Sida 1 av 1

Ingen skillnad med trimförgasare?

Postat: 30 maj 2012, 20:10
av MartinP
Hejsvejs, köpte en 21mm förgasare till min dt50mx för ett tag sedan men problemet är att moppen går lika skit som med originalförgasaren (60kmh). Har bytt mig fram till rätt munstycke och justerat trottelnålen utan resultat men går som sagt fortfarande 60. Setup:

65cc
"Högkomp" topp
Trimrör Luhao
13/45 drevning

Har kollat om den drar tjufluft och det gör den inte. Någon som har någon aning om vad fan det är för fel? Är jävligt tacksam för ett bra svar.

Postat: 30 maj 2012, 20:14
av MrAndersson
Vafan gjorde du två trådar för? Och du kanske får för seg gas hastighet för att de ska ge någon effekt 21 kanske är förstort!
Eller så har du inte ställt in den bra alls!

Läs reglerna!

Postat: 30 maj 2012, 20:19
av MartinP
MrAndersson skrev:Vafan gjorde du två trådar för? Och du kanske får för seg gas hastighet för att de ska ge någon effekt 21 kanske är förstort!
Eller så har du inte ställt in den bra alls!

Läs reglerna!
För att min internetuppkoppling knullar sig ofta och du behöver inte bli så jävla arg. Ville dock ha ett vettigt svar men visst det kanske är för stort.

Postat: 30 maj 2012, 20:23
av yamaha2pwn
vad hade du för förgasare innan då?

du kansake har för dåligt trim för att du ska märka när du byter förgasare.

portar du cylindern och gör så den blir lite mer högvarvig kommer du ha bättre nytta av den större förgasaren :P

Postat: 30 maj 2012, 20:26
av MartinP
original

Postat: 30 maj 2012, 20:28
av TechnoMen
Tung drevning så den inte orkar varva ut helt på växlarna?

Postat: 30 maj 2012, 20:28
av slider_Alex
MartinP skrev:original
o vilken storlek är orginal? somsagt 21mm kanske är förstort

Postat: 30 maj 2012, 20:33
av MartinP
Jo den orkar varva ut men går fortf 60 av någon anledning. Original kan förslagsvis vara på 12mm då.

Postat: 30 maj 2012, 20:37
av chifen
Den andra tråden är borttagen. Någon jätteskillnad blir det inte med större förgasare om mopeden inte är i desperat behov av mer luft. Vad har du för insug? Hoppas det är 21mm invändigt också.

Postat: 30 maj 2012, 20:41
av MartinP
chifen skrev:Den andra tråden är borttagen. Någon jätteskillnad blir det inte med större förgasare om mopeden inte är i desperat behov av mer luft. Vad har du för insug? Hoppas det är 21mm invändigt också.
Jo jag vet att den är borttagen... 20mm insug

Postat: 30 maj 2012, 20:46
av chifen
Det du måste förstå är att en förgasare ökar inte hastigheten om det inte leder till att varvtalet på motorn ökar, gör det inte det så kommer mopeden inte gå fortare. Fila upp insuget lite då isf, et smalare insug än förgasare kan störa färskgaspulserna som kommer in i cylindern, även om det bara är en milimeter men förvänta dig inga mirakel. Kan vara så den inte är riktigt inställd också, vad har du för färg på stiftet? (Gammalt/nytt?)

Postat: 30 maj 2012, 20:50
av MartinP
chifen skrev:Det du måste förstå är att en förgasare ökar inte hastigheten om det inte leder till att varvtalet på motorn ökar, gör det inte det så kommer mopeden inte gå fortare. Fila upp insuget lite då isf, et smalare insug än förgasare kan störa färskgaspulserna som kommer in i cylindern, även om det bara är en milimeter men förvänta dig inga mirakel. Kan vara så den inte är riktigt inställd också, vad har du för färg på stiftet? (Gammalt/nytt?)
Stiftet är brunt, och vad menar du med gammalt/nytt?

