Derbi Senda koppling tar inte

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Derbi Senda koppling tar inte

Inlägg av Rangad »

Tja som (många andra) har mina Derbi Senda koppling slutat ta när det är kallt. Jag har sökt lite och folk svara b.la på moppenet och twostrokerider äsch låt den gå varm bara.

Jag har nyss bytt min växellådsolja så tycket att det kanke inte ska vara såhär. Måste jag byta lameller för att det ska sluta?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ofKA_CBR1u4[/youtube]
KeeZZee
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 3 september 2012, 21:49
Ort: Götene

Inlägg av KeeZZee »

Lamellerna klibbar ihop, pumpa några gånger på kopplingen när den är igång så blir det bra, det är normalt att dem gör det :)

ps: min gjorde så ett tag men helt plötsligt så försvann det :P
To make the imossible, possible you have to live your life at 100%
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Som sagt.. pumpa och gör några rejäla ryck alltså gasa och släpp kopplingen inte bara som på tomgång som du gjorde nu.. Så gjorde en polare.
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
Softis
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 mars 2013, 17:11

Inlägg av Softis »

Hej jag lånar tråden lite hoppas det är okej.


Jag har liknande problem med min Derbi Senda SR 98:a koppling tar om jag pumpar ett par gånger på kopplingen och varvar den lie så tar den men det smäller när jag lägger i växeln låter lilla. Den har vart sådan här länge den va så när kompisen köpte den även under sommaren i fjol. Vi bytte olja på den utan något resultat nu funderar jag på att riva kopplingen för att se om nått är fel kopplingen är ganska ny dock är en cykel/mopedaffär som gjort bytet i Uddevalla.

Kan lamellerna va dragna för hårt eller varför blir det så här så fort den är varm är den helt normal men min är sådan här sommar som vinter.
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

TechnoMen skrev:Som sagt.. pumpa och gör några rejäla ryck alltså gasa och släpp kopplingen inte bara som på tomgång som du gjorde nu.. Så gjorde en polare.
¨

var har du fått att man skall pumpa ifrån? det räcker med att hålla inne koplingen och gasa rätt mycket så brukar det släppa.
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

saile96 skrev:
TechnoMen skrev:Som sagt.. pumpa och gör några rejäla ryck alltså gasa och släpp kopplingen inte bara som på tomgång som du gjorde nu.. Så gjorde en polare.
¨

var har du fått att man skall pumpa ifrån? det räcker med att hålla inne koplingen och gasa rätt mycket så brukar det släppa.
Jag vet och jag ser till att alltid göra det men när man är ute med polarna, stannar och sen ska vi alla åka så får jag stå där i en minut och värma upp min växellåda och det är inte så kul när man är den enda utan trim av 10 personer och då menar jag faktiskt den enda då är alla andra på andra sidan stan innan jag kommit iväg!
Skriv svar