(2.1) Projekt DT50MX - tacopaj

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

(2.1) Projekt DT50MX - tacopaj

Inlägg av tacopaj »

DEL 2
Bild

Kort Info
[spoiler]Tjena TSR, ni som har hängt här lite längre kommer säkert ihåg mitt Projekt, jag slutade updatera (även fast det kom hem paket) för att jag tröttnade Gör ett nytt försök[/spoiler]
Idéer
[spoiler]*Byta/ta bort framkåpan
*höja bak?
*byta motor (Nuvarande är inge mycket att hänga i granen)
*Mer trim
*byta däck
*svarta fälgar
*Ge den ett personligt stuk

OBS: Detta är ingen "att göra lista" det är bara idéer[/spoiler]

Måste göras
[spoiler]*Fixa kopplingen
*Få motorn att gå bra/byta ut
[/spoiler]

08/01-2014
Har fixat förgasaren, den går inte riktigt igång- wow vilken nyhet!!

Video (Kompis kickar, bara startgas i videon)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1zX2wdwNQJg[/youtube]

Förgasarpill (så ser motorn ut)

Bild

Småredigerad

Bild

DEL 1
[spoiler]Tja tänkte lägga upp lite här vad som ska göras med min moppe så läs igenom det och lägg en kommentar! :)

Historia: köpte den förra året den 6 augusti. den var relativt fräsch och hel då men saker behöver förändras som sagt. Jag har kört ganska mycket med den.

Mål: att lära mig nya saker och ha roligt och köra! och att få den att bli starkare och gå lite snabbare :)

på gång (/)
klart: (X)
inte köpt: ( )

ny kedja: (X)
ny stänkskärm: (X)
kolvring: (X)
lacka om stänkskärmen till svart (X)
ev. lacka om kick ( )
köpa sprayfärg (X)
nytt crossdäck bak ( )
ny förgasare 16mm (X)
nytt insug (X)
fixa gasvajer (X)
köpa ett fiddyluftfilter på biltema (X)
högkomptop. (X)
MT5 lyktkåpa+insats! ( ) PMa mig om du har det, inget trasigt eller defekt
Luhao krök (X)

KOM MED TIPS OCH FÖRSLAG HUR JAG SKA GÖRA! :)

bilder
[spoiler]
Bild
stänkan
Bild
kedjan
Bild
[/spoiler]

Bilder!
[spoiler]
Bild
mopeden nu
Bild
motorn utan cylindern, ganska skitigt men ska tvättas :)
Bild
gamla stänkan som är bortskruvad nu
Bild
mätaren. tändningslåset är borta för det var trasigt
Bild
bakdäcket som lever på sista hoppet :lol:
[/spoiler]

Update 1
[spoiler] Hej igen! nu har jag köpt sprayfärg och jag undrar om den funkar till det här, det står "...kan användas till hobbyarbete med matierial som trä, glas, keramik och metal..."
Bild
ska jag använda våtslippapper innan lackering? det står det på burken men vill vara säker :wink:

andra frågan, vad ska sitta här? f.d kompisen tog bort den och saken som sticker ut snurrar när man kickar.
Bild

det lutar mot att köpa ett nytt kolvkitt som passar till 50 sport, likabra tänker jag när jag ändå måste ha nya kolvringar :roll: .

KOM IGÅG ATT GE MIG RÅD! FLERA HJÄRNOR ÄR BÄTTRE ÄN EN! :wink:

PS. har någon en förgasare till salu? :) PMa mig isf! :) [/spoiler]

Update 2

[spoiler]
tjena allihopa, var på jula och biltema idag och köpte lite färg å våtslippapper och nya handtag. jag har tagit bilder på cylinder o röret o lite annat. kedjan som jag köpte är inte monterad än men stänkskärmen är det och det blev mycket snyggare!, dock har jag ingen bild på den :/
sen har jag slipat ner dom där "värmeskydden" eller vad man ska säga som sitter på avgasröret, jag kände för att lägga på ny svart färg på dom. :)jag har även monterat nya led-blinkers fram som jag hade hemma :) vissa bilder är lite otydliga men men... :P
kommentera ;)
Bild
röret som ni ser är väääldigt...stort? :lol:
Bild
cylindrarna
Bild
framdrevet storlek 11
Bild
Bild
nya blinkers ;)
Bild
gasrullen, kanske måst eköpa ny :/ sjukt sliten
Bild
Bild
jag måste slipa mera va? :P
Bild
låt bilden tala ;)

