varvar som fan vid start

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Peterlindgren_1992
Elmoped

varvar som fan vid start

Inlägg av Peterlindgren_1992 »

hej jag och min kompis har precis byggt ihop våran moped men när vi startar den så varvar den som fan och när man kör så fort man kopplar varvar den som fan igen.. vad e fel? vi har luftat kylsystemet så gott vi kan.. kan någon ge oss lite tips?=)
Användarens profilbild
Victor
Svårstartad skrothög

Inlägg av Victor »

tomgångsskruven ;D
Användarens profilbild
Beta_rr04
Svårstartad skrothög

Inlägg av Beta_rr04 »

tjuvluft vid förgasaren, kolla packningarna. på min så hade förgasaren lostnat lite gran från insuget så där va en minispringa som det kom luft ifrån. o har du testat skruva ner tomgången o luftskruven?;)
Användarens profilbild
Victor
Svårstartad skrothög

Inlägg av Victor »

Beta_rr04 skrev:tjuvluft vid förgasaren, kolla packningarna. på min så hade förgasaren lostnat lite gran från insuget så där va en minispringa som det kom luft ifrån. o har du testat skruva ner tomgången o luftskruven?;)
jo som sagt det är nog luftskruven eller tomgången om du inte redan har kollat ;)
Peterlindgren_1992
Elmoped

det e inte det, allting sitter var så på våran puckel med.. sen helt plötsligt funkade den:S
Peterlindgren_1992
Elmoped

den tar inte tjuvluft när man kör utan bara när man kopplar förstår ni?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Peterlindgren_1992 skrev:den tar inte tjuvluft när man kör utan bara när man kopplar förstår ni?

tar den tjyvluft, så tar den tjyvluft hela tiden ;) . Men när du släpper kopplingen så bromsar du motorns tomgång så då märks de inte....

Men kolla så gaswiren inte har hängt sig... Har hänt för mig att den hoppat ur på förgasaren och fastnat på kanten... Wiren kan också ha blivit urgängad uppe vi gashandtaget så den hänger lös...

alltså: för spänd vajjer kort sagt ;)

Annars: skruva ut tomgångsskruven så långt de går... Skruva in luftskruven också om de nu ska behövas så får du se om de hjälper...
Annars plocka isär och kolla om inte nånting har fastnat i trotteln som gör att den fastnar i öppet läge

Kolla tjyvluft men de har du ju redan gjort ;)

annars vettefan kommer inte på nå mer som kan strula nu ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Peterlindgren_1992
Elmoped

tack bensinkalle:) bra med lite råd som man vet kan funka haha.. ne men jag har funderat på att det e något med kylarvattnet att göra, har hittat ett ställe där det kan komma tjuvluft. men vi hade råkat slänga i spolarvätska istället.. tänkte att det kan ha blivit en hög eldexplotion elle nått:S men men vi ska kolla ska prova förgasaren det med förgasaren du sa.. men hade ju samma gaswire på puckel sendan och den gjorde lika dan vid starten (efter vi plockat ihop den) sen började den funka.. samma gaswire bara olika förgasare.. och gashandtag o allting e samma. så det tror jag inte på.. ska prova det med tjuvluft.. ifall Kylsystemet inte är riktigt luftat hur ska jag göra då tänkte ifall det kommer tjuvluft in i vattenpumpen?:S
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Peterlindgren_1992 skrev:tack bensinkalle:) bra med lite råd som man vet kan funka haha.. ne men jag har funderat på att det e något med kylarvattnet att göra, har hittat ett ställe där det kan komma tjuvluft. men vi hade råkat slänga i spolarvätska istället.. tänkte att det kan ha blivit en hög eldexplotion elle nått:S men men vi ska kolla ska prova förgasaren det med förgasaren du sa.. men hade ju samma gaswire på puckel sendan och den gjorde lika dan vid starten (efter vi plockat ihop den) sen började den funka.. samma gaswire bara olika förgasare.. och gashandtag o allting e samma. så det tror jag inte på.. ska prova det med tjuvluft.. ifall Kylsystemet inte är riktigt luftat hur ska jag göra då tänkte ifall det kommer tjuvluft in i vattenpumpen?:S
men duvet är gaswiren lite slapp så kan den hoppa ur av sig själv... Du kan gänga av den när du lirkar på skyddet uppe vi gasrullen också ^^

Motorn ska inte varva bara för att de ä luft i kylarsystemet. Isåfall skulle ju alla moppar man bytt kylarvätska i börja tokvarva men de har aldri hänt mej iaf.....

O kommer de tjuvluft vi vattenpumpen skulle de rinna ut vatten... de skulle inte suga in luft där iaf ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Peterlindgren_1992
Elmoped

jaa men gaswiren funkar hela tiden vanligt alltså trottelsnålen och det åker upp när man gasar det e typ 3 mm mellan rum på gaswiren
Låst