Skillnad mellan 50cc/sport?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rydholms
Svårstartad skrothög
Inlägg: 304
Blev medlem: 3 december 2012, 21:08
Ort: Motala

Skillnad mellan 50cc/sport?

Inlägg av Rydholms »

Hej!
Vad är det för skillnad mellan en vanlig 50cc cylinder och en 50cc sport cylinder?

Tacksam för svar! ;')
svartafaran
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 oktober 2012, 14:58

Inlägg av svartafaran »

inte mycket, förutom att sportcylindrarna ofta är aluminium och orginal är ofta gjutjärn. sen så är det väll lite bättre portar i den. så är det ju annan kolv och topp med.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Brukar vara liite bättre durationer/portar i en sportcylinder. Men inte nog för att motivera ett byte om originalen funkar.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

ja i grova drag en dåligt "portad" orginalcylle, inte värt att köpa en.
ska du trimma så köp 70cc+ elr porta din cylinder själv.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

50 sporten drar mer bensin men ger samma effekt inprinsip.
Helt Räser
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

lånar tråden lite, har en 50 sport till min dt50mx borde jag sätta på den ist när jag ska sätta på cylindern igen? :) altså ingen cylinder sitter på just nu.
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

tacopaj skrev:lånar tråden lite, har en 50 sport till min dt50mx borde jag sätta på den ist när jag ska sätta på cylindern igen? :) altså ingen cylinder sitter på just nu.
Asså om du har en original och en 50sport hemma så är det lika bra att sätta på sporten, du förlorar iaf inget på det.

Men att köpa en är onödigt
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

okey thanks ;) men det drar mer bensin va?
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

tacopaj skrev:okey thanks ;) men det drar mer bensin va?
Du kommer nog behöva lite större munstycke ja, men de lär inte märka så mycket (ca 10stl behövde ja gå upp).
Helt Räser
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

okey ty ;)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

tacopaj skrev:lånar tråden lite, har en 50 sport till min dt50mx borde jag sätta på den ist när jag ska sätta på cylindern igen? :) altså ingen cylinder sitter på just nu.
DT50MX är från en annan tid när mopparna hade strypta originalcylindrar. Skillnaden mellan en originalcylinder och en trimcylinder är som natt och dag.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar