körkort på gammla 30 mopeder???

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
Carllito
Varnad

körkort på gammla 30 mopeder???

Inlägg av Carllito »

Hej! jag har hört lite runt omkring här på tsr att man måste ha körkort på gammla 30 mopeder, stämmer det? jag funderar på att köpa en zundapp ks 50 eller cs 50 till 15 årsdagen om 3 månader och jag vill helst köpa en nu så man kan fräsha till den innan körningen men måste jag ha ett körkort för att köra min zundapp ks 50?? den går ju som veteranare så jag kan inte fatta om man måste de :S
snälla hjälp mig att svara på frågan :(
Mvh: Carl
PS: född 97
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

ja det måste du men jag som e för 94 måste ej

då dom ändrade det i oktober för något år sedan:P
vem fan e lennart?
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Obs! Från och med den 1 oktober 2009 krävs det förarbevis för att få köra moped klass II.

Moped klass II är konstruerad för en hastighet av högst 25 km/tim med en motor vars effekt inte överstiger 1 kilowatt. Det krävs inget körkort eller förarbevis för att köra en sådan om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009. Blir du 15 år efter den 30 september 2009 krävs det att du minst har ett förarbevis för moped klass II, körkort för minst behörighet AM eller traktorkort.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... vis-moped/
Användarens profilbild
ts_jonte
Elmoped

Inlägg av ts_jonte »

Tja jag har en vetaranare å jag var tvungen å ta 30 kort men nyare mopeder får endast köras i 25 km/h å veteranare i 30. Tog kortet i måndags 8)
Användarens profilbild
tompa221
Avstängd

Inlägg av tompa221 »

tror man måste ha AM (EU) kort för gamla 30 moppar eftersom dom nyare går i 25? tror jag läste det någonstans.......
Perra.S skrev:
potog skrev: Tror dom menar höjden på själva porten. så man vet hur länge porten kommer att vara uppe.

Kommer nog inte avslöja massa för då kommer inte vi som sysslar med sånt här ha några "Jobb" men visst kan man förklara men kommer nog inte säga allt :P
Seriöst, är du ens på riktigt?
Douglasson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Douglasson »

tompa221 skrev:tror man måste ha AM (EU) kort för gamla 30 moppar eftersom dom nyare går i 25? tror jag läste det någonstans.......
Nej förfan tompa!
Du som fyller 15 nu är tvungen att skaffa dig ett förarbevis för klass 2 moppe.
Och det tom pratar om är att moppar äldre än 02 (tror ja), får gå i 30 och dem nyare får gå i 25.
När älgen är blå, ja då är ölen kall!
Användarens profilbild
Carllito
Varnad

Inlägg av Carllito »

Douglasson skrev:
tompa221 skrev:tror man måste ha AM (EU) kort för gamla 30 moppar eftersom dom nyare går i 25? tror jag läste det någonstans.......
Nej förfan tompa!
Och det tom pratar om är att moppar äldre än 02 (tror ja), får gå i 30 och dem nyare får gå i 25.
så alla ni som har svarat nu, så om jag har fattat rätt så måste jag ta ett förarbevis för att kunna köra en zundapp ks 50 när jag fyller 15 den 22 augusti för jag är född 1997 så jag måste ta ett förarbevis , eller? kan jag bara inte svara på några frågor och sen få förarbeviset? jag har inte tid men sånt nu, skit också :(.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Nationella typintyg för svenska 30-mopeder fick utfärdas fram till och med den 16 juni 2003. Efter detta datum är det inte tillåtet att utfärda nationella typintyg – alla mopeder ska nu vara EU-typgodkända
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Douglasson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Douglasson »

Carllito skrev:
Douglasson skrev:
Nej förfan tompa!
så alla ni som har svarat nu, så om jag har fattat rätt så måste jag ta ett förarbevis för att kunna köra en zundapp ks 50 när jag fyller 15 den 22 augusti för jag är född 1997 så jag måste ta ett förarbevis , eller? kan jag bara inte svara på några frågor och sen få förarbeviset? jag har inte tid men sånt nu, skit också :(.
Ja de måste du, iaf enligt lag, men de är ju en annan sak :D
Dock är de jävligt lätt!
När älgen är blå, ja då är ölen kall!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

förarbevis för klass2 är det du MÅSTE ha.

du får gå ett antal kurser på någon timme var. sen så får du träna på en dator med frågor.

efter du gått klart kursen så får du göra ett ögontest och skicka in lämp. sen så gör du ett prov på 70 frågor och får du godkänt så får du ditt kort.

brukar kosta totalt 1500-2000kr men varierar. inget svårt alls om man ägnar lite tid vid datorn.
Användarens profilbild
Drpepper
Avstängd

Inlägg av Drpepper »

Hejsan ja du måste ha klass 2 körkort! det innebär att du måste ha gått en 10 timmars kurs med 5 timmar teori och 5 timmar körning. Sedna ska du göra ett prov med 35 frågor och du måste ha 28 rätt! Jag gjorde provet på 5 minuter och klarade det så det är inte jätte svårt om du har läst böckerna och hänger med på teorilektionerna! Jag tror kursen kostar runt 2500 kr!
Det var 1 oktober 2009 det kom lag om körkort på klass 2 mopeder pga så mycket olyckor då dom inte kunde några trafik regler mm.....
Användarens profilbild
Drpepper
Avstängd

Inlägg av Drpepper »

PK skrev:förarbevis för klass2 är det du MÅSTE ha.

du får gå ett antal kurser på någon timme var. sen så får du träna på en dator med frågor.

efter du gått klart kursen så får du göra ett ögontest och skicka in lämp. sen så gör du ett prov på 70 frågor och får du godkänt så får du ditt kort.

brukar kosta totalt 1500-2000kr men varierar. inget svårt alls om man ägnar lite tid vid datorn.

Det du skrev är för klass 1 (am körkort) där får du göra några data tester och köra i trafiken mm.. sedan när du har klarat data testerna får du göra det riktiga testet! det kostar runt 5000 kr!
Skriv svar