Sida 1 av 1
Kedjeproblem! Peugeot XPS
Postat: 2 april 2013, 20:10
av Akki
Tjena polarn har lite problem med sin hoj, Peugeot XPS. Ägt den nån månad och haft problem med att den är slö och seg som fasen, speciellt i backarna då den nästan dör ut om man inte ligger i 1:an, kanske 2:an beroende på lutningen...Vi har försökt o klura ut felet genom att bytt tändstift, kollat cylindern, bytt kolv dessutom då förra va sleten, rensat förgasaren, kollat luftfiltret, sotat ur röret, kollat reedsen, bytt olja och lite sånt smått och gått. Endå kvarstår det att moppen helt enkelt går dåligt.
Knappt man kommer upp i femmans växel på plan väg vilken den borde kunna prestera och emmelanåt kopplar den ur växel fast än man har lagt i den ordentligt. Särskilt i tvåan då kan den hoppa till neutralen utan att man ens pillar på kopplingen. Allt på hojen är original. 11/52 på dreven och pluggen sitter kvar samt munstycket stämmer med originalstorleken. Men gällande kedjen märkte vi att den har börjat slipa sönder ramen den har melllan, till och med gjort två hål i den och då undrar jag om vi måste byta dreven och hela kedjan och vad som är orsaken till detta..
här är en bild på möget:
Tacksam för tankar och ideér!

Postat: 2 april 2013, 20:34
av TSR`BakarN
Det där med kedjan är kanske att bakhjulet är snett?? för då kan kedjan nöta på ramen och på motorn/dreven, det bästa om du har pengar till det så köp nya drev o kedja!
Är du säker på att ni har gjort allting rätt?? när ni t.ex bytte kolv o.s.v. ?? kollat precis allting och det är som det ska vara ??
Postat: 2 april 2013, 21:09
av Akki
TSR`BakarN skrev:Det där med kedjan är kanske att bakhjulet är snett?? för då kan kedjan nöta på ramen och på motorn/dreven, det bästa om du har pengar till det så köp nya drev o kedja!
Är du säker på att ni har gjort allting rätt?? när ni t.ex bytte kolv o.s.v. ?? kollat precis allting och det är som det ska vara ??
Jaa alltså att allt sitter rätt är jag säker på och den är rätt inställd i förgasaren, stiftet visar oboy-brunt så oljemängden är de inget fel på, går igång på de första 5 kickarna efter den stått ett tag och den låter som den ska men den visar inte powern i sig. Det jag kom och tänka på när du sa att däcket kanske sitter snett så hade han ett kedjeskydd där bak innan som var halvt knäckt som inte längre fyllde nån större funktion så han plocka bort det. Kan ju vatt att den fått sig en smäll i ändan då polarn inte är första ägarn, hojen är en 06:a.
EDIT: Den gick lika illa före kolvbytet som efter fast att vi fick byta kolv var en annan historia..
Postat: 2 april 2013, 21:13
av TechnoMen
Jag tänker endast på att de är tung drevning men när jag tänkte efter så är ju inte 11/52 så tungt.. OM du inte väger 150+..
Har den bra komp förresten?? Cylinderloppet kanske inte är så fint..
Postat: 2 april 2013, 22:19
av G-son
Är moppen höjd, eller ändrad på nått annat liknande vis? Rätt normalt att kedjan börjar gå emot nånstans då. Han borde fundera på att smörja kedjan då och då, dendär rostiga stackaren kan inte ha sett så mycket som en droppe olja på evigheter.
Postat: 2 april 2013, 22:23
av Akki
TechnoMen skrev:Jag tänker endast på att de är tung drevning men när jag tänkte efter så är ju inte 11/52 så tungt.. OM du inte väger 150+..
Har den bra komp förresten?? Cylinderloppet kanske inte är så fint..
Haha naeh några 150kg+ behöver den inte lida av..Kompet har jag faktiskt inte kollat, kan ju va som du säger att loppet är för jävligt men det är tveksamt då han lämna in den på verksta för kolvbytet o för att se om de visste va felet var, fast de enda de gjorde var att byta kolv och ge han en fin kostnad på 5000 spänn för arbetet...
Tycker att de på verkstan även borde bytat cylindern om den nu var så illa gången då kolven hade skurit rejält, de borde iaf ha nämnt om de såg några skador. Själv har jag inte riktigt koll på skicket på cylindern men får väl ta en titt till att börja med
Postat: 2 april 2013, 22:29
av Akki
Erik_ skrev:Är moppen höjd, eller ändrad på nått annat liknande vis? Rätt normalt att kedjan börjar gå emot nånstans då. Han borde fundera på att smörja kedjan då och då, dendär rostiga stackaren kan inte ha sett så mycket som en droppe olja på evigheter.
Ja det stämmer, det såg man redan från början men ägaren innan sa att de inte va några problem alls..Vi ändra den iaf för nån vecka sen då han märkte att den hade börjat slipa i ramen som fan, håller med om att kedjan borde oljas något..
Postat: 2 april 2013, 22:42
av friberg
det med kejdan är att moppen är hög och kedjan tar i.
Postat: 3 april 2013, 04:40
av Xaxiz
Det man ser på bilden är att kedjan slipar ner svingen. På de flesta crossmopeder så sitter det ett kedjeskydd där som är till för att kedjan inte ska göra som den gjort nu å slipa ner svingen, fortsätter du köra utan kedjeskydd så lär svingen tillslut gå av.
Postat: 9 juli 2014, 12:31
av Xpressen
Någon som vet vart man kan köpa en ny sån? har oxå det problemet...
Postat: 9 juli 2014, 15:20
av emilnordman
Xpressen skrev:Någon som vet vart man kan köpa en ny sån? har oxå det problemet...
Kapa en ishockey-puck på mitten o slipa in ett spår för kedjan, funkar bra, jag borrade två hål på min och fäste med buntband
Postat: 9 juli 2014, 18:13
av G-son
Valfri återförsäljare för det märket tar hem originaldelar åt dig, bara att knalla in i butiken och snacka med dom.