Sida 1 av 1
Derbi Senda problem med vintern
Postat: 9 december 2012, 15:26
av Frans3397
Hej jag har köpt Derbi för två veckor sen och den har lite problem. Moppen är trimmad och gick 85-95 km/h men nu när snön har kommit vill den bara gå 40 fast den varvar som helvete.När man kör så går den 35 redan i andra växeln men man kommer ingen vart med de övriga 4 växlarna. Som sagt den varvar och den får bränsle men den kommer ingen vart längre. Kan det vara för att den inte får luft? Behöver Moppen mer luft på vintern? Eller beror det på fel kylarvätska?
http://Derbi.spgmotor.se/ovrigt/skotseltips
eller är det ett kolv problem?
Ge gärna förslag på vad som kan göras.
Postat: 9 december 2012, 15:28
av p0d1
Byt rubrik är du snäll

Rubriken måste vara informationsgivande, dvs beskriva ditt problem.
Den får mera luft när det är kallare ute och behöver därmed större munstycke, om jag inte fått allt om bakfoten.
Re: Derbi Senda
Postat: 9 december 2012, 15:28
av ic0rn
Frans3397 skrev:Hej jag har köpt Derbi för två veckor sen och den har lite problem. Moppen är trimmad och gick 85-95 km/h men nu när snön har kommit vill den bara gå 40 fast den varvar som helvete.När man kör så går den 35 redan i andra växeln men man kommer ingen vart med de övriga 4 växlarna. Som sagt den varvar och den får bränsle men den kommer ingen vart längre. Kan det vara för att den inte får luft? Behöver Moppen mer luft på vintern? Eller beror det på fel kylarvätska?
http://Derbi.spgmotor.se/ovrigt/skotseltips
eller är det ett kolv problem?
Ge gärna förslag på vad som kan göras.
Bakdäcket spinner?
Postat: 9 december 2012, 15:34
av DiNozzan
Skulle nog säga att du behöver större munstycke.
När luften är kall så blir det mer syre på m3. Så med andra ord får den mer syre på vinter. När det är vinter kan man säga att motorn får lite gratis trim.
Postat: 9 december 2012, 15:35
av Frans3397
Ja däcket spinner lite men det är nog inget problem.
Postat: 9 december 2012, 15:36
av ic0rn
Frans3397 skrev:Ja däcket spinner lite men det är nog inget problem.
Spinner däcket så förlorar du hastighet, just sayin
Postat: 9 december 2012, 15:38
av Rangad
Frans3397 skrev:Ja däcket spinner lite men det är nog inget problem.
Det är problemet
Postat: 9 december 2012, 15:38
av Frans3397
Jo men den går mycket sämre på vintern. Inte kan det vara så stor skillnad från 90 km/h innan snön till 40km/h nu?
Postat: 9 december 2012, 15:45
av DiNozzan
DiNozzan skrev:Skulle nog säga att du behöver större munstycke.
När luften är kall så blir det mer syre på m3. Så med andra ord får den mer syre på vinter. När det är vinter kan man säga att motorn får lite gratis trim.
Läs
Postat: 9 december 2012, 15:50
av Frans3397
så den får för mycket syre? Kan problemet vara attt han som hade den innan har gjort många små hål i luftburken för att den ska få ännu mera syre?
Postat: 9 december 2012, 16:21
av FreZz
Frans3397 skrev:så den får för mycket syre? Kan problemet vara attt han som hade den innan har gjort många små hål i luftburken för att den ska få ännu mera syre?
nej det borde inte spela någon roll men but munstycket det är det som är problemet som DiNozzan sa
Postat: 9 december 2012, 16:25
av CaToXXo
Du säger att den varvar som den ska men går inte framåt.
Varvar den alltså ut alla 6 växlar fint, men går inte mer än ca 40kmh?
Jag skulle säga att din koppling slirar. Ganska troligt också med tanke på att det är så kallt nu, växellådsoljan blir mycket mer trögflytande nu.
Postat: 9 december 2012, 17:31
av DiNozzan
CaToXXo skrev:Du säger att den varvar som den ska men går inte framåt.
Varvar den alltså ut alla 6 växlar fint, men går inte mer än ca 40kmh?
Jag skulle säga att din koppling slirar. Ganska troligt också med tanke på att det är så kallt nu, växellådsoljan blir mycket mer trögflytande nu.