Postat: 30 maj 2012, 21:05
av Mattyyy
MartinP skrev:
chifen skrev:Det du måste förstå är att en förgasare ökar inte hastigheten om det inte leder till att varvtalet på motorn ökar, gör det inte det så kommer mopeden inte gå fortare. Fila upp insuget lite då isf, et smalare insug än förgasare kan störa färskgaspulserna som kommer in i cylindern, även om det bara är en milimeter men förvänta dig inga mirakel. Kan vara så den inte är riktigt inställd också, vad har du för färg på stiftet? (Gammalt/nytt?)
Stiftet är brunt, och vad menar du med gammalt/nytt?
Han syftar nog på om stiftet är nytt eller gammalt.

Postat: 30 maj 2012, 21:07
av MartinP
Mattyyy skrev:
MartinP skrev:
chifen skrev:Det du måste förstå är att en förgasare ökar inte hastigheten om det inte leder till att varvtalet på motorn ökar, gör det inte det så kommer mopeden inte gå fortare. Fila upp insuget lite då isf, et smalare insug än förgasare kan störa färskgaspulserna som kommer in i cylindern, även om det bara är en milimeter men förvänta dig inga mirakel. Kan vara så den inte är riktigt inställd också, vad har du för färg på stiftet? (Gammalt/nytt?)
Stiftet är brunt, och vad menar du med gammalt/nytt?
Han syftar nog på om stiftet är nytt eller gammalt.
Nytt.

Postat: 30 maj 2012, 21:25
av Jansson´s DRD
Schleten cylinder/kolv? :roll:

Postat: 30 maj 2012, 21:48
av xXTASKENXx
Cdi? eller kanske bara finns på scootrar? Ny på detta men för mig låter det som en CDI :P MIn stoppade vid 60 iaf

Postat: 30 maj 2012, 22:08
av bensinskalle
xXTASKENXx skrev:Cdi? eller kanske bara finns på scootrar? Ny på detta men för mig låter det som en CDI :P MIn stoppade vid 60 iaf
dt50mx är väl så pass gamla så de inte har cdi... Osäker på hur gammal just denna är eftersom TS inte skrivit, så vi får gissa oss fram.

Men tändningen kan vara värd att se över, inte bara stiftet.

Sen motorns kondition i övrigt. En dålig motor är fortfarande dålig även fast man hänger på trim. Membran, packboxar, olja, luftfilter ska förstås vara ok.

Ren och korrekt inställd förgasare är också ett måste förstås. Om du ställt in din rätt är svårt att säga för oss.

Just 21mm förgasare låter väldigt stort för en sådan moppe och en sådan setup. För stor förgasare ger bara nackdelar

Postat: 30 maj 2012, 22:08
av CaToXXo
På vilket sätt går den dåligt, kan du försöka förklara?
Går den rent på alla växlar, varvar den som den ska, varvar den ut på alla växlar? rusar den, är den svårstartad, luktar den skit eller exakt vad är fel?

Postat: 30 maj 2012, 22:26
av Axel
[spoiler]
bensinskalle skrev:
xXTASKENXx skrev:Cdi? eller kanske bara finns på scootrar? Ny på detta men för mig låter det som en CDI :P MIn stoppade vid 60 iaf
dt50mx är väl så pass gamla så de inte har cdi... Osäker på hur gammal just denna är eftersom TS inte skrivit, så vi får gissa oss fram.

Men tändningen kan vara värd att se över, inte bara stiftet.

Sen motorns kondition i övrigt. En dålig motor är fortfarande dålig även fast man hänger på trim. Membran, packboxar, olja, luftfilter ska förstås vara ok.

Ren och korrekt inställd förgasare är också ett måste förstås. Om du ställt in din rätt är svårt att säga för oss.

Just 21mm förgasare låter väldigt stort för en sådan moppe och en sådan setup. För stor förgasare ger bara nackdelar
[/spoiler]

Nästan säker på att de har CDI, dock är den inte strypt.

På med 15/45 eller ännu tyngre drevning.

Postat: 30 maj 2012, 22:52
av MartinP
CaToXXo skrev:På vilket sätt går den dåligt, kan du försöka förklara?
Går den rent på alla växlar, varvar den som den ska, varvar den ut på alla växlar? rusar den, är den svårstartad, luktar den skit eller exakt vad är fel?
vettefan hur jag ska förklara men varvar ur på alla växlar och inte så svårstartad.

