Sida 1 av 3

Köpråd: förstabil

Postat: 8 juli 2012, 15:42
av PK
Shenare!

till hösten säljs moppen nyrennoverad och första bilen införskaffas. Har dock stött på lite problem då jag funderar på vad det blir för någon.

lite fakta är en helt vanlig 95a som ska köpa förstabil. redigt motorintresserad och vill köra riktigt fort men fortfarande ha stilen kvar. gärna lättpillad motor då jag inte varit i just bilmotor förut men motorn ska ha god för trimmning och eventuellt turbobygge så småningom.


MAX 20 000kr. helst lägre än det.


bmw E30: Gillar den. riktigt snygga och sportiga om man stylar rätt och cleant. oftast dåligt skick då dom är rätt gammla.

bmw e36: snyggaste bilen av dom jag väljer mellan. med m3 kit och ny lack så blir den riktigt fräsh. problemet är att detta kostar redigt med pengar och dom billiga har oftast dom sämre motorerna.

volvo 240: är ingen volvoraggare men gillar bilen rent allmänt. billiga och lätta att hitta grejjer till. inte dom snyggaste och oftast rätt sunkiga.



Vilken tycker ni är en lämplig bil?
vilken motor skulle ni valt om ni skulle trimma lätt och meka med och få ut bra med hästar? vilken motor för turbobygge?

motorn ska kunna gå att få tag i lätt i en fräsh bil under 20000.


http://www.blocket.se/skaraborg/Bmw_e30 ... w=1&last=1
stor motor med bra kräm i. bra för turbobygge senare och rätt fin bil i övrigt.



http://www.blocket.se/orebro/Tillfalle_ ... ?ca=13&w=2
ser lite sunkigare ut, men med lite fix och ny lack så blir den riktigt fräsh.



andra tips?

Postat: 8 juli 2012, 15:44
av TrueBorn
SUPRA ?!

Postat: 8 juli 2012, 15:47
av PK
TrueBorn skrev:SUPRA ?!
finns supror för under 20. dock redigt fula och 1jz:an är oftast ganska sliten i dom.

Postat: 8 juli 2012, 15:47
av stunt 4 life
köp 740 med b230fk :) lite mer avanserad men ändå lättmekad. just den motorn har kraftigare vevar så den klara ca 300-400 hk med orginal vev om du ska turbo konventera å trimma lite lätt ;)

Postat: 8 juli 2012, 15:49
av PK
stunt 4 life skrev:köp 740 med b230fk :) lite mer avanserad men ändå lättmekad. just den motorn har kraftigare vevar så den klara ca 300-400 hk med orginal vev om du ska turbo konventera å trimma lite lätt ;)
hmm.. gillar inte 740 dirrekt ;) stora och klumpiga..

sen är dom så vanliga med..

Postat: 8 juli 2012, 15:54
av stunt 4 life
PK skrev:
stunt 4 life skrev:köp 740 med b230fk :) lite mer avanserad men ändå lättmekad. just den motorn har kraftigare vevar så den klara ca 300-400 hk med orginal vev om du ska turbo konventera å trimma lite lätt ;)
hmm.. gillar inte 740 dirrekt ;) stora och klumpiga..

sen är dom så vanliga med..
du blir inte vanlig i en blank kolsvart 740 med 350 hk som laddar 1 bar

Postat: 8 juli 2012, 15:58
av PK
stunt 4 life skrev:
PK skrev:
stunt 4 life skrev:köp 740 med b230fk :) lite mer avanserad men ändå lättmekad. just den motorn har kraftigare vevar så den klara ca 300-400 hk med orginal vev om du ska turbo konventera å trimma lite lätt ;)
hmm.. gillar inte 740 dirrekt ;) stora och klumpiga..

sen är dom så vanliga med..
du blir inte vanlig i en blank kolsvart 740 med 350 hk som laddar 1.8 bar
haha har nog sett ett antal sånna...


men tror att jag får ut rätt mycket på originalgrejjer om jag hittar en 325i med 170 hästar original. slänger jag på ett turbokit, vassare sprut och mappar så ska den nog gå i god för en del. dom motorerna håller ju en del :)

Postat: 8 juli 2012, 15:58
av DiNozzan
BMW, visst dom är feta och bra HK. Men försäkring och reservdelar är dyrt som fan, kanske inte så bra som första bil då?

Jag själv är sugen på att trimma upp en Saab aero 9-3. Billiga som fan, reservdelar är billiga, feta, bra motor, ganska billiga i drift. Eftersom att jag fyller år i FEB så är det i slutet av vintern och då är det inte lönt att skaffa sig en 740 eller 940.

