Sida 1 av 1

liten "turbo" på moppe

Postat: 18 juni 2008, 22:22
av suzukits50x
hej vet någon om man kan köpa liten "turbo" till moppe?
eller om det finns något företag som säljer det?
Skulle sitta fint me turbo och dump :twisted:

Postat: 18 juni 2008, 22:37
av DaanDaan
kan bli jobbigt att sätta turbo på en moppe om de är en 2 takt i allafal, för då måste du göra ett konstgjort olje tryck.

Postat: 18 juni 2008, 22:39
av suzukits50x
DaanDaan skrev:kan bli jobbigt att sätta turbo på en moppe om de är en 2 takt i allafal, för då måste du göra ett konstgjort olje tryck.
Okej..kan inte så mkt om just motorer.

Postat: 18 juni 2008, 22:44
av Senda
Det krävs väldigt mycket kunskap för att turbokonventera, så tror inte att du borde ge dig på det än iaf :D

Postat: 18 juni 2008, 22:44
av Persson
då lägger ja till en fråga :oops:

är det lättare att göra det på en 4-takt ?

Postat: 18 juni 2008, 22:46
av DaanDaan
ja, i praktiken borde det vara de, för i en 4 takt finns redan olje trycket. men nu ska ja inte hålla ett föredrag, för ja e inte 100% säker. 8)

Postat: 18 juni 2008, 22:48
av Senda
Persson skrev:då lägger ja till en fråga :oops:

är det lättare att göra det på en 4-takt ?
Impulserna i avgasröret skiljer sig också eftersom 4-t inte har någon expansionskammare, därför blir det ännu svårare på en 2-t

Postat: 18 juni 2008, 22:50
av Persson
Senda skrev:
Persson skrev:då lägger ja till en fråga :oops:

är det lättare att göra det på en 4-takt ?
Impulserna i avgasröret skiljer sig också eftersom 4-t inte har någon expansionskammare, därför blir det ännu svårare på en 2-t
okey, låter nästan värt att testa 8)

Postat: 18 juni 2008, 22:56
av T-J
fungerar inte på 2takts motorer

men på 4takts motorer fungerar det

och då ska det vara en riktig turbo+ egensvetsat rör, oljekylare osv
och ingen elturbo som folk tror fungerar

Postat: 18 juni 2008, 23:04
av DaanDaan
T-J skrev:fungerar inte på 2takts motorer

men på 4takts motorer fungerar det

och då ska det vara en riktig turbo+ egensvetsat rör, oljekylare osv
och ingen elturbo som folk tror fungerar



det med att de inte går på 2 takt e faktiskt en lögn de finns några som har lagt turbo på en vespa, frågan e bara hur dom har gjort.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo[/youtube]

Postat: 18 juni 2008, 23:13
av Senda
Det funkar på 2-t men då måste man kunna sin sak

Postat: 19 juni 2008, 08:48
av suzukits50x
Senda skrev:Det krävs väldigt mycket kunskap för att turbokonventera, så tror inte att du borde ge dig på det än iaf :D
ne men asså min farsa är rätt duktig på motorer och sånt.
På våran 240 har han bytt motor nästan helt själv 8)

Postat: 19 juni 2008, 09:07
av eriksson2k
det har farsan gjort på 20-25 bilar. inga problem me att byta motor
wtf.

Postat: 19 juni 2008, 09:19
av dete50ex
DaanDaan skrev:
T-J skrev:fungerar inte på 2takts motorer

men på 4takts motorer fungerar det

och då ska det vara en riktig turbo+ egensvetsat rör, oljekylare osv
och ingen elturbo som folk tror fungerar



det med att de inte går på 2 takt e faktiskt en lögn de finns några som har lagt turbo på en vespa, frågan e bara hur dom har gjort.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo[/youtube]
Fan vilket gött turbodrag :lol:

Postat: 19 juni 2008, 11:12
av felix123
suzukits50x skrev:
Senda skrev:Det krävs väldigt mycket kunskap för att turbokonventera, så tror inte att du borde ge dig på det än iaf :D
ne men asså min farsa är rätt duktig på motorer och sånt.
På våran 240 har han bytt motor nästan helt själv 8)

wow du är verkligen helt dum i huvet :shock:

