Kylningsproblem på Gilera RCR 05

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
pettersoft
Elmoped

Kylningsproblem på Gilera RCR 05

Inlägg av pettersoft »

Hallå där!

Nu är det såhär att min pärla har börjat krångla som attans nu.
Efter ett kolvbyte vid ungefär 1100 mil så lyckades jag fäppla ur oljeslangen som går till oljepumpen så hon gick torrt och nöp. Cylindern gick åt skogen och lära byta. Så nu har jag en ny 50cc "standard" cylinder och packning+topppackning men ej bytt topp.
Var ute o lekte lite och pressade hon lite när hon var rätt så inkörd också nöp hon igen. Kolven och cylindern klarade sig nu. MEN nu så var oljeslangen i. Och den pumpen fungerar så oljesystemet fungerar fint.

Jag tog bort toppen och skruva löss termostaten och värmde upp vatten i en kastrull och stoppa i den. Och den öppnade sig så den fungerar fint mekaniskt.
Jag har kollat alla slangar och det är inte nå stopp i dem(vet, ganska osannolikt att det skulle bli det, men ändå...).
Misstänker nu att det är vattenpumpen som gett upp, men jag vet inte riktigt. För det är ju vatten i cylindern för termostaten släppte upp vatten när hon blev varm för nån dag sen, men efter det så har cylindern varit varm som själve fan men ändå inte släppt ut vattnet genom termostaten.

Vad är era teorier? All hjälp uppskattas :D
Vattenkylning, varför?...
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robb4n »

Min nöp nyss med, körde med termostat men den fungera inge vidare så körde med den överhettad i 2-3veckor, puckatt jag vet :p Men jag tog bort termostaten så det är raka rör, så då funka kylningen prima! :)
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
pettersoft
Elmoped

Inlägg av pettersoft »

Tack för snabbt svar!

Hmm, jag skulle ju kunna prova att köra utan. En kompis till mig kör utan men han kör med 70cc också, men det är ju värt att prova ifall det hjälper.

Återkommer snarast :D
Användarens profilbild
Kaukula
Elmoped

Inlägg av Kaukula »

Tänk på att den inte kommer upp i "arbetstemperstur" lika snabbt, så se till att varmköra en stund extra för säkerhets skull :)
pettersoft
Elmoped

Inlägg av pettersoft »

Har nu tagit bort termostaten och fyllt på vatten igenom slangen som går från cylindern till kylaren, så är säker på att det är vatten i systemet.
Körde ungefär 10 minuter och lekte lite mellan höga och låga varv och det verkar fungera. Kylaren blev varm efter ett tag så det verkar lovande.

Men är det en ny termostat som gäller? Om jag vill sälja moppen till exempel.
Skriv svar