Postat: 8 juli 2012, 16:03
av Mura
en e34a bmw 535 kanske inte dom snyggaste men motorerna är riktigt bra för turbo bygge osv med orginal botten sen är dom billiga :)

http://212.112.179.25/images/94/9442734658.jpg

Postat: 8 juli 2012, 16:05
av chifen
Men turbokonvertering kommer du aldrig igenom bes. Satsa på e30 med m50 motorbyte som är besiktad om du lyckas hitta det för under 20. Då har du en bil som går bra. 192 hästar i en väldigt lätt bil och rätt bra med vridmoment också.

350hk från en 740 är i dagsläget inte så ovanligt. dessutom är 350hk från 2,3 liter med 1,8 i ladd dåligt byggt haha :P Ska inte behövas så mycket ladd för så lite effekt. Du har samma effekt i en m50b25 med 0,8 i ladd. Mindre än så om det är bra byggt och ordentligt mappat :) Med helt original bottendel och topp. Tjockare toppackning bara. Synd att det inte går igenom bes bara.

Postat: 8 juli 2012, 16:09
av EmilÅkerström
köp e36an :)

Postat: 8 juli 2012, 16:10
av Kiesler
Säger bara: Saab Viggen

Postat: 8 juli 2012, 16:18
av stunt 4 life
chifen skrev:Men turbokonvertering kommer du aldrig igenom bes. Satsa på e30 med m50 motorbyte som är besiktad om du lyckas hitta det för under 20. Då har du en bil som går bra. 192 hästar i en väldigt lätt bil och rätt bra med vridmoment också.

350hk från en 740 är i dagsläget inte så ovanligt. dessutom är 350hk från 2,3 liter med 1,8 i ladd dåligt byggt haha :P Ska inte behövas så mycket ladd för så lite effekt. Du har samma effekt i en m50b25 med 0,8 i ladd. Mindre än så om det är bra byggt och ordentligt mappat :) Med helt original bottendel och topp. Tjockare toppackning bara. Synd att det inte går igenom bes bara.
tänkte på att vevarna inte klarar mer hk så han får köra på högt ladd ist. men om han byter ut vev, kolv mm så kan får han mminst upp te 600hk å ladd 1.8 med rätt saker

Postat: 8 juli 2012, 16:18
av PK
kan man inte besiktiga den FÖRST och sen trimma den? är det stor chans att man åker fast?

Postat: 8 juli 2012, 16:20
av stunt 4 life
PK skrev:kan man inte besiktiga den FÖRST och sen trimma den? är det stor chans att man åker fast?
jo men försäkringen gäller inte.

inte om du är duktig på att köra ;)

Postat: 8 juli 2012, 16:23
av PK
stunt 4 life skrev:
PK skrev:kan man inte besiktiga den FÖRST och sen trimma den? är det stor chans att man åker fast?
jo men försäkringen gäller inte.

inte om du är duktig på att köra ;)

nä men liksom om man bara har den besiktigad som original och trimmar den till 300 häst. blir man stannad av polisen eller vad händer?

man kan ju bara ta och plocka i originalgrejjer om man ska besigtiga den.




vad är reglerna för trimmning?

Postat: 8 juli 2012, 16:24
av TrueBorn
kul om du krockar för då får du inte ut ett öre.

Postat: 8 juli 2012, 16:25
av PK
TrueBorn skrev:kul om du krockar för då får du inte ut ett öre.
vf inte? klarar den sig så man kommer hem så är det bara att sätta i grejjerna ;)

Postat: 8 juli 2012, 16:28
av TrueBorn
jo om du kör hem den efter att krockat och byter delar, men du tror helt seriöst att du gör det ?!

Postat: 8 juli 2012, 16:37
av stunt 4 life
PK skrev:
stunt 4 life skrev:
PK skrev:kan man inte besiktiga den FÖRST och sen trimma den? är det stor chans att man åker fast?
jo men försäkringen gäller inte.

inte om du är duktig på att köra ;)

nä men liksom om man bara har den besiktigad som original och trimmar den till 300 häst. blir man stannad av polisen eller vad händer?

man kan ju bara ta och plocka i originalgrejjer om man ska besigtiga den.




vad är reglerna för trimmning?
reglerna om trimmning är samma som att trimma en moped å bil. ingen skillnad

Postat: 8 juli 2012, 16:41
av PK
stunt 4 life skrev:
PK skrev:
stunt 4 life skrev: jo men försäkringen gäller inte.

inte om du är duktig på att köra ;)

nä men liksom om man bara har den besiktigad som original och trimmar den till 300 häst. blir man stannad av polisen eller vad händer?

man kan ju bara ta och plocka i originalgrejjer om man ska besigtiga den.




vad är reglerna för trimmning?
reglerna om trimmning är samma som att trimma en moped å bil. ingen skillnad
klart det inte är.. du menar att om man byter luftfilter och blir stannad av aina så drar dom in körkortet? nej.


det är väll att man får trimma upp +10% av originalkraften eller nåt sånt va?