Postat: 19 juni 2008, 12:06
av suzukits50x
felix123 skrev:
suzukits50x skrev:
Senda skrev:Det krävs väldigt mycket kunskap för att turbokonventera, så tror inte att du borde ge dig på det än iaf :D
ne men asså min farsa är rätt duktig på motorer och sånt.
På våran 240 har han bytt motor nästan helt själv 8)

wow du är verkligen helt dum i huvet :shock:
Fan dra åt helvete! :evil:

Postat: 19 juni 2008, 13:01
av eriksson2k
jävla snorunge du säger att du inte kan så mkt om motorer så lägg ner me att du ska försöka ha på en turbo på moppen :S

Postat: 19 juni 2008, 13:13
av MarcusAndersson
Du suzuki du behöver inte vara kaxig men ni grababr behöver inte dummerförklara han alla har varigt n00bs!

Postat: 19 juni 2008, 14:43
av suzukits50x
MarcusRRX skrev:Du suzuki du behöver inte vara kaxig men ni grababr behöver inte dummerförklara han alla har varigt n00bs!
kejj men ursäkta då!!!!!!

Postat: 22 juni 2008, 18:48
av Fager
Som tidigare sagt är det svårt att turbokonvertera motorer. fyr-taktare är svårt, två-taktare ännu svårare. Att byta motor på en 240 "nästan helt själv" har ju inget med att turbokonvertera en moped att göra.
Som tidigare sagt så är det just det med oljetryck som borde vara svårt. Samt att en en cylindrig 50ccs moppe inte slår så jämt för att turbon skall ha ett konstant flyt. Utan den komemr att puffas på "då och då" av avgaserna, en turbo behöver ett jämt flöde för att fungera bra.
bara för att ytterligare gå ner på basics så används turbon till att med hjälp av avgasströmmen trycka in mer bränsle i cylinder för att kunna förbränna mer.

Jag tycker du borde ge upp projektet, dels komemr det inte ge sådär fruktansvärt mycket mer effekt, det komemr ge skillnad men itne så mycket man kan hoppas på. Och om du ville ha det för att använda det som en penisförlängare så köp ett lustgas kit istället, bättre effekt och lättare. Billigare också skulle jag tro. Och om det var "dump" ljudet du ville ha skaffa ljudet på mobilen och koppla till högtalare :lol:

Postat: 23 juni 2008, 10:52
av Rasmus
Fager skrev:Som tidigare sagt är det svårt att turbokonvertera motorer. fyr-taktare är svårt, två-taktare ännu svårare. Att byta motor på en 240 "nästan helt själv" har ju inget med att turbokonvertera en moped att göra.
Som tidigare sagt så är det just det med oljetryck som borde vara svårt. Samt att en en cylindrig 50ccs moppe inte slår så jämt för att turbon skall ha ett konstant flyt. Utan den komemr att puffas på "då och då" av avgaserna, en turbo behöver ett jämt flöde för att fungera bra.
bara för att ytterligare gå ner på basics så används turbon till att med hjälp av avgasströmmen trycka in mer bränsle i cylinder för att kunna förbränna mer.

Jag tycker du borde ge upp projektet, dels komemr det inte ge sådär fruktansvärt mycket mer effekt, det komemr ge skillnad men itne så mycket man kan hoppas på. Och om du ville ha det för att använda det som en penisförlängare så köp ett lustgas kit istället, bättre effekt och lättare. Billigare också skulle jag tro. Och om det var "dump" ljudet du ville ha skaffa ljudet på mobilen och koppla till högtalare :lol:

Kan man kalla de där en kompressor? :oops: :oops:

i och med att man laddar med typ 2 bar lr så?

Postat: 24 juni 2008, 00:33
av G-son
Turbo är kort för turbokompressor. Enda skillnaden från det som i dagligt tal kallas kompressor på motorer är varifrån kraften som driver den kommer.

Postat: 24 juni 2008, 10:00
av Rasmus
Erik_ skrev:Turbo är kort för turbokompressor. Enda skillnaden från det som i dagligt tal kallas kompressor på motorer är varifrån kraften som driver den kommer.
aha ok tack.