Sida 1 av 1
Hål i kolven, varför?
Postat: 25 juni 2012, 14:05
av Hebbe
Tjena, Jag var ute och körde med min Slider 07a och efter cirka 7 kilometer skar den. När jag kom hem tog jag av cylinder och konstaterade att den såg jävligt fin ut. (en liten repa). Toppen hade spikat lite och det var ett stort hål i kolven (1 cm2). Elektroden på stiftet var borta och det satt en "svettsloppa" där elektroden har suttit. Vad kan det bero på? Den gick jävligt varm också.
Setup:
Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 5g Polini.
Postat: 25 juni 2012, 14:12
av jarken
Du har skrivit svaret: Gått för varm så kolven small - för lite bensin, eller för mycket förtändningen. Men tror inte du pillat med tändningen?..
Postat: 25 juni 2012, 14:18
av Hebbe
Okej, nej jag har inte pillat med tändningen. Jag har misstänkt att det var värmen men inte varit säker. Kan tillägga att stiftet har varit vitt trotts att jag kört med 140 munstycke och då blev den dränkt så då böt jag till 125 igen. Men stiftet har varit vitt hela tiden. Men med 125 gick den helt perfekt (men varmt pga ingen kylarlåpa :roll:) Lite offtopic men jag har kört den med 19mm förgasare och nu när jag ska byta kolv hur många storlekar mindre munstycke ska jag ha då?
Postat: 25 juni 2012, 14:38
av chrillez
Jag har svaret vilket det är !! Du har använt ett långgängat tändstift ! så då har kolven slagit i och då har det till slutgått hål i kolven vet flera som gjort samma sak

Postat: 25 juni 2012, 14:41
av chrillez
står kvar vid jag sa men en sak till om den har spickat så går det inte hål i kolven utan det blir mer som små bulor viket betyder du har kört med för kåg oktan

hände min kompis här omdan !
Postat: 25 juni 2012, 14:48
av Hebbe
Jag är ju inte så dum att jag sätter i ett för långt stift. Då hade ju kolven gått åt helvete hur snabbt som helst. Den var dessutom stiftet jag fick med när jag köpte cylindern.
Postat: 25 juni 2012, 18:23
av chrillez
näe men du är tydligen så dum att du kör på för låg oktan så han spikar

Postat: 25 juni 2012, 18:25
av k-skåpet
chrillez skrev:näe men du är tydligen så dum att du kör på för låg oktan så han spikar

tvekar jag hårt på, du verkar ju riktigt rökt asså! Ska man va besservisser ska man veta vad man snackar om med!
Postat: 25 juni 2012, 18:34
av Kiesler
Kör du på separat smörjning kan det händelsevis vara det som fegat ur.
För lite olja lika med att det skär ihop.
Postat: 25 juni 2012, 18:35
av Jönköping
chrillez skrev: Ska man va besservisser ska man veta vad man snackar om med!
Skön kommentar som stämmer jävligt bra
Btw kan lova att det inte har med oktan och göra och du borde fixa kylningen