Skulle också kunna vara mycket möjligt. Dock bara i kanske 5 min. För sen blir ju oljan varm?
Postat: 9 december 2012, 17:50
av CaToXXo
DiNozzan skrev:CaToXXo skrev:Du säger att den varvar som den ska men går inte framåt.
Varvar den alltså ut alla 6 växlar fint, men går inte mer än ca 40kmh?
Jag skulle säga att din koppling slirar. Ganska troligt också med tanke på att det är så kallt nu, växellådsoljan blir mycket mer trögflytande nu.
Skulle också kunna vara mycket möjligt. Dock bara i kanske 5 min. För sen blir ju oljan varm?
Sant. ts nämner ju inte hur länge han testat köra, han kanske märkte att den gick dåligt direkt o ställde in den o gick o skrev här.
Hans koppling kan ju också vara sliten och reagera extra mycket nu när det är kallt ute, det gör min.
Postat: 9 december 2012, 18:21
av bensinskalle
Ja antingen spinner bakdäcket eller så slirar kopplingen.
Om motorn är felinställd orkar den INTE VARVA, vilket den tydligen gör i det här fallet.
Postat: 9 december 2012, 19:01
av Frans3397
Kopplingen är nog bra jag tror mer på det där om munstycken. Är det faktiskt möjligt att moppens topphastighet kan ändra från cirka 90 till 40 pågrund av att det är vinter? Angående motoroljan så har jag test kört i kanske en halv timme och det blir inte bättre för det.
Spelar det någon roll att moppen tididgare stått i ett värme garage men jag flyttade den till förådet istället där det är mycket kallare?
Postat: 9 december 2012, 19:02
av CaToXXo
Frans3397 skrev:Kopplingen är nog bra jag tror mer på det där om munstycken. Är det faktiskt möjligt att moppens topphastighet kan ändra från cirka 90 till 40 pågrund av att det är vinter? Angående motoroljan så har jag test kört i kanske en halv timme och det blir inte bättre för det.
Spelar det någon roll att moppen tididgare stått i ett värme garage men jag flyttade den till förådet istället där det är mycket kallare.
Varvar motorn fint, går motorn som den ska?
Postat: 9 december 2012, 19:22
av Frans3397
Ja på tomgång och på lägre växlar.
Postat: 9 december 2012, 19:56
av GasGas03
Jag skulle testa med att ställa in blandningen. Kall luft gör sitt o som du säger har den stått i värme annars. Nu är det ju svinkallt ute o du vet inte heller vad för sortens olja som flyter runt. Fukten är säkert o spökar oxå.
Testa gärna i lite carburatorskydd i bensinen. Kolla luftfiltret så det inte blev massa fukt i som nu är till is.
Postat: 9 december 2012, 22:01
av DiNozzan
Frans3397 skrev:Ja på tomgång och på lägre växlar.
Men på högre växlar varvar den inte ur som den ska eller?
Postat: 9 december 2012, 22:19
av EmilÅkerström
snälla, gå ut och filma när du kör och lägg upp,
Postat: 18 december 2012, 20:24
av Frans3397
Jag ska pröva med att tejpa fast lufthållen i luft burken kanske det kan hjälpa.
Postat: 18 december 2012, 20:29
av gileraN
Frans3397 skrev:Jag ska pröva med att tejpa fast lufthållen i luft burken kanske det kan hjälpa.
Lite offtopic men tejpa fast lufthålen i luftburken?
Postat: 18 december 2012, 20:41
av DiNozzan
gileraN skrev:Frans3397 skrev:Jag ska pröva med att tejpa fast lufthållen i luft burken kanske det kan hjälpa.
Lite offtopic men tejpa fast lufthålen i luftburken?
"så den får för mycket syre? Kan problemet vara attt han som hade den innan har gjort många små hål i luftburken för att den ska få ännu mera syre?"
Står lite längre upp i kommentarerna.
Postat: 18 december 2012, 22:31
av joar
Bara jag som får känslan att han driver med oss?

)
Postat: 19 december 2012, 17:58
av Frans3397
Alltså han som hade mopeden innan hade borrat hål i liftburken för att den skulle få mera syre.
Min luft burk har hål som ser ut så här.
http://img9.imageshack.us/img9/6721/luftburk.jpg
Obs jag vet att moppen på bilden är en Rieju
Förresten har munstycke 115 på min 14 mm förgasare.