Ja det finns, kan vara att mätaren är trasig men även att du bytt däck till större men inte bytt givare, t.ex bytt från SM-däck till crossdäck då kan det bli fel
Originalmätaren på min Senda visar ~20% lägre än cykeldatorn, bilmätare o.s.v. Mätfel går åt båda hållen, hastighetsmätare visar generellt lite högre än verklig fart (eftersom man kan åka olagligt fort utan att veta om det om mätaren visar lägre än verklig) men då och då går det åt andra hållet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Jag har ännu inte tärffat på en hastighetsmätare som visat rätt, vare sig på bilar motorcyklar eller mopeder. De visar alltid mer än vad rätta hastigheten är. En del håller sig till 3-4 km mer andra kan slå på 5-8 km fel.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Jag tror att hastighetsmätarna är medvetet kontruerade att visa för lite av säkerhetsskäl för att ge marginaler.
GPS visar rätt hastighet, men det är lätt att lura GPS eftersom att den inte visar rätt när du kör uppförbackar eller nedför. Det gäller att mäta när du kör på plan mark.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
1: ALLA mätare har en viss felmarginal. Ju nogrannare tillverkade, desto mer exakta blir dom förvisso, men dom blir också betydligt dyrare - och fordonstillverkare vill bygga med billiga delar.
2: Eftersom vi redan konstaterat att alla mätare kan visa lite fel får man sedan koncentrera sig på att göra det felet så betydelselöst som möjligt. Om mätaren visar 5km/h under verklig fart och någon åker dit för 5km/h fortkörning är det tillverkarens fel - här kanske det inte vore så "farligt" men i t.ex. USA skulle tillverkare/säljare förmodligen kunna stämmas på löjligt stora belopp då, det skulle inte vara bra publicitet för tillverkaren oavsett var det händer.
Om mätarna tillverkas med så "hög" nogrannhet så dom kan visa t.ex. +/- 5km/h så siktar man på att dom ska visa ~5km över verklig fart. De flesta visar ~5km över verklig fart då, några ända uppåt 10km för högt (ingen åker dit för fortkörning utav det), några visar neråt rätt fart men ingen visar under rätt fart.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
En annan sak som varit populär hos mopedtillverkare är att medvetet att låta hastighetsmätarna visa mer än vad riktiga hastigheten är för att höja prestigen hos sitt eget märke. Detta märktes särskilt på äldre mopeder från 1970 -tal. De visade 45-50 km, när verkliga hastigheten var 30-35. Hastighetsmätarna var på dessa moppar närmast ett skämt.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Tjena! Har mätt upp med tre olika gps mätare nu och alla visar runt47-48 men min visar 53. Men tycker inte de borde stämma för har urpluggat och 4,5 G vikter.:/ v-ringen e Dock kvar.
En till fråga kan en moppe ha för många hästar men gå i 50?
Alyzzzer skrev:Tjena! Har mätt upp med tre olika gps mätare nu och alla visar runt47-48 men min visar 53. Men tycker inte de borde stämma för har urpluggat och 4,5 G vikter.:/ v-ringen e Dock kvar.
En till fråga kan en moppe ha för många hästar men gå i 50?
Ta bort v-ringen så kommer du komma upp i lite högre fart. min slider visade 60-65 utan v-ring + lite vikter och fjädrar.
runners skrev:Jag har ännu inte tärffat på en hastighetsmätare som visat rätt, vare sig på bilar motorcyklar eller mopeder. De visar alltid mer än vad rätta hastigheten är. En del håller sig till 3-4 km mer andra kan slå på 5-8 km fel.
min 940 slår fel på 1-2km runt 70km/h när man ligger över 130-140+km/h så är det max 2-3km
och nyare bilar är exakt så du måste ju ha kört gamla pisse bilar
runners skrev:Jag har ännu inte tärffat på en hastighetsmätare som visat rätt, vare sig på bilar motorcyklar eller mopeder. De visar alltid mer än vad rätta hastigheten är. En del håller sig till 3-4 km mer andra kan slå på 5-8 km fel.
min 940 slår fel på 1-2km runt 70km/h när man ligger över 130-140+km/h så är det max 2-3km
och nyare bilar är exakt så du måste ju ha kört gamla pisse bilar
Jag har haft inte mindre än 3 stycken 940 en av dessa visade hastighetsmätaren 7 km fel på hastigheten runt 50 och ännu mera vid högre hastigheter. Sedan finns det inte något som du påstår att nyare bilar visar mindre fel än äldre. Jag har kört otaliga alldeles nya bilar där fortfarande hastighetsmätarna visar fel. Om du inte vet och bara antar, ska du inte i heller prata.
Sedan säger du gamla pissebilar. Vad vet du om bilar överhuvudtaget? Om vi ska kalla några bilar för pissebilar så tror jag att de flesta människor saknar de ädre bilarna. Nya bilar är fullsmäckade med datorer, som styr hit och dit. När det går sönder blir det dyrt när folk lämnar in de i verkstäder och då menar jag ...verkligen dyrt.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter