flashback...
"har slide förgasare(?). Iallafall det är inte någon trottelnål utan typ en platta istället." Tolkar jag denna meningen vet du knappt vad det är!
farsan bruka säga FLAT-SIDE förgasare, men de är nog bara uttalningsfel och därför var jag inte säker.. men det är en slide förgasare
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

Gå till den längsta backen du hittar lägg i växel och rulla ner.
Stolt jävla svensk.

Bild
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Har en moped komp, gnista och hyffsat okej bränsleblandning så ska den starta.
Startar den inte är det något av dessa 3 som det är fel på.

Börja med och kolla upp vilken motor/cylinder du har och vilket komp det ska va i den.

Sedan kollar du färgen på gnistan och även avståndet mellan tändstiftets elektroder.

Bränsleblandningen borde ju fungera. Men rengör luftfilter osv.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av SNODDAS15 »

MrAndersson skrev:Har en moped komp, gnista och hyffsat okej bränsleblandning så ska den starta.

Börja med och kolla upp vilken motor/cylinder du har och vilket komp det ska va i den.

Sedan kollar du färgen på gnistan och även avståndet mellan tändstiftets elektroder.

och är det inget av detta (den får alltihop) så är det troligen fel inställd förgasare
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

SNODDAS15 skrev:
MrAndersson skrev:Har en moped komp, gnista och hyffsat okej bränsleblandning så ska den starta.

och är det inget av detta (den får alltihop) så är det troligen fel inställd förgasare
Precis det jag menade med "hyffsat okej bränsleblandning".
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
aeroxpojkenmedaxxx
Elmoped

gummi fjompen framme på flottörnålen försvann för ett tag sen när den funkade men jag vet ej om de var i samband med att den gick sönder.. iallafall så undrar jag om det kan vara så att den har farit upp i röret som släpper ut bensinen och kanske täppt igen så att bara det nedersta hålet på röret kan he ut bensin? (det finns totalt 3 hål)

jag har nog inte rätt tändstift på nu men jag ska fara å köpa det rätta snart! jag är dock inte 100% säker om det är rätt tändstift som jag ska köpa, jag kollade upp i vår gamla tändstifts guide och kom fram till att det är nån motorini motori och tändstiftet var en champion N4, jag minns inte vad det var för tändstift om de va märket NGK men om nån vill veta så äre bara å fråga
Skriv svar