Att ha en rätt justerad variator handlar om att hålla motorn vid det varv där den ger mest effekt.
En tumregel är att lättare variatorvikter ökar motorns varv och tyngre vikter sänker det,
tyngre vikter skapar även en högre centrifugalkraft.
Man kan även säga att lättare vikter växlar snabbare än tyngre vikter gör
Tryckfjädern ser till att rätt tryck ges på det bakre drivpaketet så att drivremmen inte slirar, detta tryck måste balanseras med centrifugalkraften som det främre drivpaketet skapar.
För mycket tryck leder till att man tappar motoreffekt (på samma sätt som om din cykelkedja är för hårt spänd),
samt att drivrem och övriga delar slits ner snabbt.
För lite tryck leder till att moppen tappar kraft i uppförsbackar när remmen börjar "slacka" (remfladder) eller att remmen slirar när du kör
Kopplingsfjäderns inverkan är nästan enbart i start ögonblicket hårda fjädrar låter motorn varva upp innan den slår till och börjar driva.
Mjuka fjädrar griper in tidigare och ger en mjukare start.
Hur gör man enklast för att balanserar sin CVT ?
Ett enkelt och bra sätt är att testköra!
Mät upp en sträcka och testkör med olika setup.
läs mer i länken nedan
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... t=variator