Till Salu för en billig peng!
DEA!! Har nu inskaffat sig 2 stycken puch maxi. Jag kommer att hålla en i originalskick och en kommer att trimmas en aning.
Köpte dessa 2 mopeder av samma säljare, fick allt för 6 000:-.
Den ena är komplett (den som kommer att hållas i originalskick). Den andra saknar diverse reglage, men det är ju en baggis. Har dock inte startat den motorn, men det är komp i den så det ska nog inte vara några problem.
Slagskeppet:
Denna moped kommer jag att försöka få till något utöver det vanliga, både i motor och utseende. Kommer förhoppningsvis att dyka upp på brodalen meet nästa sommar!
Har en massa originaldelar liggandes, hör av er om något sökes.
Tack till:
Ron
Klart:
Har hemma:
Kommer:
Kanske:
Motor:
Gilardoni reed valve 74cc
Matchportning
Preparering av block
Keihin PWK Replika 24mm
90-138
R/Q Barikit - Insug 36mm
R/Q Barikit förgasargummi
Polini Big Evolution
Drev 13,14,15,16- 45,38,40
Simoni Aluminium
Högflödes bensinfilter
Förstärkta kopplinsfjädrar
Vevparti Rito Fullrace
C3 lager
Boost bottle
Utseende:
EBR gaffel
Lackering
polera fälgar
polini handtag
Downhillstyre (M-style)
Ramförstärkning
TSR-dekaler
Bort med pakethållare/skärmar
Uppfräschad sadel
Ventilhattar-(svarta kolvar)
Sportdäck
Nya stötdämpare
Liggandes:
PHBG 21,5mm
70-110
Till vänster syns det kommande slagskeppet.
I veckan kommer jag att beställa alla vajrar+chockreglare+gasreglage och lite annat smått och gått (eftersom det är lön tisdag)
25/9-12
Beställde gas-, bakbroms-, frambroms- och chokevajer, 13 drev, tändstift, gashandtag, handtag, bensinslang, tanklock. Förhoppningsvis får jag hem allt till helgen och kan försöka med att starta upp motorn på slagskeppet. Får jag igång den kommer trimmet att börja rulla in.. Önska mig lycka till!
Söndagen v. 39
Sen sist har jag inhandlat mig en gängsats och en dremmel. Dremmeln kommer att användas till slipningen av vevhuset när 74cc är beställd! Imorn kommer jag att inhandla mig en ny vinkelslip, då jag ska kapa lite fästen och skärmar.
Styret är på plats..
Kommer att kapa sidokåpsfästena då dom ändå inte kommer att fylla någon funktion när inga sidokåpor finns..
Motorn är bortplockad. Kommer inte att lägga tid och ork på att få igång den i dagsläget, utan satsar direkt på att sätta dit 74cc (med tillbehör).
V.42
Som ni ser här ovanför så har de flesta delarna till motorn kommit, dock har jag inte hittat några vettiga vevlager, så får fortsätta leta efter dom. Men så fort jag bara finner tid kommer jag att klyva motorn, sedan matchportningen på det.
Har sakta men säkert börjat plocka ner lite (har varit sjuk).
Har nu även kapat bort fästena för sidokåporna, kanske inget man tänker på så, men ändå...
17/10-12
Beställdes precis ett par vevlager. Såfort dom kommer så plockas motorn isär och blocket matchportas.
Motorklyvning!
[spoiler]Nu är motorn i 2 halvor, under denna vecka ska jag tvätta rent och byta lager. Hinner jag så börjar jag nog matchporta med!
Det blir ett tvång att tvätta ut skiten lite
Och den gamla kolven som satt i kanske har gjort sitt?
[/spoiler]
4/11-12
Nya fräscha förstärkta kopplingsfjädrar i.
Igårkväll la jag och en kompis en beställning från puchshop.de där jag inkasserade:
C3-lager (utan styrring)
Gashandtag
Drev 15 & 16
Svart EBR-framgaffel (kort variant).
Helgen V.45
Nytt friskt lager..
Nya fräscha EBR-gaffeln (kort variant).
74cc..
Kommer att behövas en fräsning, då det är en bra bit kvar innan cylindern kommer ner i blocket
Detta ska jag försöka ordna såfort det bara går! Sen blire matchportning..
28/11
Beställde precis pinnbultar, bensinfilter (högflödes), 21mm insug, sportdäck och lite annat smått och gott!
Eftersom fräsaren tackade nej till arbetet med blocket så tar jag saken i egna händer och tar upp det med dremmeln. Detta ska förhoppningsvis vara klart under helgen! Får jag paktet i tid så gör jag allt för uppstart i helgen!
Preparering av motorblock
[spoiler]Nu passar cylindern i blocket efter en mindre evighetsjobb.. Så nu ska det bara matchportas.
[/spoiler]
8/2-13 Ihopsättning av motorn
Nu var det dags att ta tag i detta tyckte jag. Bestämde mig för att ringa hit polarn och slå ihop motorn, nu är det bara membran, insug och förgasare kvar på den.
[spoiler]
Den nya veven roterade bra mycket lättare än den gamla om man säger så..
Smack där sitter 74cc på och kolven går i topp.
Nu börjar ju motorn närma sig en uppstart och sen börjar jag med utseendet på räsern! [/spoiler]
Bye!
11/5-13
[spoiler]Det har varit dåligt med uppdateringar nu
Men har samlat lite bilder, se och njut..
Orignalarn har fått en liten upputsning och den går som en klocka!
24mm PWK
Big Evolution vs 24mm PWK
Så blev det med R/Q Barikit 36mm- Förlängare (rostfritt)- 24mm PWK- Big evolution.
