Håller just nu på att leta en moped, det ska vara en "crossmoppe" bra kvalitet och den ska vara max 5 år gammal. Jag är ej intresserad av trimning, så jag vill ha en som går bra med originaldelar. De märken jag är inne på är Rieju(RRX), Derbi(Senda Xtreme), Yamaha(DT50 Rsm) och Beta(RR).
Vilken av dessa bör jag lägga mina pengar på?
Dela gärna era erfarenheter med dessa olika märken.
Jag köpte mig en Dt nyss, jag har bara kört scooter tidigare. Och att köpa en dt var nog den bästa affär jag har gjort. Den är grymt skön att köra, reservdelar är billiga och lätta att få tag på. Så jag rekommenderar en DT
Sen är ju Derbi Senda jäkligt snygga, men har hört att motorn skakar mycket.
-Ludix one
Om ni behöver hjälp med iPhones, iPads och jailbreakning, Tveka inte att fråga!
Jag hade nog valt mellan en beta och en Derbi, Derbi går hyfsat bra orginal och är snygga, en beta är dock skönare att köra lite segare orginal men jävligt snygga plus att det är bra kvalite och lätt att hitta delar
jag kör en drd racing 07, och helt ärligt så är den inte så bra som jag först trodde. Gaffeln är riktigt bra, men det är typ den enda som jag verkligen gillar.
sadeln är för hård, reservdelar är dyra, om man hittar dom över huvud taget... typ en kylarvinge kostar 1600:-. Men man kan ju såklart använda de flesta delarna från en Senda till den, men inte plasten.
är relativt nöjd med den, men skulle vilja ha en beta rr. som är sjuuuukt sköna och riktigt bra kvalitet.
På sommarn - Derbi DRD Racing -07- SÅLD
På vintern - Lynx Enduro Millennium -00
skulle aldrig ens tänka på att köpa en dt jävel! skulle byta förgasare på en polares, trodde de ska ta 5min.. men vill höll på i 4 timmar! vi fick riva halva ramen fatt få bort luftburken bara... sen ska man bort med cylindern så måste tanken bort å alla jävla kablar
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Beta är sköna som fan, går bra när man borrar lite i pluggen... Sega org... Men enligt mina erfarenheter så har jag uplevt att det är svårt att hitta delar, specielt orginal delar, inte till motor utan allt annat... Men överlag bra moppe!
Senda går bäst original av alla moppar jag har kört, dock är sadeln lite hård men annars är dom riktigt bra och om du du dessutom drar på ett biltema fatbar så har du världens goaste körställning
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!
Betamekk skrev:Beta är sköna som fan, går bra när man borrar lite i pluggen... Sega org... Men enligt mina erfarenheter så har jag uplevt att det är svårt att hitta delar, specielt orginal delar, inte till motor utan allt annat... Men överlag bra moppe!
Betamekk skrev:Beta är sköna som fan, går bra när man borrar lite i pluggen... Sega org... Men enligt mina erfarenheter så har jag uplevt att det är svårt att hitta delar, specielt orginal delar, inte till motor utan allt annat... Men överlag bra moppe!
Kolla mxr.se! :)
Vet om dom, har beställt där ifrån, men dom har inte super mkt+ det är dyrt!
Linusen skrev:jag kör en drd racing 07, och helt ärligt så är den inte så bra som jag först trodde. Gaffeln är riktigt bra, men det är typ den enda som jag verkligen gillar.
sadeln är för hård, reservdelar är dyra, om man hittar dom över huvud taget... typ en kylarvinge kostar 1600:-. Men man kan ju såklart använda de flesta delarna från en Senda till den, men inte plasten.
är relativt nöjd med den, men skulle vilja ha en beta rr. som är sjuuuukt sköna och riktigt bra kvalitet.
Håller med, känns som din Derbi skulle vibrera sönder ibland:(
Beta är bra kvalité, lättskruvat, klippnytt kåpset kostar 2000 totalt, dom är dessutom snygga och sköna att köra, dock så fungerar Derbi om man nu gillar dom men med den erfarenhet jag fått så skulle jag satsa på yamahan eller betan:)
såhär:
DT är en klockren moped om du INTE ska trimma, den är inte anpassad för extra utrymme för sportluft filter och pluggen har 4 svets loppor som sitter som berg. Medans på betan så kan du ta tandborsten och skrubba bort pluggen(min poäng är att den är mer anpassad för att trimma(om man kan säga så)) ni förstår var jag menar. Beta väger ca 80 kg medans yamaha väger 140kg+ så det är en annan vikt klass.
Jag hare en DTr 07 och är extremt nöjd med min! den är stabil och kraftig! man ser att det är en del överdimensionerade grejer (så som ram mm) så du kan lita på grejerna Det enda som jag blir extremt frustrerad över är att kåpset endast säljs av yamaha-center och är svin dyra så ifall du hade planer på att stunta eller köra in i träd och paja kåporna så är de inget att rekommendera.
Min slutsats är: KÖP YAMAHA FÖRFAN!!
Tillägg: Min yamaha hade precis lagom med acc. Den va inte trött och det gick bra att köra i skogen över stock och sten. Drog upp för min kompis jävligt branta backe på 2:an vid varvstoppet så det finns kräm. Drog pluggen(va ett helvette) och då klättrade jag upp på 3:an vid varvstoppet.