Det blir nog att köpa den här förgasaren framöver :) :) :) [/spoiler]

Update 3!
[spoiler]
Nu har jag kommit så långt som att lackningen är klar, resultatet duger väl ;P jag monterade nyss cylindern, 5halva ;) jag väntar på att beställa en 16mm förgasare och ett passande insug :) jag har även besparat mig pengar eftersom jag tog gasrullen från min reserv-dt ;) min brors gamla som blev stulen och kvaddad :evil: :cry: och gasvajern är inte så mkt att ha längre så jag kanske ska göra en ny som inte har en delning. som ni ser så har jag lagt till nya saker i listan om ni scrollar upp :)
jag har tagit bilderna med mobilen så dom e rätt så dåliga :?

Bild
det blev en repa när jag flyttade moppen efter monteringen :evil:
Bild
bild när jag hade grundat :)
Bild
nya handtaget på :D
Bild
cylindern på :)
Bild
bild när skärmen e lackad och monterad :)

senså kommer vi till ett problem, nånting är fel med kopplingen. den tar typ inte :? jag ska fortätta kolla lite på sprängskisser och jämföra så allting är rätt monterat, här är lite bilder :P
Bild
tryckstången som ni ser
Bild

:) kommentera vad du tycker :) [/spoiler]

Liten Update 4!
[spoiler]
var på biltema å köpte ett fiddyluftfilter, och jag har beställt en förgasare och insug 16mm! så nu går jag och väntar på att ta ut det paketet, dock inte fören om 13 dagar då jag har pengar :P
Bild
Kedjan är inte monterad för jag har ingen brytare eller nå sånt, och jag e på tok för lat för å börja fila bort nå länk ;P men jag kanske får låna en av en kille ;)
Listan är updaterad, och jag har ju tänkt framöver att byta bakdäck, baklampa och göra nåt åt framlyktan men det kommer :)
Sen blire väl att palla sig till Jula å köpa lite olja å så men det kommer i nästa update! :)

:!: Glöm inte att kommentera för det blir roligare då! Förslag upskattas :) [/spoiler]

Update 5!
[spoiler]
tjena, hade skrivit en hel update sen så loggades jag ut när jag skulle posta så nu lägger jag bara upp bilderna igen och skriver lite smått :evil:
jag har iaf vart ute å pillat med moppen idag och tagit lite kort på det...
Bild
lampan av
Bild
röret på
Bild
Bild
ni ser..
Bild
hållt på å ryckt lite sladdar som var dåliga plus att det verkar vara nå glapp nånstans till blinkersen
Bild
vad tror ni? skriv! ska på med en sån här sen..
Bild
mätarställning

så det var väl allt ;) kommentera :) [/spoiler]

Update 6
[spoiler]
Tjena allihopa, hoppas ni följer updateringarna :) idag har jag skruvat mest med bakskärmen och så. jag märkte även att den förra förgasaren var en 16 mm :( har jämt trott det var en 20mm eftersom den drog fett mycket soppa...plus att jag tror det stod så i annonsen :shock: vilket oxå innebar att jag beställde ett onödigt insug! <:/
Bild
tycker ni att jag ska behålla Str8 dekalen på skärmen?
sen den där metal "plattan" som sitter under plastskärmen, behöver jag ens ha kvar den? det är bara blinkers som ska sitta på den vilket inte jag ska ha..
Bild
Bild
lacksläpp All over the place! :o :roll:

glöm inte att kommentera! [/spoiler]

Update 7!
[spoiler]
tjena! idag hämtade jag paketet med förgasaren å insuget, dock hade jag inte behövt köpa ett till insug :( kom jag på efteråt....
men här kommer lite bilder :)
Bild
från trimbutiken.se :)
Bild
So new...cant..stop...look at it! D:
Bild
ta-da!!
_______
och så har jag ju en reserv Dt50 som jag har tagit delar från och så, det var min brors moppe som blev stulen å kvaddad :evil: :evil: :cry:
jag tog en titt på cylindern å toplocket på den å så ser jag att det står "K-star" det är väl hög komp. top va? börjar få misstankar om mer trim än vad jag redan visste att det satt på =_= nån som vet om det är hög komp.??
Bild
Bild

sen så tog jag bort klistermärket som satt på stänkan och där satt det visst ett hål som döljdes! :x
Bild
....
Bild
Hi there! :roll:

KOMMENTERA!!!

