10mm vs 12mm kolvbult

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

10mm vs 12mm kolvbult

Inlägg av Malossi »

Tjena, det är så att jag kommit över en Stage6 HPC 10mm vev till ett riktigt bra pris. Tanken var att jag skulle köra på en Polini Evolution 3 cylinder men då denna har 12mm kolvbult så går ju inte detta. Men såg nu att twostroke sålde en 10mm verison av Polini evolution 2 cylinder så frågan är då om 10mm veven klarar skiten, evo 2:an ska ändå kunna ge 21hk med rätt setup :)

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^
Inlägg: 342
Blev medlem: 26 april 2012, 18:37
Ort: härnösand

Inlägg av chrillez »

Om du ska försöka sikta på att få ut 20 hästar så då är mitt svar nej. Du kan ju posta din setup !
Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Inlägg av Malossi »

chrillez skrev:Om du ska försöka sikta på att få ut 20 hästar så då är mitt svar nej. Du kan ju posta din setup !
Kommer köra på:
cylinder: Polini Evolution 2 ?????
Vev: Stage6 HPC 10mm ?????
Rör: Roost
Tändnig: Malossi digital
Förgasare: Dellorto 21mm
Membran: Hebo Frogshape
Luftfilter: Polini Evolution
Variomatik/Kopling: Polini

Om jag nu inte kör på stage6 veven så tänkte jag mig antingen en Malossi RHQ 12mm eller en Polini Evolution 12mm och då kommer cylinder vara en Polini Evolution 3.
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

jag har undersökt kolvbultar och lager på jobbdet (jobbar som mekaniker) som skiljer kolvbultarna åt är omkretsen, de är lika tjockt gods. det som skilljer är nållagret. när det är större omkrets så får det plats fler rullar i lagret. men kör du på ett bra nållager så är det ingen fara teoretiskt sätt. även min jobbar kompis säger det samma. och han byggde racinghojar och tävlade. du kan lungt köra med 10mm kolvbult. tror inte polini hade haft den cylindern med 10mm kolvbult om det inte hade hållit :wink:
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Inlägg av Malossi »

vicke1112 skrev:jag har undersökt kolvbultar och lager på jobbdet (jobbar som mekaniker) som skiljer kolvbultarna åt är omkretsen, de är lika tjockt gods. det som skilljer är nållagret. när det är större omkrets så får det plats fler rullar i lagret. men kör du på ett bra nållager så är det ingen fara teoretiskt sätt. även min jobbar kompis säger det samma. och han byggde racinghojar och tävlade. du kan lungt köra med 10mm kolvbult. tror inte polini hade haft den cylindern med 10mm kolvbult om det inte hade hållit :wink:
Tack! Hade hoppats på precis ett sånt svar! :D
Skriv svar