Sida 1 av 1

min peugeot vivacity blöddrar i början.

Postat: 1 januari 2013, 17:55
av simpajh
om moppen går dåligt när man ska åka iväg , asså den blöddrar som fan och går knappt framåt, men sen efter ett tag när man gett den lite fart och kommit upp i högre hastighet så går den som en klocka, har det nåt med huvudmunstycket att göra eller är kan de vara att de är för mycket olja för jag kör med olja i separata oljetanken och direkt i tanken, har det nåt med saken att göra? :)

tacksam för alla svar.
mvh simon 8)

Postat: 1 januari 2013, 18:41
av byfan
tror det har med munstycken att göra :D

Postat: 1 januari 2013, 19:22
av MopedOlle
Du kan pröva skruva på luftskruven och eventuellt flytta nålen. Lågfarts munstycket kan det också men det borde inte vara det om du inte bytt upp eller så. Har du ändrat setup eller något eller har det bara kommit plötsligt? :)

Postat: 1 januari 2013, 19:41
av derschlangeman
Tror definitivt att det är munstycket som är för litet. Tycker du borde öka storleken lite på munstycket och speciellt när det är vinter så behövs ofast större då dom vill ha mer bensin

Postat: 1 januari 2013, 20:02
av simpajh
Det var så när jag köpte den så vet inte riktgt, ja har inte ändrat nåt, köpte den då de var såhär , har bara haft den ett halvår ungefär och när ja köpte den så var de höst och då gick den såhär blöddrigt och på vintern vet ja inte för kör den inte på vintern , så era förslag är att jag ska gå upp till större munstycke ?
Är gutner 12mm original förgasare på vivacity ?:)

Postat: 1 januari 2013, 20:52
av daniel.sjöman
kolla munstycket. brukar sitta 52 orginal

Postat: 4 januari 2013, 03:25
av simpajh
Sen en fråga till , nu har jag bytt till orginalluftburk före hade jag ett sportluftilter och med sportluftiltret gick den bra efter ett tag när man kom upp i högre hastighet, men nu har jag luftburk och då går den dåligt hela tiden , beställde luftburk på twostroke och fick hem en burk utan slangar så nu kör jag så, ska man köpa en slang till lufthålet där luften tas in , går den dåligt pga att de är för öppet? :p

Postat: 30 januari 2013, 12:14
av winblasers
Är det så när du varmkört den också eller är det bara så när den är kall?
när du kört i kanske 10 minuter och sedan stannar och ska åka iväg igen?


OfT: Det var ett konstigt projekt du hade ^^

Postat: 30 januari 2013, 12:19
av simpajh
Har bytt munstycken, och den gick skit bra ett tag , men sen nu har den börjat blöddra igen , de kommer soppa in där luftburken sitter nu också :/
Min setup är orginal förutom ett stage 6 rör ..

Mvh Simon , tacksam för alla svar :)

Postat: 30 januari 2013, 14:33
av winblasers
simpajh skrev:Har bytt munstycken, och den gick skit bra ett tag , men sen nu har den börjat blöddra igen , de kommer soppa in där luftburken sitter nu också :/
Min setup är orginal förutom ett stage 6 rör ..

Mvh Simon , tacksam för alla svar :)

Som sagt när händer det?

endast vid kall motor eller hela tiden?

Postat: 30 januari 2013, 15:11
av MopedOlle
Kan vara att det blev kallare eller liknande. Kallare temperatur kräver större munstycke.

Postat: 30 januari 2013, 23:23
av simpajh
De är så hela tiden .. Men om de kommer in soppa vid luftburken så måste de väl vara att den får för mycke soppa ? Men sänker ja i munstycke så kommer den väl gå ännu sämre ..
Kanske ska testa att köra nu när de är plus grader och se hur den går också ..

Postat: 30 januari 2013, 23:25
av winblasers
simpajh skrev:De är så hela tiden .. Men om de kommer in soppa vid luftburken så måste de väl vara att den får för mycke soppa ? Men sänker ja i munstycke så kommer den väl gå ännu sämre ..
Kanske ska testa att köra nu när de är plus grader och se hur den går också ..
Tänkte om det var automatchoken som inte funkade så bra :)

Postat: 31 januari 2013, 18:57
av simpajh
Men den går hyfsat bra efter en viss hastighet .. Men så de kan vara att byta choken ?:)

Postat: 31 januari 2013, 19:43
av GreckE
vrf kör du med både separat oljesmörjning och i soppan? kör du då på 4 % olja?

Postat: 31 januari 2013, 19:45
av simpajh
För den skar i höstas så kör in med extra olja .

Postat: 31 januari 2013, 20:30
av winblasers
simpajh skrev:Men den går hyfsat bra efter en viss hastighet .. Men så de kan vara att byta choken ?:)
Tror inte det bör vara automatchoken eftersom det sitter kvar så mycket.
Men det är ju alltid bra att veta om den funkar och är rätt inställd.

Finns en eller flera guider här på forumet om att justera/fixa automatchoken.
Finns ju även guider om att ställa in förgasarn.. ;)