Postat: 30 maj 2012, 22:53
av MartinP
AxxxeL skrev:[spoiler]
bensinskalle skrev:
xXTASKENXx skrev:Cdi? eller kanske bara finns på scootrar? Ny på detta men för mig låter det som en CDI :P MIn stoppade vid 60 iaf
dt50mx är väl så pass gamla så de inte har cdi... Osäker på hur gammal just denna är eftersom TS inte skrivit, så vi får gissa oss fram.

Men tändningen kan vara värd att se över, inte bara stiftet.

Sen motorns kondition i övrigt. En dålig motor är fortfarande dålig även fast man hänger på trim. Membran, packboxar, olja, luftfilter ska förstås vara ok.

Ren och korrekt inställd förgasare är också ett måste förstås. Om du ställt in din rätt är svårt att säga för oss.

Just 21mm förgasare låter väldigt stort för en sådan moppe och en sådan setup. För stor förgasare ger bara nackdelar
[/spoiler]

Nästan säker på att de har CDI, dock är den inte strypt.

På med 15/45 eller ännu tyngre drevning.
15/45 är nog det högsta som går att ha.

Postat: 30 maj 2012, 22:53
av G-son
Vilken cylinder har du? Det finns en "trimcylinder" som bara är en originalcylinder med 43mm diameter, dom går bara sisådär 60 oavsett vad man hänger dit för andra grejer omkring den.

Postat: 31 maj 2012, 09:09
av jarken
Dt50mx org cylinder finns de inen effekt att hämta, polaren köpte ny cylinder(65cc) för 500kr och gick ifrån 42 på mätaren till 68...:)

Postat: 31 maj 2012, 11:22
av Helikopter
har själv en dt med planad topp och 65cc cylinder och 20 förgasare och trim rör och 15/50 drev den går över 60 men vet inte dock hur fort den går (han aldrig kört max med den efter som jag inte han åka så mycket innan min föräldrar sa att jag inte fick åka med den) men du kanske borde kolla om det är massa gammal olja i röret som stryper den eller se om det är helt öppen vid avgasporten kan ju vara en orginal cylinder som bara är uppborrad 43mm och inte är uppborrad i avgasporten

Postat: 1 juni 2012, 15:43
av MartinP
Erik_ skrev:Vilken cylinder har du? Det finns en "trimcylinder" som bara är en originalcylinder med 43mm diameter, dom går bara sisådär 60 oavsett vad man hänger dit för andra grejer omkring den.
källa?

Postat: 1 juni 2012, 15:48
av Z-K
sota ur avgasröret, Titta efter kopplingsslir :P

Postat: 1 juni 2012, 15:55
av CaToXXo
MartinP skrev:
Erik_ skrev:Vilken cylinder har du? Det finns en "trimcylinder" som bara är en originalcylinder med 43mm diameter, dom går bara sisådär 60 oavsett vad man hänger dit för andra grejer omkring den.
källa?
Fråga inte Erik_ efter källa, det finns ingen mening med det då han vet vad han snackar om.

Postat: 1 juni 2012, 16:08
av MrAndersson
CaToXXo skrev:
MartinP skrev:
Erik_ skrev:Vilken cylinder har du? Det finns en "trimcylinder" som bara är en originalcylinder med 43mm diameter, dom går bara sisådär 60 oavsett vad man hänger dit för andra grejer omkring den.
källa?
Fråga inte Erik_ efter källa, det finns ingen mening med det då han vet vad han snackar om.
Fan du skrev vad jag tänkte säga1
MartinP dom som har "TSR-mekaniker nivå 3" under namnet dom vet vad dom pratar om! De kan jag och alla andra TSR medlemmar intyga! ;)

Postat: 1 juni 2012, 18:14
av MartinP
Z-K skrev:sota ur avgasröret, Titta efter kopplingsslir :P
Gjort båda, inget fel.

Postat: 1 juni 2012, 21:12
av G-son
MartinP skrev:
Erik_ skrev:Vilken cylinder har du? Det finns en "trimcylinder" som bara är en originalcylinder med 43mm diameter, dom går bara sisådär 60 oavsett vad man hänger dit för andra grejer omkring den.
källa?
Efter 15 års moppemekande ÄR jag källan till en hel del av den moppeinfo som idag finns tillgänglig på nätet. 8)