Tilägg..
Nu har jag kollat båda topplocken bredvid varandra och man ser tydligt att det topplocket som jag alltid har kört med är lite djupare, så det är original och det andra topplocket går inte lika djupt, så det var högkomp. :)
Och det är monterat nu :twisted:

edit: la till mål och updaterade att göra listan [/spoiler]

Update 8!
[spoiler]
tjena, har inte hållt på allt för länge idag men har ialla fall skruvat fast reedventilen och insuget, förgasaren lite halvt (läs nedan)
Sen så lämnade jag (eller rättare sagt pappa..) kejdan på en svetsverkstad i närheten som fick kapa den, jag fick hem den idag och länged blev perfekt! :D monterat och klart! jag håller på å sätta fast förgasaren men den ena skruven sitter lite trångt tycker jag, det är svårt å skruva fast den..
Bild
Bild

Det artar sig!!

Bild

bonusbild på våårsooolen :)
Bild [/spoiler]

Update 9!!
[spoiler]
tja tsr! nu e själva motorarbetet klar med moppen och jag har försökt att starta den! jag tankade den igår och jag ägnade hela dagen igår till att skruva ihop kopplings mekanismen, kickmekanismen, förgasaren och gasvajern :) men den vill inte starta för den får ingen gnista, bensin får den. tändstiftet är helt nytt, jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att få den att ge gnista :? :?:

btw, jag har pillat massor med kickmekanismen och allting sitter rätt men kicken fjädrar ändå inte tillbaka :!: :!: :cry: :evil:
jag har inga bilder den här ggn :(
Hjäääälp!!![/i] [/spoiler]

Update 10!
[spoiler]
tja!! Nu har jag startat den!! :D :D bra början på helgen!! :D
den har ingen tomgång, man måste hålla in gasen för att den inte ska dö, jag har skruvat in tomgångskruven så långt det går men det hjälper inte, måste jag köpa större/mindre munstycke? eller löser det det sig om jag flyttat trottelnålen? tacksam för snabbt svar! :D

Edit: den är starkare nu med 5,5hk cylinder och högkomptop men tophastigheten är jag osäker på. härlig känsla när man känner ännu mer av det där draget i accelerationen :D [/spoiler]

Update 11!
[spoiler]
Jag har tagit förarbevis 30 moppe nu, hade 26 enkla frågor och jag hade 1 fel på provet! :) Så nu kör man lagligt ;)
men idag har jag monterat på det gamla fyrkantiga baklyset, under stänkskärmen så det ser ganska diskret och snyggare ut. så jag struntar i biltema lampan. jag tog en bild på fästena jag gjorde :)
Bild
nu ska jag bara fixa så bromslampan lyser.. glöm inte att kommentera nu :)

är det någon som har en MT5 lyktkåpa och en lyktinsats som jag kan köpa billigt? :) PMa mig! [/spoiler]

Update 12!
[spoiler]
tjena nu kommer en till update.. jag har satt på fiddyfiltret nu och det gamla filtret (tror det var ett powerfilter) det var skitdåligt. det släppte in mycket små damm/sandkorn så moppen började apa sig.. men det löste sig med det nya filtret :) (y) Jag la även till "luhao krök" i att göra listan, det är så att jag fick med en sån när jag köpte moppen men jag visste inte att det var ett trimrör, iaf jag skruvade på det och jag fick modifiera stänkskärmen lite med värmepistol för den inte skulle ta i. jag startade och det blev ett helt nytt ljud, hehe :twisted: men moppen vill verkligen inte gå över 40 på mätarn..vad borde den göra med min setup? :?: kan tilläga att det blev ett annat drag i moppen med nya röret :)

har någon en MT5 lyktkåpa+lyktinsats över? som jag kan köpa billigt?? [/spoiler]

liten Update 13
tja har inte mekat med den så mycket längre för nu kör jag. även i skogen 8) men jag hade ett 13kugg drev hemma som jag satte på för ett tag sen, så nu toppar den 50km/h :) -Edit: den toppar 55
Bild
Jag söker fortfarande en mt5 lykta!! :!: PMa om nån har!! har satt på nya kedjesträckare bak, hade även sånna hemma. :)
Bild
nästa grej är väl att köpa crossdäck. borde jag passa på då att lacka fälgarna svarta?? eller vad tycker ni? jag tycker det skulle bli mycket snyggare 8)