YAMAHA <3 DT50 R!
söker mk thrower eller annat trimrör. mellan register, lite topp och lite acc. lite av varje helt enkelt!
Tycker verkligen inte DT suger lök orginal går max 40 inget meckutrymme liten tank, dock sköna att köra och grym väghållning, men vikten, slöheten, och slöheten framförallt gör dom tråkiga! En cpi eller Derbi skulle jag köpa, CPI går nice orginal snygga som snus och en unik moppe, Derbi gillar jag, men alla har en sån typ, hört att dom går bra iaf
Tänk på att du kommer nog vilja göra något med tiden, om inte trim så lite styling iaf, så satsa på nån som kanske är lite halvdan, ångrar att jag inte gjorde det!
Men jag råder ändå DT när den är urpluggad, då blir den plötsligt den trevligaste moppen att äga!
Beta går lite sämre original för dom är så strypta från fabriken innan, men drar du pluggen så går den helt klart bäst av alla moppar med original rör urupluggat!
snor tråden lite bara undrar om någon har någon koll på hur en beta rr enduro går på vanliga vägar? är det obekvämt och stötigt? har checkat de på youtube men jag hittar bara filmer ute i terräng och där värkar de gå fint
Haha, såna här jävla trådar...
där alla rabblar upp allt bra med sin moppe och dissar alla andra...
Av dom moppar som jag har kört så skulle jag rekommendera Rieju (mrx/RRX/smx) eller Derbi Senda, sedan är lite lugnare och finare i beteendet men skakar snäppet mer, riejun går sjukt gött i skogen urpluggade men funkar även som orginal, dock så är sedan skönare som orginal men inte i skogen,
AM6 motorn är min absoluta favorit, riktigt stryktålig och krånglar nästan aldrig (mopeder med AM6= yamaha, Rieju, beta mm. Men även Cpi har en liknande motor som många kallar för kopia men enligt dom så är det en uppgradering, vet inte säkert på den punkten.
Om du ska köra helt orginal hela ditt moppeliv så skulle jag satsa på en Derbi!
Beta, Rieju om du ska plugga ur senare
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Maxlengdell skrev:såhär:
DT är en klockren moped om du INTE ska trimma, den är inte anpassad för extra utrymme för sportluft filter och pluggen har 4 svets loppor som sitter som berg. Medans på betan så kan du ta tandborsten och skrubba bort pluggen(min poäng är att den är mer anpassad för att trimma(om man kan säga så)) ni förstår var jag menar. Beta väger ca 80 kg medans yamaha väger 140kg+ så det är en annan vikt klass.
Jag hare en DTr 07 och är extremt nöjd med min! den är stabil och kraftig! man ser att det är en del överdimensionerade grejer (så som ram mm) så du kan lita på grejerna Det enda som jag blir extremt frustrerad över är att kåpset endast säljs av yamaha-center och är svin dyra så ifall du hade planer på att stunta eller köra in i träd och paja kåporna så är de inget att rekommendera.
Min slutsats är: KÖP YAMAHA FÖRFAN!!
Tillägg: Min yamaha hade precis lagom med acc. Den va inte trött och det gick bra att köra i skogen över stock och sten. Drog upp för min kompis jävligt branta backe på 2:an vid varvstoppet så det finns kräm. Drog pluggen(va ett helvette) och då klättrade jag upp på 3:an vid varvstoppet.
140kg+? Är du galen? Torrvikten är 100kg, så vitt jag vet så rymmer inte tanken 40 liter. Yamahan är en dröm i skogen efter små stigar o över stora stenar.
alla märkes moppar är "bra", det är mer en smaksak vilket märke eftersom det är oftast småsaker som skiljer dom åt. det bästa är nästan att provköra alla märkena och se vilken som passar än bäst.
Maxlengdell skrev:såhär:
DT är en klockren moped om du INTE ska trimma, den är inte anpassad för extra utrymme för sportluft filter och pluggen har 4 svets loppor som sitter som berg. Medans på betan så kan du ta tandborsten och skrubba bort pluggen(min poäng är att den är mer anpassad för att trimma(om man kan säga så)) ni förstår var jag menar. Beta väger ca 80 kg medans yamaha väger 140kg+ så det är en annan vikt klass.
Jag hare en DTr 07 och är extremt nöjd med min! den är stabil och kraftig! man ser att det är en del överdimensionerade grejer (så som ram mm) så du kan lita på grejerna Det enda som jag blir extremt frustrerad över är att kåpset endast säljs av yamaha-center och är svin dyra så ifall du hade planer på att stunta eller köra in i träd och paja kåporna så är de inget att rekommendera.
Min slutsats är: KÖP YAMAHA FÖRFAN!!
Tillägg: Min yamaha hade precis lagom med acc. Den va inte trött och det gick bra att köra i skogen över stock och sten. Drog upp för min kompis jävligt branta backe på 2:an vid varvstoppet så det finns kräm. Drog pluggen(va ett helvette) och då klättrade jag upp på 3:an vid varvstoppet.
140kg+? Är du galen? Torrvikten är 100kg, så vitt jag vet så rymmer inte tanken 40 liter. Yamahan är en dröm i skogen efter små stigar o över stora stenar.
Kan säga att beta väger ca 100+- ,min vägde 102kg orginal