Denna montering pga att insuget som medföljde cylindern får förgasaren att slå emot ramen och inte få plats. Så istället fick jag inkassera ett annat insug för att komma åt sidan. Dessvärre samma resultat där, slog fortfarande emot tanken. Så kapa till ett rör i rostfritt på 100mm för att komma ut mer och se hur det blev!
Inför uppstarten!
Jag kickade en omgång först men den tände inte en gång. Jag hällde i mer bensin då jag vet att jag behöver ha en del bränsle i tanken för att det ska komma fram till förgasaren som sitter såpass högt. Fortsatte att kicka, men tände inte... Så vips tände den och startade direkt. (Smattrade gött eftersom det inte satt något rör på
)
Givetvis hade jag inte dom rätta inställningarna, den började blöddra omkring 30km/h skulle jag tro. Men stark som ett as, hade ju 13-drevet på så att stanna utan bromsar var inte det lättaste.
Måste åtgärda kedjan som jag kortade ner, trots detta så var den för kort.
Framgaffeln är tungstyrd, ramhalsen känns för kort till gaffeln, måste åtgärdas.
På med bromsar (bak iallafall)
Förgasarinställningarna
Sen så passade ju inte mitt jamarcol som sagt, vinkeln uppåt från porten blev för hög och röret går i svingen och allt det kan gå i.. så ska nog beställa ett nytt
Film kommer förhoppningsvis, dock är vårt internet väldigt segt, men det ska komma!
Bye so long![/spoiler]
2/6-13
[spoiler]var ensam hela eftermiddagen och hade inget bättre för mig så tänkte att jag skulle ta mig ett drive med inställningarna på maxin. Började med 138 munstycke, alldeles för stort, likaså med 128, 120. Sen när jag testade 112 började det hända lite grejer, men långt ifrån bra. Kom ner till 102 och den började gå hyggligt.
Tog mig en sväng på 4km (utan bromsar, smart på grusvägen). Efter att man vridit om var det en liten fördröjning på responsen, men sen sköts den iväg. Det är svårt att uppskatta någon hastighet, men axxet dög med 13 drev fram. Sen så kom det en liten raka och jag tänkte testa lite kom upp till en hastighet där den började att hacka i 2-3 sekunder.. Sen kom en "andra andning" och den fortsatte öka vilket jag inte var med på, slog av direkt.
Kom hem och tänkte att det kunde vara kul att testa igen på asfaltsrakan hemma och samma fenomen inträffade, men tänkte att hålla i mer denna gång "vtec"-effekten kom och det kändes som att den kunde öka i evigheter. Så plötsligt, varvade den upp något otroligt och jag trodde att raset var ett faktum.. men som tur va inte, ni kan ju se själva.
Det blir alltså hack precis innan effektkurvan kommer på röret. Den måste ligga max i 2-3 sekunder innan den börjar jobba igen, varför?
Har iaf beställt fler munstycken och nya handtag, bör kanske fixa bromsar med då skorna slits ut direkt annars
Som ni såg så var det kedjan som slank av och är glad att den inte slet med ett ben! Allt för denna gång, pusshej
[/spoiler]
8/6-13
[spoiler]Har fortsatt med inställningarna, 100 munstycke sitter i, men det är fortfarande för stort då den hackar i mellanregistret. Har 90,92,95,98 hemma med. Testade även med 16/45 istället för 13/45 då den varvade satan. Tyvärr orkade den inte upp i effektkurvan så nu sitter 13 på igen, men har beställt 14,15,39,40 med så vi får se.
Har satt dit ljusomkopplaren, men dödaren vill inte riktigt vara med, antingen händer ingenting, eller så "orkar" den inte att döda vesslan.
OBS!
Plockade ihop en låda med överblivna delar, så om någon är i behov kanske jag kan hjälpa till, lovar inget.
[/spoiler]
Motorn avhängd 6/7-13
[spoiler]som sagt så är motorn avhängd för diverse utseendemässiga modifikationer. Ramförstärkning ska svetsas på semstern, nya stötdämpare, ny sadel, polerade fälgar, lackerad ram osv.
[/spoiler]
8/8-13
[spoiler]Var hos polaren idag pga vi inte har någon egen svets och svetsade dit ramförstärkningen...
kommande...
lackering, framgaffeln, polera fälgar, spackla svets, kapa bakskärm, nya slang fram.[/spoiler]
25/8-13
[spoiler]Nu är den lackad och klar! dock är inte klarlacken på på andra bilden, men i verkligheten är den det
grundad
black
Ska idag beställa stötdämpare och sadel, börjar se ett slut på detta nu
[/spoiler]
19/9-13
[spoiler]Nu börjar det klara upp sig, moppen är i stortsett komplett och färdig. Lite småfix kvar såsom inställningar, bromsar, insuget..
Fick hem en bakfälg som inte alls blev rätt.. bromsanordningen blev på fel sida, så säljer den med passande 38/40 drev (komplett med nya lager).
Nya stötdämparna som gjorde sig riktigt bra enligt mig!
Ramförstärkningen...
så ser den ut nu!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
[/spoiler]
18/4-14
Hello! det var ett tag sedan! Det drar sig mot ett lokalt mopedrally och vill gärna delta i detta, så blit ju illa tvungen att fixa den lille. Har bytt däck och slang på framhjulet nu till 17" 2.25, lite snyggare och framförallt stabilare.
Satte igång speedview på telefonen och den mätte upp 65 km/h (väldigt svårinställd). Den bör ju ha mycket, mycket mer att ge. Å andra sidan sitter det bara ett 13drev fram, så den är varvvillig. Har lite problem med bakhjulet...? Hela axeln vill gärna släppa, så drar jag åt den och istället lossnar kedjespännarna eller att dom går av..
Men får fortsätta att pula.
Comment!!