Få bort mutter från pinnbult, Rieju drac

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Få bort mutter från pinnbult, Rieju drac

Inlägg av Jakzu »

Hej, har stöt på lite problem när jag skulle ta av min cylinder. En av muttrarna som sitter på pinnbultarna är helt gängpaj:( Rör sig varken upp eller ner, snurrar bara på samma ställe.Min första tanke var att ta fram vinkelslipen, men insåg ganska snabbt att det var för trångt.
Så om någon har en ide på hur man kan på loss muttern skulle jag vara mycket tacksam :)
//jakzu
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Mutter knäckare, annars typ borra bort den.
Helt Räser
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Bågfilsblad?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Då vill du väl helst ha upp hela pinnbulten, eller?
Polygrip eller rörtång isåfall, om du får tag om pinnbulten på nåt sätt.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

CaToXXo skrev:Då vill du väl helst ha upp hela pinnbulten, eller?
Polygrip eller rörtång isåfall, om du får tag om pinnbulten på nåt sätt.

Nej, förlåt om jag formulerade mig dåligt :) Det är själva muttern som jag vill på bort, men jag antar att den är gängpaj eftersom att muttern bara snurrar. Men jag ska prova förslagen som jag fick. Kan dock bli svårt att såga av den efter som att den sitter emot topplocket :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Jakzu skrev: Nej, förlåt om jag formulerade mig dåligt :) Det är själva muttern som jag vill på bort, men jag antar att den är gängpaj eftersom att muttern bara snurrar. Men jag ska prova förslagen som jag fick. Kan dock bli svårt att såga av den efter som att den sitter emot topplocket :)
Jo, jag mena att, eftersom det är gängpaj på pinnbulten (eftersom muttern bara snurrar) så behöver du ju byta ut den pinnbulten. Och då vill du ju förmodligen få loss den.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

Har ny lyckats få bort muttern, men har nu ett nytt problem. Vet inte hur jag ska få ut pinnbulten (har tagit av cylindern så finns ganska mycket plats). Den sitter som berget, så skulle vara glad ifall någon har en lösning :)
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest
Inlägg: 1015
Blev medlem: 21 oktober 2011, 23:31
Ort: Piteå

Inlägg av rexzo »

Jakzu skrev:Har ny lyckats få bort muttern, men har nu ett nytt problem. Vet inte hur jag ska få ut pinnbulten (har tagit av cylindern så finns ganska mycket plats). Den sitter som berget, så skulle vara glad ifall någon har en lösning :)
Du kan ju läsa tidigare svar! somsagt så använd polygrip eller rörtång som CaToXXo skrev
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Om du kommer åt kan du knacka rakt ner på pinnbultens ände med en hammare några gånger. Det kan hjälpa till att få loss skruvar som t.ex. oxiderat fast i gängan i aluminium. Sedan gäller en bra tång för att få grepp om pinnbulten.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
GasresarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 196
Blev medlem: 9 maj 2012, 22:00

Inlägg av GasresarN »

Be någon, eller om du är riktigt jädra händig, att knacka på pinnbulten samtidigt som du försöker få ur den med polygrip eller dylikt. Om du inte får grepp med diverse tänger kan du pröva att använda 2 st muttrar som låser varandra, använd sen en fast nyckel för på den undre muttern så lär det gå till slut. Våld löser det mesta...
mallgroda
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 juni 2008, 12:52
Ort: skövde

Inlägg av mallgroda »

Använd rätt verktyg till det du skall göra ex: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ar-191316/
Att bara bruka våld på saker löser inget utan man kan bara få fler fel att åtgärda :wink:
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Om inte pinnbulten är helt gängpaj kan du ta två muttrar och dra dom mot varandra sen skruvar du bara på den undre muttern så skruvas pinnbullten med.. :)

tror hasse har en guide på de ska kolla! :)

Gör som han gör vid 1:45 :)

http://www.youtube.com/watch?v=DTBzVzS9S_I
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Skriv svar