Hoppas ni gillar detta projekt och skriv gärna nånting också :)[/b][/spoiler]
Senast redigerad av tacopaj den 10 januari 2014, 17:51, redigerad totalt 45 gång.
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Iso97
Elmoped

Inlägg av Iso97 »

kommer följas!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

blir nog bra, ska följas! :)
adamwestman
Svårstartad skrothög

Inlägg av adamwestman »

Kan nog bli bra! 8) Men du ska nog lägga upp bilder innan nån modd låser tråden. :(
Användarens profilbild
mrxbruden
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av mrxbruden »

följer :)
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

tack! glad jag blir :D
Bild
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

kan du inte lägga upp någon bild på moppen med? :D
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Persson97 skrev:kan du inte lägga upp någon bild på moppen med? :D
edit: Nu finns det bilder! :)
Bild
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

Blir nog jäkligt bra :D
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

update :)
Bild
Användarens profilbild
ts_jonte
Elmoped

Inlägg av ts_jonte »

Najs projekt kommer följas. Undrar vara vrf du ska sätta dit en 20mm fögg på en 5halva? Kommer bara dricka ännu mer bensin och det är inte billigt.Har orginal på min suzuki med 5halva å proma rör å ett 80 munstycke å den orkar iaf 70-75 å då äre 16,5 mikuni original :D

Å sen om du ska köpa ny kolv så ska du köpa en original kolv då det är samma diameter :wink:

Mvh
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Tack för hjälpen, jag hade 20mm fögg innan..men äre lika bra att sätta på en original
fögg då? :)
Bild
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

ts_jonte skrev:Najs projekt kommer följas. Undrar vara vrf du ska sätta dit en 20mm fögg på en 5halva? Kommer bara dricka ännu mer bensin och det är inte billigt.Har orginal på min suzuki med 5halva å proma rör å ett 80 munstycke å den orkar iaf 70-75 å då äre 16,5 mikuni original :D

Å sen om du ska köpa ny kolv så ska du köpa en original kolv då det är samma diameter :wink:

Mvh
kan du länka en original kolv? :)
Bild
bonnaracing
Svårstartad skrothög

Inlägg av bonnaracing »

axeln som snurrar, det ska sitta en oljepump där
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

bonnaracing skrev:axeln som snurrar, det ska sitta en oljepump där
okej, jag blandar i bensinen så behöver ingen oljepump. Men om du ser på bilden, ska.det sitta något mer där för att allting ska funka?
Bild
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Skulle någon kunna svara på min fråga om färgen och slippapper? :) Tack!
Bild
Användarens profilbild
ts_jonte
Elmoped

Inlägg av ts_jonte »

gå in på www.trimbutiken.se han har bra saker och brakvalité på sina saker

ska du lacka seriöst eller tattigt?

en burk räcker iaf inte du behöver 2st iaf å den färgen borde funka men tänk på ifall du ska klarlacka så MÅSTE du köpa samma märke som färgen.

angående slipning så räcker det att dra över med ett 200 å sen gå över till våtslip och rengör noga.

kolla gärna hassses guide på att lackera perfekt guide

mvh
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

ts_jonte skrev:gå in på www.trimbutiken.se han har bra saker och brakvalité på sina saker

ska du lacka seriöst eller tattigt?

en burk räcker iaf inte du behöver 2st iaf å den färgen borde funka men tänk på ifall du ska klarlacka så MÅSTE du köpa samma märke som färgen.

angående slipning så räcker det att dra över med ett 200 å sen gå över till våtslip och rengör noga.

kolla gärna hassses guide på att lackera perfekt guide

mvh
nej asså det ska inte vara nå super seriöst och eftersom det är typ första gången så blir det som det blir, men jag ska försöka göra så bra jag kan utav det, och min budjet :roll:

slipning: jo jag fick svar på det i chatten tidigare men tack ändå :)
Bild
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Update!
Bild
Användarens profilbild
Karlsson_98
Avstängd