Postat: 8 juli 2012, 16:44
av jack.lofgren
Köp den första BMW'n :)

Postat: 8 juli 2012, 17:58
av stunt 4 life
PK skrev:
stunt 4 life skrev:
PK skrev:
nä men liksom om man bara har den besiktigad som original och trimmar den till 300 häst. blir man stannad av polisen eller vad händer?

man kan ju bara ta och plocka i originalgrejjer om man ska besigtiga den.




vad är reglerna för trimmning?
reglerna om trimmning är samma som att trimma en moped å bil. ingen skillnad
klart det inte är.. du menar att om man byter luftfilter och blir stannad av aina så drar dom in körkortet? nej.


det är väll att man får trimma upp +10% av originalkraften eller nåt sånt va?
ja till 10% men sen räknas det som oregistrerat fordon

Postat: 8 juli 2012, 18:03
av bensinskalle
PK skrev:
stunt 4 life skrev:
PK skrev:
nä men liksom om man bara har den besiktigad som original och trimmar den till 300 häst. blir man stannad av polisen eller vad händer?

man kan ju bara ta och plocka i originalgrejjer om man ska besigtiga den.




vad är reglerna för trimmning?
reglerna om trimmning är samma som att trimma en moped å bil. ingen skillnad
klart det inte är.. du menar att om man byter luftfilter och blir stannad av aina så drar dom in körkortet? nej.


det är väll att man får trimma upp +10% av originalkraften eller nåt sånt va?
nepp.

I sverige har vi något som kallas för avgascertifiering, finns säkert i andra länder men det är väl typ här det ställer till minst problem.

För att en motor ska vara laglig krävs att den är avgascertifierad. Detta är något som bara biltillverkare kan ordna fram i princip. Om du trimmar din motor ändrar du förutsättningarna för motorn och då gäller inte certifikatet. Sen beror det lite på årsmodell på karossen också, det gäller olika regler...

-75 och äldre finns inga avgaskrav. I en sådan bil kan du stoppa i vilken motor du vill och göra vad du vill med den. Turbo, eftermarknadssprut osv, så länge motorn ligger inom karossens specade effektgräns

-76 till -93 gäller avgaskrav. Vill man då byta motor till en annan typ än original, eller trimma den befintliga, måste man då ha certifikat på motorn. M.a.o. omöjligt att få. MEN det finns ett undantag i reglerna som säger att man får byta till vilken motor som helst som har katalysator och lambdareglerad insprutning, utan att behöva visa något certifikat. Motorn måste dock vara helt original, man får inte sätta på kat t.ex. Därför är det väldigt enkelt att stoppa ner turbomotorer i t.ex. 240, säg volvos vitfemma från 850 eller v70. Väldigt populärt.

Sen kan man alltid skruva lite på motorn. Har man reggat med turbo, då är det största problemet löst. Sen om det sitter lite större aggregat, ic och annat insug än original, det är det aldrig någon som bryr sig om. Det är just vid omreggning som det är extra noga.

sen har vi -94 och framåt, då finns inte den lilla undantagsregeln. Då måste man ha certifikat på allt.

Postat: 8 juli 2012, 18:30
av JagHarEnDerbi
Köp 940 LTT!

Postat: 8 juli 2012, 19:36
av ZX
JagHarEnDerbi skrev:Köp 940 LTT!
Varför LTT? bättre med FTT

Postat: 8 juli 2012, 19:41
av bensinskalle
stunt 4 life skrev:köp 740 med b230fk :) lite mer avanserad men ändå lättmekad. just den motorn har kraftigare vevar så den klara ca 300-400 hk med orginal vev om du ska turbo konventera å trimma lite lätt ;)
740 finns inte med fk. A, K, E, G, F, ET, FT, GT, men inte fk. fk sitter bara i 940. Och fk är en turbomotor, så varför konvertera??

tänkte på att vevarna inte klarar mer hk så han får köra på högt ladd ist. men om han byter ut vev, kolv mm så kan får han mminst upp te 600hk å ladd 1.8 med rätt saker
Va?.... Varför skulle motorn hålla bättre om man kör på högre ladd?

De chifen menade var att måste man ladda 1.8 för att få 350hk är det en dålig, ineffektiv motor. På en skaplig 2,3liters motor behövs det betydligt mindre ladd för att komma upp i 350.
nä men liksom om man bara har den besiktigad som original och trimmar den till 300 häst. blir man stannad av polisen eller vad händer?

man kan ju bara ta och plocka i originalgrejjer om man ska besigtiga den.
Kan kan man, men det är ett jävla bök att hålla på och byta grejor. Man sätter ju inte bara på ett vanligt grenrör och åker iväg direkt, de är en massa skit som ska bytas. Dom jag vet som gör så byter hela motorn. Har man ett eftermarknadssprut får man byta all el, eller om man mappat originalsprutet byta styrdatorn.

Postat: 8 juli 2012, 19:57
av Börniee
välj en golf 4 VR6 annars :D riktigt nice bil enligt mig :D

Postat: 8 juli 2012, 20:07
av Axel
Som vi sade igår så tycker jag HELT klart att du ska satsa på en BMW. (Det ska jag med GÖÖÖRA! ;) ;) ;) ) och fixa utseendet.

Med en E34 525i ifrån 92 och uppåt så har du runt 190 hästar, och det är skapligt fint. 530 ligger på typ 220 hk har jag för mig.. Alla riktigt vackra bilar ;)


E30 M3a är ju drömbilen, dock är väl dedär M'et lite väl dyrt ;) ;) ;) Men en E30 är förmodligen den snyggaste karossen jag vet som ligger under 100k klassen. Så jävla råa. Dock går rosten hårt på dom o ifall du vill ha nåt annat än 316 o 318 så får du punga ut strax över 20 för o få en i bra skick.

Postat: 8 juli 2012, 20:25
av bensinskalle
ZX skrev:
JagHarEnDerbi skrev:Köp 940 LTT!
Varför LTT? bättre med FTT
billigare försäkring, i princip samma motor. Bara wastegateklockan som skiljer. Det är bara att ställa på laddet så har man en bil som går som en ftt men kostar som en ltt

Postat: 8 juli 2012, 20:40
av yamaha2pwn
fösta bil är det nog volvos gamla bakhjulsdrivna som gäller. billiga delar, enkel teknink, driftsäkert.

drar dock rätt möe soppa, men med rätt körteknik så löser det sig.

jag skulle satsat på (det jag sj ska satsa på...) en 940 classic, dvs årsm 98. finns både som ltt och ftt. och lättryckarn är lätt att bygga om till fulltryck, sen ett eco chip i boxen så kan du få ner förbrukningen lite. om du inte fårtung högerfot dvs ;)

Postat: 8 juli 2012, 20:42
av JagHarEnDerbi
bensinskalle skrev:
ZX skrev:
JagHarEnDerbi skrev:Köp 940 LTT!
Varför LTT? bättre med FTT
billigare försäkring, i princip samma motor. Bara wastegateklockan som skiljer. Det är bara att ställa på laddet så har man en bil som går som en ftt men kostar som en ltt
Ja precis, bara idiotiskt att köpa en FTT

Postat: 8 juli 2012, 20:47
av Jetforce_Dahlin
Jag är inne på samma spår. Men har märkt att du får så himmla mycket mer bil för pengarna om du slänger på 10,000 till. Kolla med päronen om du kan få låna av dem eller liknande. Men oavsett vilken prislapp det handlar om så har jag fastnat starkt för BMW 325(i), alternativt e30.

Finns för resonabla priser samt inte så svårtrimmat :)

Postat: 8 juli 2012, 20:53
av JagHarEnDerbi
Jetforce_Dahlin skrev:Jag är inne på samma spår. Men har märkt att du får så himmla mycket mer bil för pengarna om du slänger på 10,000 till. Kolla med päronen om du kan få låna av dem eller liknande. Men oavsett vilken prislapp det handlar om så har jag fastnat starkt för BMW 325(i), alternativt e30.

Finns för resonabla priser samt inte så svårtrimmat :)
Nej sån skit ska man inte köra! ;)

Postat: 8 juli 2012, 20:57
av stunt 4 life
volvo 360 GLS med förgasarmotorn ska de va! startade min i helgen som hadde stått i 10 år. bara i med nytt batteri å en sup i förgasaren så startade den å gick lika som när vi stälde undan den!