Sundiro Scooter vill inte gå klokt!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Proppen
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 november 2012, 18:22
Ort: Slite Gotland

Sundiro Scooter vill inte gå klokt!

Inlägg av Proppen »

Hejsan! Jag hittade just detta forum, så jag tänkte fråga om ni kanske kunna hjälpa mej.

Jag köpte en Sundiro Scooter för 1000 kronor... Enligt försäljaren så var den körd för ca 1 år sen..

Tog hem den, ladda batteriet, och börja mala... Vill inte starta utan startgas. Och så fort man vrider på gasen så blir det bröööl och den stannar.

Jag kan få den att starta utan startgas, men då måste jag täcka för halva insuget, och då går den kanonbra på tomgång... MEN

När jag vrider på gasen så dör den, men flyttar jag undan handen så varvar den upp... Och håller sej där när jag har gasen i topp. Men när jag släpper gasen så dör den... Men sätter jag för handen så håller den sej på tomgång...

Tycker att detta är väldigt märkligt... Jag har testat att göra ren förgasaren och gjort rent nålen och munstycket. Men det har ännu samma symptom.

Har även testat att skruva på de bägge skruvarna och då kan jag lyckas att få antigen tomgång eller full gas..

Jag har kommit fram att det är en Might förgasare. Och jag tror att motorn heter 1E41QMB-2.

Någon som vet vad det kan bero på?

Ha dé
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Inlägg: 1106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:33
Ort: skåne
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

Låter precis som förlitet munstycke eller att förgasaren/slangarna är igensatta, ta och kolla så där är bra flöde i bensin slangarna och skruva ut munstyckena från förgasaren och kolla igenom dom och kolla om du ser något skit i dom :)
Proppen
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 november 2012, 18:22
Ort: Slite Gotland

Inlägg av Proppen »

Får ta och plocka i sär den igen... En fundering bara... kan munstycket hamna fel?

Tack för hjälpen!
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Proppen skrev:Får ta och plocka i sär den igen... En fundering bara... kan munstycket hamna fel?

Tack för hjälpen!
Nope, munstyckena skruvas bara in, det ska inte vara några problem med det.
Helt Räser
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 oktober 2011, 20:28
Ort: Östersund, Jämtland

Inlägg av Älg »

Har du något luftfilter? jag förstod det som att du inte hade något eftersom du säger att du "täcker för insuget".

Min kompis bytte till sig en i princip ny kina 4-taktare mot en gammal dt50mx och på den hade luftburken gått sönder och motorn fick därför för mycket luft och gick skit. Lätt fixat och nu går den perfekt.
Proppen
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 november 2012, 18:22
Ort: Slite Gotland

Inlägg av Proppen »

Det sitter luftfilter på... Men slangen till burken är visst borttappad. Kan det vara som så att de är känsliga för sånt? Får testa att slänga dit någon slang som kan passa...

Ha de
Skriv svar