Inlägg av Karlsson_98 »

ser bra ut! ;)

min polare håller oxå på att renovera en dt50mx :D
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

xDT50Rx skrev:ser bra ut! ;)

min polare håller oxå på att renovera en dt50mx :D
jasså vad najs :) tack föresten :) :)
Bild
Användarens profilbild
***MATTE***
Svårstartad skrothög

Inlägg av ***MATTE*** »

ser fint ut ska följas :D har med en gammal dt mx här hemma ;) kan säga att jag inte tycker min drar mycket bensin med 20mm förgasare. men optimalt är 16.5mm förgasare med 5.5hk cylinder ;)
"Basen ska inte höras... den ska KÄNNAS!"

köp! http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... -trim-dt-/
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

***MATTE*** skrev:ser fint ut ska följas :D har med en gammal dt mx här hemma ;) kan säga att jag inte tycker min drar mycket bensin med 20mm förgasare. men optimalt är 16.5mm förgasare med 5.5hk cylinder ;)
okey men det är ju bra att den inte är så törstig då :) kul att du följer :)
ska din dt också fixas eller? pm:a gärna en bild skulle vara kul att se den ;)
Bild
Användarens profilbild
***MATTE***
Svårstartad skrothög

Inlägg av ***MATTE*** »

tacopaj skrev:
***MATTE*** skrev:ser fint ut ska följas :D har med en gammal dt mx här hemma ;) kan säga att jag inte tycker min drar mycket bensin med 20mm förgasare. men optimalt är 16.5mm förgasare med 5.5hk cylinder ;)
nej har inte orken att gör något på den ;) har bild i galleriet :)

Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

***MATTE*** skrev:
tacopaj skrev:
okey en du kör en nyare dt nu va? med tanke på din profilbild :)
Bild
Användarens profilbild
***MATTE***
Svårstartad skrothög

Inlägg av ***MATTE*** »

tacopaj skrev:
***MATTE*** skrev:
tacopaj skrev: okey men det är ju bra att den inte är så törstig då :) kul att du följer :)
japp kör en dtr 02, men kör med andra dtn med :)

Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

***MATTE*** skrev:
tacopaj skrev:
***MATTE*** skrev: nej har inte orken att gör något på den ;) har bild i galleriet :)
okey vilken setup?
Bild
Användarens profilbild
***MATTE***
Svårstartad skrothög

Inlägg av ***MATTE*** »

tacopaj skrev:
***MATTE*** skrev:
tacopaj skrev: okey en du kör en nyare dt nu va? med tanke på din profilbild :)
okey vilken setup?
vi kan snacka mer på pm eller chatten om du vill veta mer :)

Användarens profilbild
TimSandstedt
Elmoped

Inlägg av TimSandstedt »

Kommer följas! :D
Yamaha DT50X SM
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

jag skulle sätta på nya handtaget men det var lite för stort i diametern. hur ska jag få det att passa? :) :roll:
Bild
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

sätt på mt5 lykta fram grymt mycke snyggare :wink: ska du inte lacka röret också svart när du endå lackar skydden?
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

tacopaj skrev:jag skulle sätta på nya handtaget men det var lite för stort i diametern. hur ska jag få det att passa? :) :roll:
ta eltejp och linda runt styret där handtagen ska sitta så löser de sig nog :)
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Dillpojken skrev:sätt på mt5 lykta fram grymt mycke snyggare :wink: ska du inte lacka röret också svart när du endå lackar skydden?
jo jag har funderat mycket på det, men det blir framöver isf :) nej det orkar jag inte :lol: :roll:
Bild
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Dillpojken skrev:
tacopaj skrev:jag skulle sätta på nya handtaget men det var lite för stort i diametern. hur ska jag få det att passa? :) :roll:
ta eltejp och linda runt styret där handtagen ska sitta så löser de sig nog :)
okej jag ska testa det :)

edit: Jag märkte nyss att det ena handtaget var större för att det skulle passa på gasrullen, problem solved :wink:
Bild
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3

Inlägg av TSR`BakarN »

fiint me lite äldre mopeder ;) tycker det ser bra ut än sålänge :)

lycka till! :)
Skriv svar