Tjena! Har alltid haft lite problem med mina bromsar och nu har det blivit lite mer problem.
Köpte ett par begagnade efter lite krångel och nu är det så att jag har väldigt mycket problem med att få in kolvarna längst in så att jag kan stoppa i ny belägg. Hur ska jag gå tillväga ? Har kollat lite på hasses guide men mina sitter verkligen stenhårt.
Bromsnippeln har också rostat fast någon som vet något bra sätt att fixa det eller måste jag byta ok? Har ett gammalt ok men packningar och kolvar i det är helt värdelöst, Är det billigt att byta?
Funderar lite på att lämna in skiten på en verkstad så att dom får fixa det så får det kosta vad det kostar men det kanske är onödigt ?
EDIT: Bromsarna har inte legat rakt på skivorna så det har blivit djupa spår i skivorna så dom måste troligen också bytas
Om det är självaste bromskolven du vill ha tillbaka så kan du ta och öppna upp där du fyller på olja vid ramen (om det är bak) och sedan ta en pollygrip och helt enkelt pressa tillbaka den!
Catoxxo sa det till mig för nån månade sen och så testade ja gdet senare på min mc. Och det funkade hur bra som helst!
Men vet dock inte om det var det du tyckte va felet eller inte.
littlebennyboi skrev:Jag har testat det också men dom sitter verkligen stenhårt.
Någon som vet vad det kan gå på om man lämnar in det?
finns verktyg för detta även om en polygrip funkar bra.
de gäller att man trycker in kolven rakt. om den sätter sig på sniskan så blire svårt att trycka in kolven. du kan testa att lossa på luftnippeln på oket.
Lennart Tuning
Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!
Som Lennart sa så går det nästintill inte att få in kolvarna om dom lägger sig lite på sne. Jag gjorde detta igår på min DRD när mina kolvar inte ville gå in på ena framoket, så jag la en mutter i kolv hålet och sedan kunde jag få en rak yta att trycka på. När jag hade lagt muttern där i så fick jag en plan yta som jag kunde trycka ner kolvarna med. Smörjde upp och upprepade ett antal gånger.
I värsta fall får du ta bort beläggen, och bromsa så att kolvarna ploppar ut. Då får du rengöra allt vad du kan och sätta dit dom. Det jobbiga med detta är dock att du kommer behöva bygga upp broms trycket från 0 igen, vilket är jobbigt och tar tid.
Senast redigerad av Roxxen96 den 10 mars 2013, 12:23, redigerad totalt 2 gång.
Värm upp oket ordentligt (hjälper bl.a. genom att aluminumen i oket expanderar mer än stålet i nippeln), knacka några gånger på nippelns ände (kan få nippeln att röra sig en aning så den börjar lossna), sedan tar du helt enkelt i för kung och fosterland med ett bra verktyg och hoppas på det bästa. Antingen lossnar nippeln eller så går den av. Det kan gå borra ur och ha sig... men hur mycket jobb är det värt att lägga på ett gammalt ok när ett nytt trots allt inte kostar någon förmögenhet?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Värm upp oket ordentligt (hjälper bl.a. genom att aluminumen i oket expanderar mer än stålet i nippeln), knacka några gånger på nippelns ände (kan få nippeln att röra sig en aning så den börjar lossna), sedan tar du helt enkelt i för kung och fosterland med ett bra verktyg och hoppas på det bästa. Antingen lossnar nippeln eller så går den av. Det kan gå borra ur och ha sig... men hur mycket jobb är det värt att lägga på ett gammalt ok när ett nytt trots allt inte kostar någon förmögenhet?
Macko96 skrev:Om det är självaste bromskolven du vill ha tillbaka så kan du ta och öppna upp där du fyller på olja vid ramen (om det är bak) och sedan ta en pollygrip och helt enkelt pressa tillbaka den!
Catoxxo sa det till mig för nån månade sen och så testade ja gdet senare på min mc. Och det funkade hur bra som helst!
Men vet dock inte om det var det du tyckte va felet eller inte.
Kul att du vågade lita på mig, och att det funkade.
littlebennyboi skrev:Luftnippeln på mitt ok sitter helt fast rostad känns det som har dragit med spärrskaft men det går verkligen inte
Någon som har något tips? Kan man typ borra sönder den och sen byta ut den eller något ?
Ringnyckel på och knacka på nyckeln med slägga, så att det blir som stötar? Det brukar hjälpa ibland. Riktigt jobbigt om du inte får loss den kan jag säga dig.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Macko96 skrev:Om det är självaste bromskolven du vill ha tillbaka så kan du ta och öppna upp där du fyller på olja vid ramen (om det är bak) och sedan ta en pollygrip och helt enkelt pressa tillbaka den!
Catoxxo sa det till mig för nån månade sen och så testade ja gdet senare på min mc. Och det funkade hur bra som helst!
Men vet dock inte om det var det du tyckte va felet eller inte.
Kul att du vågade lita på mig, och att det funkade.
littlebennyboi skrev:Luftnippeln på mitt ok sitter helt fast rostad känns det som har dragit med spärrskaft men det går verkligen inte
Någon som har något tips? Kan man typ borra sönder den och sen byta ut den eller något ?
Ringnyckel på och knacka på nyckeln med slägga, så att det blir som stötar? Det brukar hjälpa ibland. Riktigt jobbigt om du inte får loss den kan jag säga dig.
Får kolla om jag hittar någon ringnyckel som funkar har inte så mycket verktyg i garaget mest skräp faktiskt Dom riktiga grejerna är på landstället